۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۴۶۱۳۴۱
رییس ستاد اقامه نماز مازندران:

نماز کارآمدترین ابزار برای مقابله با آسیب های فرهنگی جامعه است

رییس ستاد اقامه نماز مازندران از نماز به عنوان کارآمدترین ابزار برای مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی جامعه یاد کرد و گفت: نماز زیربنای عبودیت و بندگی است و باید در تمام زمان ها و مکان‌ها به آن توجه ویژه ای شود.
رییس ستاد اقامه نماز مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی، رییس ستاد اقامه نماز مازندران امروز در ستاد اقامه نماز استان با اشاره به این که نماز بر اساس احادیث و روایات، تأثیر بسزایی در زندگی افراد دارد و موجب جلوگیری از فساد و فحشا در جامعه می‌شود، گفت: اگر نماز و فرهنگ نماز به‌ درستی در سطح جامعه نهادینه شود بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه از بین می رود.

حجت الاسلام ابراهیمی از نماز به عنوان کارآمدترین ابزار برای مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی جامعه یاد کرد و افزود: ماز زیر بنای عبودیت و بندگی است و باید در تمام زمان ها و مکان‌ها به آن توجه ویژه ای شود.

رییس ستاد اقامه نماز مازندران تأمین سلامت جسمی و روحی هر فرد را در گرو اقامه نماز دانست و خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ نماز در جامعه یک ضرورت اجتماعی و فرهنگی است که می تواند نقش موثری در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد.

حجت الاسلام ابراهیمی به اهمیت اخلاق و نماز در زندگی افراد و تأثیر آن در جلوگیری از بروز بسیاری از آسیب‌ها پرداخت و گفت: داشتن اخلاق اداری و تکریم ارباب رجوع منوط به رعایت اخلاق اسلامی است که سرچشمه آن نماز است.

رییس ستاد اقامه نماز مازندران با بیان این که نماز وسیله سعادتمندی انسان ها است و رابطه خالق و مخلوق را مستحکم خواهد کرد، افزود: در راستای ترویج فرهنگ اقامه نماز باید نوآوری داشته باشیم و بتوانیم آحاد جامعه بخصوص جوانان و نوجوانان را به سمت نماز جذب کرده و آنان را از آسیب های موجود در جامعه دور کنیم.

وی با بیان این که فردی که پایبند به نماز و اعتقادات دینی باشد کمتر به سمت آسیب های اجتماعی سوق داده می شود، گفت: مسؤولان و متولیان فرهنگی باید به این امر اهتمام جدی تری داشته و اقدامات و فعالیت های خود را در این راستا بیشتر کنند.

رییس ستاد اقامه نماز مازندران با بیان این که در زمینه ترویج فرهنگ اقامه نماز کار فرهنگی ضعیف انجام شده است، گفت: نماز نقش مؤثری در کاهش و رفع آسیب های مختلف از جمله اعتیاد و طلاق دارد و باید در راستای فرهنگ سازی نماز بیش از گذشته تلاش شود.

حجت الاسلام ابراهیمی افزود: برای ترویج فرهنگ نماز و برپایی گسترده این فریضه الهی هر فردی باید از خانواده خود شروع کند و این حرکت را با عشق در خانواده ها نهادینه و سپس به کل جامعه انتقال داد.

وی با بیان این که همه راه های رشد جامعه در نماز قرار دارد و ترویج درست و صحیح این فریضه الهی می تواند جامعه را به سمت سعادت و نیکبختی سوق دهد، خاطرنشان کرد: امروز ما باید به این موضوع فکر کنیم که چگونه نماز را وارد جامعه کنیم چرا که تا مسأله ای دغدغه جامعه نباشد نمی توان انتظار موفقیت داشت به همین دلیل باید تلاش کنیم با بهترین شیوه ممکن نماز را در جامعه نهادینه کنیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که سرچشمه و سرمنشأ همه کمالات انسانی نماز است و در سایه اقامه این فریضه مهم است که امور جامعه اسلامی به سامان می‌رسد، گفت:  کنترل هوای نفس لازمه دستیابی انسان به کمال است و این کار به جز با ذکر الهی که بالاترین درجه آن اقامه نماز است، میسر نمی‌شود.

