۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۴۵۶۹۷۵
مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی خبر داد؛

اشتغال به تحصیل بیش از 1100 طلبه در 13 حوزه علمیه آذربایجان غربی

مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی با اشاره به اشتغال به تحصیل یک هزار و 122 طلبه در حوزه های علمیه برادران استان، گفت: این تعداد طلبه در 13 مدرسه علمیه مشغول فراگیری علوم دینی و معارف اسلامی هستند که از این تعداد دو مدرسه سفیران هدایت است.
حجت الاسلام محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام صفدر محمدی، مدیر حوزه علمیه برادران آذربایجان غربی ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن تقدیر از اصحاب رسانه، اظهار داشت: ارائه خبرها که سبب آشنایی مردم با فرهنگ دینی و حوزوی است کار ارزشمندی است و تبلیغ محتوای دینی و فرهنگی محسوب می شود.

وی با اشاره به کاستیهای موجود در حوزه خبرنگاری استان، افزود: حوزه های علمیه و اصحاب رسانه از لحاظ مالی در مذیقه هستند و از این لحاظ به یکدیگر شباهت دارند.

مدیرکل حوزه علمیه برادران آذربایجان غربی به آمار طلاب مشغول به تحصیل استان اشاره و اضافه کرد: هزار و 122 نفر طلبه در حال تحصیل هستند که از این تعداد 125 نفر در سطح یک امام خمینی ارومیه، 74 نفر در تکاب، 66 نفر در خوی،138 نفر در سلماس، 93 نفر در شاهیندژ و 174 نفر در حوزه علمیه میاندوآب مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه امسال به کیفیت جذب طلبه بیشتر از کمیت آن بها داده شد، ادامه داد: امسال 120 نفر در سطح استان جذب مدارس علمیه شد و در مقابل 300 نفر فارغ التحصیل به جامعه دینی و تبلیغی ارائه دادیم.

حجت الاسلام محمدی گفت: 13مدرسه در سطح استان وجود دارد که دو مورد از آنها به عنوان سفیران هدایت فعالیت می کنند که به شکل کوتاه مدت آموزش می دهند.

وی با اشاره به این که مدرسه علمیه چایپاره تازه تاسیس است و امسال سال دوم فعالیت آنها است، افزود: طلبه های در حال تحصیل سه گروه اساتید، کارکنان و در حال تحصیل از پایه یک تا شش در سطح یک و از پایه هفت تا ده در سطح دو را تشکیل می دهند.

مدیرکل حوزه علمیه برادران آذربایجان غربی با بیان اینکه طلاب مشغول به تحصیل به واسطه برنامه های فرهنگی با مردم در ارتباط هستند، عنوان کرد: ابزاری که قشر محصل حوزه را با مردم مرتبط کند برنامه های فرهنگی است که مدیریت آن را اجرا می کند.

وی به مسائل آموزشی اساتید و طلاب اشاره و اضافه کرد: دعوت از مبلغین برتر کشوری در طول سال، برگزاری هفتگی کلاس درس اخلاق، تشکیل کارگاههای وهابیت شناسی و بررسی مسائل سیاسی و برونمرزی از جمله موارد آموزشی طلاب در زمینه ایجاد آمادگی برای حضور در اجتماع در کنار منابع و دروس اصلی است.

این مسؤول با بیان اینکه کلاسهای تهذیب نفس را از 100 به 1000 ساعت در سال افزایش داده ایم، گفت: هر مدیر و مسؤول در مدرسه به عنوان یک مشاور دینی مطرح بوده و در کنار دروس ضروری مسائل روز تبیین می شود.

وی با اشاره به این که مدرسه علمیه سلماس، نقده و امام خامنه ای ارومیه از نظام جدید آموزشی حوزه های علمیه کشور تبعیت می کنند، افزود: یک مبلغ به فراگیری هنرهای تبلیغی نیازمند است و در برخی از حوزه های علمیه فن خطابه آموزش داده می شود تا طلبه پس از فارغ التحصیلی توان منبر رفتن داشته باشد.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه در فراگیری مکالمه زبان خارجی به دو زبان عربی و انگلیسی تاکید می شود، ادامه داد: با توجه به حضور در منطقه عربی اولویت اول زبان عربی است و دوم زبان انگلیسی.

وی اضافه کرد: در سه سطح خوی مکالمه زبان عربی برقرار است و نیز در سلماس و امام خامنه ای پایه های دو و سه زبان عربی دارند ولی فعلا در هیچ یک از مدارس زبان انگلیسی تدریس نمی شود و تلاش می شود طلبه پس از فارغ التحصیلی به زبان عربی کاملا مسلط باشد.

