۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۴۵۸۲۸۳
استاد حوزه علمیه:

نخستین برنامه قرآن تهذیب و تزکیه نفس است

استاد حوزه علمیه قزوین گفت: نخستین برنامه قرآن، تهذیب و تزکیه نفس است و رسالت قرآن پاکیزه کردن روان انسان از بیماری‌ها، عقده‌ها، تاریکی‌ها، ناراحتی‌ها، انحراف‌ها و مسخ شدن‌ها است.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام سید مهدی حسینی استاد حوزه علمیه قزوین امشب در مسجد ابوالفضل با اشاره به موضوع انسان کامل گفت: انسان کامل یعنی انسان نمونه انسان اعلی یا انسان والا انسان هم مانند بسیاری از چیزهای دیگر کامل و غیر کامل دارد شناختن انسان کامل برای ما مسلمانان واجب است چرا که حکم مدل و الگو را برای ما دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شناخت انسان کامل از نظر اسلام دو راه دارد افزود: راه نخست این است که ببینیم قرآن و سنت انسان کامل را چگونه توصیف کرده‌اند و چه خطوطی را برای انسان کامل کشیده‌اند و راه دیگر آن است که افرادی عینی که نمونه انسان کامل هستند را بشناسیم و آنها را با معیارهای قرآن و سنت مطابقت دهیم

شناخت علی شناخت انسان کامل اسلام است

این کارشناس مذهبی در ادامه با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) نمونه از انسان‌های کامل در تاریخ اسلام هستند اظهار کرد: خود پیامبر نمونه انسان کامل اسلام است و علی(ع) هم نمونه دیگری از انسان کامل اسلام است شناخت علی شناخت انسان کامل اسلام است اما شناخت حقیقی علی نه شناخت شناسنامه‌ای.

حجت الاسلام حسینی در ادامه اضافه کرد: شناخت علی(ع) یعنی شناخت شخصیت آن حضرت نه شخص او در هر حدی که شخصیت جامع حضرت علی(ع) را بشناسیم انسان کامل را شناخته‌ایم و در هر حدی که انسان کامل را به طور عملی امام و پیشوای خود قرار دهیم راه او را برویم و پیرو او باشیم و کوشش کنیم که خود را مطابق این نمونه بسازیم در همان حد شیعه این انسان کامل هستیم.

وی در ادامه تعبیر انسان کامل را برای نخستین بار متعلق به دنیای اسلام دانست و تصریح کرد: تعبیر انسان کامل در ادبیات اسلامی تا قرن هفتم هجری وجود نداشته است امروز در اروپا هم این تعبیر بسیار مطرح است اما برای نخستین بار در دنیای اسلام این تعبیر در مورد انسان به کار برده شده است.

این کارشناس دینی در ادامه با بیان اینکه نخستین کسی که در مورد انسان تعبیر انسان کامل را مطرح کرد عارف معروف محی الدین  عربی اندلسی بود خاطرنشان کرد: محی الدین عربی پدر عرفان اسلامی است تمام عرفای قرن هفتم به بعد در میان تمام ملل اسلامی از شاگردان محی الدین عربی هستند او نخستین کسی بود که مسئله انسان کامل را از دیدگاه عرفان مطرح کرده است.

حجت الاسلام حسینی در ادامه با اشاره به ریشه‌های اصلی آن چیزی که روح انسان را آفت زده می‌کند تاکید کرد: از نظر روانشناسی محرومیت‌ها منشأ بیماری‌های روانی می‌شود یعنی منشأ بسیاری از عقده‌های روانی و بیماری‌های روحی انسان احساس مغبونیت‌ها و محرومیت‌ها است این چنین آدمی با داشتن عقده و محرومیت نمی‌تواند انسان کامل باشد در فرهنگ عامیانه او را انسان معیوب می‌نامند.

وی در پایان گفت: نخستین برنامه قرآن تهذیب و تزکیه نفس است رسالت قرآن پاکیزه کردن روان انسان از بیماری‌ها، عقده‌ها، تاریکی‌ها، ناراحتی‌ها، انحراف‌ها و مسخ شدن‌ها است انسان عقده دار انسان معیوب است انسانی که یک ماده از مواد این عالم را پرستش می‌کند یک انسان معیوب و مسخ شده است./202/873/ب1

ارسال نظرات