۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۴۶۱۰۸۵
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

ضرورت بررسی ابعاد اجتماعی زیارت اربعین

استاد حوزه علمیه گفت: اجتماعی بودن انسان و فطرت توحیدی او یکی از دلایل اتحاد و همبستگی حول محور نهضت عاشوراست و حضرت سیدالشهدا(ع) نیز یکی از دلایل قیام خود را احیای امر به معروف و نهی از منکر اعلام کردند که در واقع هدف از آن احیای هویت جامعه اسلامی و بصیرت افزایی در اجتماع بود.
پیاده روی اربعین

حجت الاسلام مهدی حبیب اختیاری استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه در آموزه‌های اسلامی زیارت اربعین یکی از نشانه‌های مؤمن معرفی شده است، اظهار داشت: زیارت مزار سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا و اربعین جزء سفارشات مهم اهل بیت(ع) است به ویژه حضور در کربلا و زیارت آن حضرت در روز اربعین، جایگاه خاصی در روایات دارد و می‌تواند با لحاظ دیگر اعمال صالحه‌ فرد، او را در زمره مؤمنان و هدایت‌شدگان در صراط مستقیم قرار دهد.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین را از چند بُعد می‌توان تفسیر و بررسی کرد، گفت: یک بُعد از زیارت اربعین بر اساس نگاه فردی زائر است و او بر اساس علاقه و محبت به امام به زیارت او آمده است. از این رو به خاطر عشق و اظهار وفاداری به آرمان‌های نهضت عاشورا و با هدف خودسازی و تزکیه نفس به زیارت اربعین می‌رود.

استاد حوزه علمیه بررسی ابعاد اجتماعی زیارت اربعین را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: در حقیقت اجتماعی بودن انسان و فطرت توحیدی او یکی از دلایل اتحاد و همبستگی حول محور نهضت عاشوراست و حضرت سیدالشهدا(ع) نیز یکی از دلایل قیام خود را احیای امر به معروف و نهی از منکر اعلام کردند که در واقع هدف از آن احیای هویت جامعه اسلامی و بصیرت افزایی در اجتماع بود.

وی با اشاره به اینکه اجتماع مسلمین در زیارت اربعین نمایشی از بصیرت و اتحاد آنان است، تصریح کرد: این زیارت برای همه زائران اجر و ثواب دنیوی و اخروی به دنبال دارد. نشانه اخروی این زیارت تشخیص حق از باطل، و درک بهشت واقعی یعنی امام حسین(ع) است و در روایات هم ذکر شده که همانا بهشت از تجلیّات وجود مقدس سیدالهشدا(ع) می‌باشد.

حجت الاسلام حبیب اختیاری ادامه داد: نشانه ثواب دنیوی زیارت اربعین نیز همین موقعیتی است که در اختیار زائران حسینی قرار دارد و چه افتخاری بالاتر از اینکه ما شیعیان و محبّان سیدالشهدا(ع) با حضور در پیاده‌روی اربعین لیاقت پیدا کنیم تا با رفتار، گفتار و عملکرد خویش، اهداف نهضت عاشورا را برای دیگران تبیین کنیم.

وی افزود: زائران ایرانی با هوشیاری و تدبیر خود، باید بتوانند زیبایی‌های دین را به نحو احسن به دیگر زائران نشان بدهند و ماهیت انقلاب اسلامی را که بر پایه عدالت علوی و برگرفته از اسلام ناب محمدی(ص) را به مسلمانان دیگر کشورها تبیین کرده و خلاف بودن تبلیغات دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی را اثبات کنند.

استاد دانشگاه و مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت سیدالشهدا(ع) حتی نسبت به دشمنان اسلام نیز نگاه رحمت و مغفرت داشتند، خاطرنشان کرد: در روز عاشورا حضرت به طرق مختلف سعی داشت از هر فرصت و سخنرانی برای هدایت افراد دشمن استفاده کنند و این نشانگر نگاه رحمانی امام به همه بشریت است. بنابراین در نهضت عاشورا نشانه‌های قهاریت و رحمانیت خداوند برای افراد متبلور شد و آنان که حرف امام را فهمیدند و به او پیوستند رحمانیت خدا را به معنی واقعی کلمه درک کرده و به نور هدایت رستگار شدند و کسانی که به خاطر بهره مندی چند روزه از مطامع دنیوی و با جهالت و غرورشان در مقابل امام ایستادند، به قهاریت و خشم خداوند راضی شدند و در ظلمت ابدی گرفتار شدند.

وی به علاقه و محبت برادران اهل سنت نسبت به مکتب و سیره سیدالشهدا(ع) اشاره کرد، و بیان داشت: ما باید این مسأله را قدر بدانیم و به این مطلب توجه کنیم که واقعه‌ عاشورا به عنوان یک محور مشترک می‌تواند موجب وحدت بین امت اسلامی باشد و با توجه به ویژگی جهانی نهضت سیدالشهدا(ع) حضور مردم از سایر ادیان همچون مسیحیان، ظرفیت مناسبی را برای هم‌افزایی و همکاری جهانی ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام حبیب اختیاری در پایان خطاب به طلاب و مبلّغان زیارت اربعین گفت: اگر افرادی می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند باید به قصد خیرخواهی و با زبانی لیّن، و با بیان نقاط مشترک، و بدور از تعصب و بدون توهین به عقاید سایر ادیان، وارد این مسائل شوند. وگرنه با جدل و توهین به اعتقادات آن‌ها، نه تنها این تقریب و نزدیکی قلوب شکل نخواهد گرفت، بلکه شکوه و عظمت پیاده روی اربعین در اذهان تقلیل می‌یابد و قطعاً مورد رضایت امام حسین(ع) نبوده و نخواهد بود./302/9592/ب1

ارسال نظرات