تربیت محدثان شیعه بزرگترین فعالیت فرهنگی امام هادی بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام عباس اوتارخانی مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد قزوین امشب در مسجد شیخ الاسلام قزوین ضمن تبریک به مناسبت سالروز ولادت امام هادی(ع) با اشاره به مقام شامخ آن بزرگوار گفت: امام هادی پیشوای دهم شیعیان در نیمه ذیحجه سال دویست و دوازده هجری در اطراف مدینه در محلی به نام صریا به دنیا آمد.
وی در ادامه با اشاره به مشهورترین القاب امام هادی(ع) اظهار کرد: مشهورترین القاب امام دهم نقی و هادی است و به آن حضرت ابوالحسن ثالث هم میگویند.
سیاست خلفای عباسی جلب توجه مردم به فقهای درباری بود
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد قزوین با بیان موقعیت و جایگاه علمی امام دهم شیعیان ابراز کرد: با آنکه سیاست خلفای عباسی این بود که توجه مردم را به فقهای درباری جلب کنند اما در مدت اقامت امام هادی در سامرا چندین بار در میان فقهای وابسته به دربار اختلاف فتوا به وجود آمد.
وی در ادامه افزود: خلفای عباسی ناگزیر برای حل مشکل به امام مراجعه کردند و امام با دانش امامت و استدلال چنان مسأله را شکافت که فقها در برابر آن ناچار به تحسین و تسلیم شدند.
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه دوران امام هادی(ع) عصر اختناق و استبداد بود تصریح کرد: امام برای فعالیتهای فرهنگی در سطح گسترده آزادی عمل نداشت.
تربیت محدثان شیعه بزرگترین فعالیت فرهنگی امام هادی بود
وی با اشاره عملکرد فرهنگی امام هادی(ع) در آن شرایط نامساعد ابراز کرد: امام از طریق مناظرات مکاتبات پاسخگویی به سوالات و شبهات و تبیین بینش درست در برابر مکاتب کلامی منحرف محدثان بزرگی از شیعه را تربیت کرد و علوم و معارف اسلامی را به آنان آموزش داد و آنان این میراث بزرگ فرهنگی را به نسلهای پس از خود منتقل کردند.
حجت الاسلام اوتارخانی از مهمترین جریانهای فکری و عقیدتی در دوران امام هادی(ع) را کشمکش شدید بر سر مخلوق بودن یا نبودن قرآن دانست و اظهار کرد: به گفته اهل تحقیق بحث پیرامون مخلوق بودن قرآن از اواخر حکومت بنی امیه آغاز شد و نخستین کسی که این بحث را در محافل اسلامی مطرح کرد آخرین خلیفه اموی بود.
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد قزوین در ادامه اضافه کرد: امامان معصوم که رهبری اندیشه اصیل اسلامی را به عهده داشتند سکوت در برابر چنین بحث و جدال فکری را ناروا شمرده خط بطلان بر فکر انحرافی کشیده و اندیشه درست را مشخص کردند و با تبیین موضع اصولی و هدایتگرانه خود مسلمانان را از ورود به چنین بحثها و جدالهای بیهوده بر حذر میداشتند.
وی در پایان گفت: حضرت صالح خواستند که شتري از کوه بيرون بيايد و حضرت صالح دعا کرد و شتري از کوه بيرون آمد خدا فرمود که اين شتر از طرف خدا آمده است و اگر به او ضربه بزنيد دچار عذاب مي شويد امام هادي(ع) فرمود کساني که به ناقه شتر ضربه زدند نابود شدند پس کساني هم که به اهلبيت(ع) ظلم ميکنند نابود خواهند شد./202/873/ب1