۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۴۴۹۴۶۹
آیت الله آل هاشم:

حوزه علمیه باید پاسخگوی شبهات باشد/ تحول در متون متناسب با مقتضای زمانی صورت پذیرد

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به لزوم تحول در حوزه های علمیه و تداوم همسان سازی دروس با مقتضای زمانی، گفت: تحول امری بدیهی و یک ضرورت است.
آیت الله آل هاشم

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به لزوم تحول در حوزه های علمیه و تداوم همسان سازی دروس با مقتضای زمانی، گفت: بعد از انقلاب اسلامی بحث تحول در دروس حوزه های علمیه با تغییر برخی کتب آغاز شد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی دروس مدارس علمیه به صورت ثابت بودند و جامع المقدمات، معالم، لمعه و دیگر کتابها به صورت سنتی تدریس می شدند، افزود: بعد از انقلاب بسیاری از این کتب تغییر پیدا کرد و جای خود را به کتب جدیدتر با شیوه نوتر داده است و این روندی مطلوب بوده است.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به تغییرات بسیاری در کتب پایه های اول تا سوم در سالهای گذشته در دروس حوزوی، ابراز داشت: امام آنچه مسلم است این تحولات متنی و درسی باید تا پایه های چهارم به بالا که طلبه درگیری بیشتری با تخصص فقهی و اصولی دارد داشته باشد و بتوان دروسی را با غنای بیشتر و شیوه ای بهتر برای طلاب عرضه کرد.

وی با بیان اینکه امروز زمینه صدور انقلاب اسلامی و ارزشهای دینی به خارج از مرزهای کشور فراهم شده است، افزود: دروس حوزه های علمیه باید متناسب با این تحول عظیم در کشور یعنی انقلاب اسلامی باشد و بتواند در صدور ارزشهای اسلامی نقشی فعال تر داشته و فقه اسلامی را به جهان عرضه کند.

آیت الله آل هاشم با اشاره به بازار گرم شبهات علیه انقلاب، أصول انقلابی و دین اسلام، تصریح کرد: همچنین باید طلاب حوزوی توانایی دفاع و صیانت از انقلاب و ارزشهای دینی را داشته باشند و بتوانند با تخصص و قدرت به این شبهات پاسخ در خور و قابل قبولی دهند و اجازه ندهند ساحت دین در اعتقاد مردم متزلزل شود.

وی تناسب دروس حوزوی با وظایف فرهنگی اجتماعی طلاب را لازم و ضروری دانست و گفت: به روز بودن و تناسب با مقتضای اجتماعی و بهره گیری از شیوه های جدید و بهتر در تدریس و تدوین دروس و همچنین آشنایی با موضوعات اجتماعی و مشکلات اجتماعی از مسائلی است که باید در جریان تحول حوزه های علمیه مد نظر باشد.

امام جمعه موقت تبریز انقلاب اسلامی ایران را انقلابی برخواسته از دین و آموزه های دینی دانست و گفت: این حوزه های علمیه باید برای صیانت از انقلاب اسلامی و ارزشهای دینی انقلابی بماند و بتواند از انقلاب و آنچه به وقوع پیوست دفاع کند و در تداوم و صدور آن فعال عمل کند.

وی با بیان اینکه تحول یک امر بدیهی است، ادامه داد: اگر یک سازمان، نهاد و یا مرکزی علمی نتواند خود را با شرایط و مقتضیات زمانی وفق دهد به طبع دچار ضعف خواهد شد، تحول به معنای تناسب سازی میان یک سیستم با مؤلفه های زمانی است، حوزه برای تحقق یک جامعه دیندار باید تحول یابد./۸۵۴/302/ب2

 

 

 

ارسال نظرات