۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۴۵۶۱۰۹
کارشناس مسائل مذهبی:

سنت الهی بر آزادی انسانها در انتخاب راه خیر و شر قرار گرفته است

حجت الاسلام آل داوود گفت: در عالم تشریعی جبر در کار نیست و اختیار حاکم است، انسان جایز الخطا نیست، بلکه ممکن الخطا است، سنت الهی این گونه است که انسان ها را آزاد بگذارد تا خود راهشان را برگزینند، سپس صالحان را از فاسقان جدا می کند.
اختیار انسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام آل داوود، کارشناس مسائل مذهبی، امشب در مسجد امام حسین(ع) اصفهان، گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید «اگر خدا می خواست می توانست شما را امت واحده ای قرار دهد که اختلافی بین شما نباشد».

کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: این عالم که منزل چهارم انسان است ترکیبی از جسم و روح است، ما دو عالم تکوینی و تشریعی داریم، عالم تکوینی عالم جبر است و اختیار در آن معنایی ندارد، زمانی که ما در رحم مادر قرار داریم تکوینی است و به اختیار خودمان نبوده است لذا خسارتی در عالم تکوینی به ما وارد نمی شود.

وی افزود: در عالم تشریعی جبر در کار نیست و اختیار حاکم است و انسان آزاد است مسیرش را انتخاب کند، در امور جبری لحظه ای جابجایی اتفاق نمی افتد، خداوند در سوره غاشیه خطاب به پیامبراکرم(ص) می فرماید «تو برای مردم تذکر دهنده هستی و بر آنها سیطره نداری و نمی توانی مجبورشان کنی»، زمانی که انسان به چیزی ‏علم و آگاهی پیدا کرد اگر بخواهد از مسیرش بازگردد خسارت می بیند.

حجت الاسلام آل داوود اظهار داشت: همانطور که جسم سالم در برابر امراض واکنش نشان می دهد روح سالم نیز در برابر امراض روحی و گناه واکنش نشان می دهد، اگر روح بیمار شد دیگر در برابر گناهان و خطاها واکنش نشان نمی دهد، خدا در وجود هر انسانی پیامبری قرار داده است که در برابر راه خطا به او هشدار می دهد.

کارشناس مذهبی ابراز داشت: اصرار به گناه تقوا را از بین می برد، خداوند به وسیله انبیائش بایدها و نبایدها  را مشخص می کند ولی کسی را اجبار نمی کند، اینکه می گویند انسان جایز الخطاست درست نیست، بلکه انسان ممکن الخطا است و این به خاطر اینست که انسان معصوم نیست و بصیرتش کامل نشده است، سنت الهی بنابر آزادی و اختیار است و خدا از سنتش تخطی نمی کند.

وی در ادامه گفت: هیچ گاه و در هیچ دوره ای امتها واحد و یکدست نبوده اند و اختلاف و تفرقه در میان امتهای پیشین بوده است، سنت الهی این گونه است که انسان ها را آزاد بگذارد تا خود راهشان را برگزینند، سپس صالحان را از فاسقان جدا می کند، صالحان را به بهشت و فاسقان را به جهنم وارد می سازد./202/869/ب1

ارسال نظرات