مدیرکل حوزه علمیه برادران آذربایجان غربی به اعزام روحانی به خارج از کشور اشاره و عنوان کرد: این کار وظیفه حوزه های علمیه نیست و بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است، اما بخاطر مرزی بودن استان در آینده تلاش می شود که با کشورهای همسایه ارتباط برقرار شود.

وی به وضعیت ملکی مدارس علمیه استان اشاره و اعلام کرد: از 13 مدرسه 11 مدرسه از ملک برخوردار است ولی دو مدرسه به صورت اجاره ای است که شوط زمین آن خریداری شده و چایپاره هم در حال بررسی است.

حجت الاسلام محمدی به ساخت و افتتاح استادسراها اشاره و ابراز کرد: استادسرای شاهیندژ و تکاب در حال اتمام است و میاندوآب دو استادسرا در حال ساخت و تکمیل دارد و بیشتر مدارس شهرستانها نیز در چنین شرایطی است که یا استادسرای آنها آماده و در حال استفاده است یا در دست تکمیل و تحویل است.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: از طرف منابع دولتی هیچ بودجه ای به حوزه ها تعلق نمی گیرد ولی به کمک مردم و نماینده ولی فقیه اقداماتی صورت گرفته و برخی از مشکلات حل شده است و اگر بر اساس منویات مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی در جامعه شکل گیرد نمونه آن حوزه های علمیه است.

وی با بیان اینکه هجمه گسترده به نظام دینی و خانواده شکل گرفته است، افزود: حضور مردم در عرصه های ملی و دینی نشان از فعالیت خوب حوزه ها است و شبکه های مجازی گرچه دارای خطر و تهدیداتی است اما چاره ای جز ورود و ایجاد گروهها و کانالهای مجازی به وسیله حوزه های علمیه نیست و اکنون گروههای با چند هزار عضو در تلگرام مشغول فعالیت هستند.

حجت الاسلام محمدی گفت: مدرسه امام علی(ع) سلماس یکی از پنج مدرسه اختصاصی قرآن در کشور است و از یک جز تا 28 جز حافظ تا کنون تربیت کرده است و از 200 نفر 48 نفر از استان ما در مسابقات قرآنی کشوری شرکت کرده بودند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه امام خمینی(ره) خوی نیز در زمینه تربیت حافظ قرآن پیشرفت خوبی کرده و در میاندوآب دو نفر، ماکو یک نفر و خوی یک نفر حافظ کل قرآن داریم.

مدیرحوزه علمیه برادران آذربایجان غربی به کمبود طلبه در استان اشاره و اضافه کرد: برای هر 1100 نفر جمعیت یک مبلغ نیاز است ولی در استان ما برای هر 1500 نفر در استان یک طلبه وجود دارد.

وی از برگزاری جشنواره محمد بن خلیلان با همکاری حوزه خواهران در آذر ماه خبر داد و گفت: محمد بن خلیلان از اصحاب ائمه(ع) است که نزدیک به عصر غیبت می زیسته است و یکی از افتخارات استان محسوب می شود و تا 20 آذر مهلت ارسال مقالات به جشنواره محمد بن خلیلان است.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه به چرایی عدم برگزاری جشنواری علامه حلی در استان اشاره و ابراز کرد: جشنواره علامه حلی بر اساس تعداد مقالات است باید 100 مقاله ارسال شود تا استانی مجوز برگزاری آن را به دست آورد و امسال با همکاری حوزه خواهران در تلاشیم تا تعداد مقالات را به 100 مورد برسد.

وی گفت: رهنمود رهبری انقلابی ماندن حوزه های علمیه است و باید در این زمینه سرمایه گذاری زیادی شود تا طلبه انقلابی تربیت شده و انقلابی بماند و حوزه در این زمانه منهای انقلابی گری مساوی با تهجر است.

حجت الاسلام محمدی به دلیل هجرت علما از استان اشاره و عنوان کرد: تلاش برای تربیت طلاب تا سطح سه با انگیزه حفظ آنان در استان است تا با هدف ادامه تحصیل استان را ترک نکرده و به قم نروند و مسأله اسکان طلاب متاهل با همکاری نماینده ولی فقیه در دست بررسی است و نیز جذب علمای مطرح و به نام استان در قم از اهداف پیش رو است.

وی افزود: نماینده ولی فقیه در خصوص پیشرفت حوزه های علمیه عزم جدی دارد و برای حل مشکلات حوزه ها تلاش زیادی می کند، چرا که مقابله با دشمنان و حفظ کشور و فرهنگ دینی تنها با همکاری حوزه های علمیه محقق می شود.

مدیر مدارس علمیه برادران آذربایجان غربی در پایان گفت: 5000 نفر روحانی در دوران دفاع مقدس شهید شده و قشر روحانی در جنگ تحمیلی چند برابر سایر اقشار شهید داده است و 80 نفر از استان ما با وجود تعداد کم طلبه شهید شده اند./936/202/ب3

ارسال نظرات