۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۴۴۳۵۲۱
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

اهمیت ترویج و توجه به روانشناسی رشد در حوزه

حجت الاسلام حقانی با اشاره به اهمیت توجه به روانشناسی رشد در حوزه های علمیه، گفت: توجه به روانشناسی رشد یکی از امور مهمی است که در حوزه های علمیه خلأ آن احساس می شود.
حقانی

حجت الاسلام ابوالحسن حقانی  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، با اشاره به معنای روانشناسی رشد، اظهار داشت: تغییرات کمی و کیفی اعم از مثبت یا منفی، مستمر در ابعاد مختلف وجود انسان که تحت تأثیر نضج و تعامل با محیط در قالب الگویی منظم صرت می پذیرد؛ در هر موضوع روانشناسی مانند همه علوم انسانی هر کسی تعریفی آورده است و که همه تعارق در جای خود محترم هستند.

استاد روانشناسی حوزه علمیه با اشاره به اهمیت توجه به روانشناسی رشد در حوزه های علمیه، ابراز داشت: توجه به روانشناسی رشد یکی از امور مهمی است که در حوزه های علمیه خلأ آن احساس می شود.

وی علوم انسانی را علوم تجربی برشمرد و تصریح کرد: مبانی روانشناسی با مبانی علوم دیگر به لحاظ مبنایی متفاوت است و باید با هر علمی معامله متناسب با آن صورت گیرد.

حجت الاسلام حقانی دوران کودکی افراد را بسیار تعیین کننده دانست و گفت: بسیاری از افراد با توصیه های اخلاقی مشکلاتشان برطرف نمی شود، هر چند که تأثیر مقطعی داشته باشد به دلیل اینکه باید موضوعات روانی بررسی شود.

وی بیان داشت: در ریشه یابی مشکلات باید موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گیرد و تنها به مسائل اخلاقی تمرکز کرد، چرا که بسیاری از مشکلات با درمان و امور مادی قابل کنترل است.

این محقق حوزوی خاطرنشان کرد: در همه امور روانشناختی باید معیارها مشخص شود و زمانی که معیارها مشخص شد می توان مشکلات را بررسی و درمان کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از مسائل کشف معیارها  و کشف هنجار و ناهنجار، تأثیر محیط از جمله مواردی است که در روانشناسی رشد مطرح می شود.

حجت الاسلام حقانی ادامه داد: به طور کلی روانشناسی رشد در چهار دسته کلی تقسیم می شود؛ تعلیم، تربیت، بهداشت و درمان و مهارت های ارتباطی./979/302/ب2

ارسال نظرات