۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۴۴۲۷۲۰
نماینده خبرگان رهبری:

توسعه همه جانبه کشور نیازمند جامعه ای فعال، پویا و قدرتمند است

حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان این که توسعه همه جانبه کشور نیازمند جامعه ای فعال، پویا و قدرتمند است، گفت: تشکل های مردم نهاد می توانند زمینه‌های حضور و مشارکت فعال مردم در کشور را بیش از پیش فراهم کنند.
ارسبارانی های مقیم تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در نشست اعضای کانون ارسبارانی‌های مقیم تبریز با بیان این‌که تشکل های مردم نهاد بایستی ضمن برخورداری از استقلال، یار دولت باشند، گفت: دولت ها نیز بایستی تشکل‌ها و گروه های مردم نهاد را تهدید نبیند و وجود آنها را فرصتی برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور تلقی کنند.
وی با بیان این‌که برای توسعه همه جانبه کشور نیازمند یک جامعه فعال، پویا و قدرتمند هستیم و جامعه پویا نیز نیازمند مشارکت بیشتر مردم است، ادامه داد: تشکل های مردم نهاد می توانند زمینه‌های حضور و مشارکت فعال مردم در کشور را بیش از پیش فراهم کنند، از این رو دولت بایستی در همه امور و هر جایی که می‌تواند وظایف را به مردم و تشکل‌های مردم نهاد واگذار کند.
نماینده خبرگان رهبری افزود: در کلانشهر تبریز یک سازمان‌ مردم‌ نهاد بنام مؤسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز توانسته آسیب و معضل اجتماعی تکدی‌گری را به طور کامل مدیریت و حل و فصل کند، ما بایستی به اینگونه تشکل ها اعتماد و ضمن الگوگیری از آن در کل کشور از آنها در مرتفع ساختن مشکلات جامعه یاری بگیریم.
حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان اهمیت تشکل های مردم نهاد در جوامع مختلف، افزود: انقلاب اسلامی به عنوان یکی از حوادث مهم تاریخی جهان در قرون اخیر به مدد سازمان‌ها، تشکل‌های غیردولتی و مردم نهاد، از راه مساجد، حسینیه‌ها، بازار و دانشگاه به سامان رسیده و به پیروزی منجر شده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه واحد علوم و تحقیقات تهران به کارکردهای تشکل‌های مردم نهاد در جامعه اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی و آگاهی عمومی، جذب سرمایه و منابع مردمی، ایجاد،گسترش و تقویت هماهنگی بین مجموعه دولت و ملت، گسترش نظارت عمومی و ارزیابی عملکرد دولتمردان از کارکردهای تشکل های مردم نهاد در کشور می تواند باشد.
وی با بیان اهمیت و جایگاه قرآنی احزاب، گروه ها و تشکل ها در جامعه اسلامی، گفت: گروه های مردم نهاد چند نكته را باید رعايت كنند اول اين‌كه مطابقت برنامه با عمل است، دوم آنکه برنامه هدف دار، شفاف، مشخص و مشروع داشته باشند و ضمن حرکت در مسیر خیر،  رضایت پروردگار را در انجام فعالیت هایشان در نظر بگیرند.
حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان این‌که احزاب و گروه ها نبايد با حيله‌گری و شعار ذهن مردم را فريب دهند، ادامه داد: تحزب در قرآن با دو تعبير مجزا آمده است، هم ممدوح شمرده شده و هم مذموم که با تعبير حزب شيطان مواجه می شویم؛ بايد گروه ها و احزاب در مسير خير حركت كنند و بسيج نيروها در مسير خير باشد حزب به اين معنا همان مصداق « تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» است.
وی با اشاره به آیه 104 سوره آل عمران، گفت: در جامعه امروز هیچ امری به صورت فردی منجر به خیر مطلق نخواهد بود، از سوی دیگر عملكرد احزاب و گروه ها بایستی با عنوان آن همخوانی داشته باشد؛ نمی‌شود يك اسم ارزشی انتخاب كنند ولی عملكرد ناصحيح داشته باشد.
نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم حضور مستمر مدیران کارگروه های کانون ارسبارانی‌های مقیم تبریز در جلسات آن و  نیز مشارکت جدی آنان در اقدامات کانون ارسبارانی‌ها تصریح کرد: حاضرم در جهت پیشرفت اهداف عالیه کانون ارسبارانی‌های مقیم تبریز، هر مساعدت لازم که در وسع و توانم باشد، انجام دهم.
وی در پایان با تاکید بر حرکت آزادانه تشکل های مردم نهادی همچون کانون ارسبارانی‌ها تاکید کرد و با اشاره به نقش بی بدیل کانون ارسبارانی ها در رشد و توسعه منطقه ای افزود: باید بدانیم که اول مسلمان هستیم؛ سپس شیعه و به دنبال آن یک ایرانی، آذری و ارسبارانی هستیم و در راستای این امر و در جهت توسعه استان و منطقه ارسباران حرکت کنیم./935/202/ب2

ارسال نظرات