۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲
کد خبر: ۴۴۸۰۳۰
حجت الاسلام والمسلمین مازنی مطرح کرد؛

طولانی بودن و خروجی محور نبودن مهمترین آسیب متون درسی حوزه

مدیرگروه نیاز سنجی پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: به عقیده من مهمترین آسیب متون درسی و نظام آموزشی حوزه طولانی بودن دروس و خروجی محور نبودن آن است به این معنی که طلبه از بدو ورود به حوزه تا پایان یک دوره از دروس خارج، با سردردگمی مواجه است.
حجت الاسلام و المسلمين محمدصالح مازني،مديرگروه نيازسنجي پژوهش معاونت پژوهش حوزه هاي علميه و عضو هيئت مدير?  انجمن علمي تبليغ و ارتباطات

حجت الاسلام والمسلمین محمد صالح مازنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که تغییر و تحول در متون درسی حوزه از تغییر در ساختار و نگاشت نهادی حوزه‌های علمیه چندان جدا نیست، اظهار داشت: از گذشته‌های دور یعنی از اواخر قرن دوم و قرن سوم تحول در حوزه آغاز شده است.

تاریخ تحول متون حوزوی

مدیر گروه نیاز سنجی پژوهش حوزه های علمیه افزود: در آن زمان مرکزیت حوزه علمیه به عنوان یک نهاد مستقل آموزشی، پژوهشی، تبلیغی در جهان تشیع بین شهرهای مختلف دست به دست می‌شده است، متون درسی حوزه نیز تاحدودی متناسب با زمان و مشارب زعمای حوزه تغییر می‌کرده است.

وی عنوان کرد: نظام آموزشی حوزه رشد فراوانی داشته است، اما با وضعیت مطلوب فاصله دارد و یکی از مهمترین کارها برای اصلاح این وضعیت در سالیان اخیر تخصصی شدن حوزه بوده است که باید جدی تر و روزآمدتر دنبال شود، البته تخصصی شدن مخالفانی هم دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی با ابراز نگرانی از طولانی بودن دوران تحصیل در حوزه علمیه، ابراز داشت: به عقیده من مهمترین آسیب متون درسی و نظام آموزشی حوزه  طولانی بودن دروس و خروجی محور نبودن آن است به این معنی که طلبه از بدو ورود به حوزه تا پایان یک دوره از دروس خارج، با سردردگمی مواجه است، مخصوصاً معیشت طلاب به این مسأله دامن می‌زند.

باید رشته های تخصصی تقویت و رشته های جدیدی اضافه شود

وی کم شدن دوران تحصیل در سطوح حوزه را در گرو بازنگری رشته‌های تخصصی و اضافه شدن رشته‌های جدید دانست و تأکید کرد: باید رشته‌های تخصصی جدید بازنگری شود و ناظر به نیازها رشته‌ها، سرفصل ها و محتوای آموزشی اصلاح گردد.

مدیر گروه نیاز سنجی پژوهش حوزه های علمیه ابراز داشت: از جمله مسائل مهم لزوم تجدید نظر در متونی مانند شرح لمعه، رسائل و مکاسب شیخ انصاری و کفایه است، به عنوان نمونه در شرح لمعه که کتاب فقهی بسیار جامعی است فتوایی وجود دارد که در گذر زمان دستخوش تغییر شده است، این کتاب اسلوب خوبی دارد ولی چه اشکال دارد که ضمن رعایت روش، اما فتاوای آن متناسب با نظر مراجع بزرگ فعلی باشد.

وی در پایان با بیان این که باید به آینده حوزه امید‌وار بود، اظهار داشت: باید صبور بود، اگر مسیر فعلی حوزه رو به اصلاح است و این را باور داریم، پس نباید نگران باشیم، بجای نگرانی باید با اعتماد به نفس و هوشیاری و البته ناظر به اقتضائات حوزوی و انتظارات بیرونی و به صورت گام به گام راه دشوار تحول را طی کنیم./1330/ت302/ی

ارسال نظرات