رییس ستاد اقامه نماز مازندران با بیان این که شیطان هر لحظه در کمین انسان است و انسان را به گناه تشویق می‌کند، عنوان کرد: توجه ویژه به اقامه نماز به ویژه در اول وقت، عاملی است که انسان می‌تواند شیطان را در زنجیر قرار دهد.

حجت الاسلام ابراهیمی نماز را ارمغان‌آور امنیت دانست و گفت: از آثار نماز این است که همه افراد یک جامعه در امان و آسایش از گناه و معصیت هستند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که برای ترویج فریضه نماز خوانی در بین نسل جوان جامعه نیاز است از همه ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی برای آگاهی دهی به نسل نوین جامعه استفاده کنیم، ادامه داد: از ظرفیت مساجد برای کارهای معنوی از سوی نسل حاضر در مناسبت‌های مختلف بهره ببریم تا کودکان و نوجوانان با اطلاع از فواید این کار معنوی داوطلبانه برای انجام فریضه دینی اقدام کنند.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه ترویج نماز در جامعه منتج به کاهش آسیب های اجتماعی می شود، افزود: با توجه به اهمیت فریضه نماز خوانی و  برای ارتقای سطح معنوی نماز، دستگاه‌های اجرایی رسالت خطیر و حساسی بر عهده دارند که باید برای تدوام فرهنگ نماز و نمازخوانی با هدف کاهش آسیب اجتماعی اقدامات سازنده انجام داده و مراکز آموزشی نسل نوین جامعه را با عقاید قوی دینی و اسلامی پرورش دهند.

وی تصریح کرد: تقویت باورها و اعتقادات دینی براساس آیات و روایات مستند زمینه ساز جامعه‌ای امن و آرام و بدون هرج و مرج  است که نیاز است در این زمینه آموزش  مهارت‌های زندگی از خردسالی در مراکز آموزشی و مهدهای کودک‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که نماز نقشی مهم در تربیت شخصیت انسان دارد و عاملی برای تربیت فردی و اجتماعی است، گفت: نماز عنصر نجات و كمال انسان است و با توجه به مصالح تربیتی كه دارد خداوند آن را واجب كرده است.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به این که سرمایه گذاری بر گسترش فرهنگ نماز و ارائه آموزه های آن در جامعه نقشی مهم در كاهش آسیب های اجتماعی دارد، گفت: وجود برخی منكرها و آسیب ها در جامعه بیانگر این است كه نماز بخوبی ادا نمی شود و یا در آن مسامحه صورت می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری دومین اجلاسیه  استانی نماز با موضوع نقش نماز در کاهش آسیب‌های اجتماعی با حضور شخصیت‌های ملی و استانی در روز 26 آبان در ساری خبر داد و گفت: این همایش با موضوع کاهش اعتیاد، طلاق، فضای مجازی و حاشیه نشینی با محوریت نسل جوان و آینده ساز جامعه با حضور رئیس ستاد اقامه نماز کشور، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مازندران، ائمه جمعه و جماعات برگزار خواهد شد.

رییس ستاد اقامه نماز جمعه مازندران در ادامه سخنان خود با گلایه از کمبود مساجد در شهرک ها و تفرجگاه های ساحلی استان، بر ضرورت برنامه ریزی و حمایت لازم جهت توسعه مساجد در این اماکن تأکید کرد و افزود: نهاد مستقل برای تولی گری امر نماز در مساجد نداریم بنابراین مساجد در طول اوقات شرعی برای نمازگزاران باز نیست./950/202/ب2

ارسال نظرات