۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۴۶۳۹۷۹
رییس حوزه هنری خراسان شمالی:

انتقال هنری مفاهیم اسلامی و انسانی مهم‌ترین رسالت هنرمندان است

رییس حوزه هنری خراسان شمالی با بیان اینکه دو رسالت اصلی حوزه هنری تولید اثر فاخر هنری و شناسایی، تربیت و پرورش هنرمندان متعهد و جوان است، گفت: در این راستا رسالت اصلی هنرمندان انتقال و ماندگار کردن مفاهیم اسلامی و انسانی با زبان هنر است.
وحید نمازی- رییس حوزه هنری خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، وحید نمازی، رییس حوزه هنری استان خراسان شمالی، عصر امروز در نشست با اعضای شورای خانه عکاسان حوزه هنری استان که به‌منظور بررسی وضعیت خانه عکاسان و پاتوق عکس و هم‌اندیشی برای بهبود روند برگزاری این نشست‌ها برگزار شد، اظهار کرد: عکاسی جزء رشته‌های هنری مدرن است که در کشور و استان ما به‌خوبی جا افتاده و جایگاه خود را پیدا کرده است.

وی با اشاره به تفاوت عکاسی هنری و تفننی، افزود: عکاسی هنری با عکاسی تفننی تفاوت‌هایی دارد که هنوز در جامعه ما به‌خوبی تبیین نشده و حتی هنرمندان عکاس هم در این زمینه چندان ورود نکرده‌اند.

نمازی با بیان اینکه دید هنری در عکاسی بسیار مهم بوده و درواقع این مسئله وجه تمایز عکاسان هنری با سایر عکاسان است، خاطرنشان کرد: عکسی که سوژه، ایده، پیام و تفکر نداشته باشد هنری نیست و عکس معمولی محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: هنرهای جدید یک ویژگی دارند و آن هم این است که بیشتر در خدمت دنیا هستند، نگاه مادی‌گرایی و انسان‌گرایی دارند و آن‌چنان نگاه ایدئولوژیک ندارند؛ اما رشته عکاسی ازجمله رشته‌های هنری مدرن است که می‌تواند در عین حال جزء هنرهای متعهد بوده و افزون بر تعهد نسبت به انسان، نسبت به ایدئولوژی هم تعهد داشته باشد.

نمازی با بیان اینکه عکاسی می‌تواند افزون بر مفاهیم انسانی، مفاهیم اسلامی را هم به‌خوبی منتقل می‌کند، تصریح کرد: از سوی دیگر عکاس می‌تواند با نگاه هنری خود بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های مردم را نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه دادن امید به زندگی آینده و بازتاب مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رسالت یک عکاس است، افزود: خوشبختانه توجه به مسائل اجتماعی در بین عکاسان خراسان شمالی بسیار بارز است.

نمازی با تأکید بر خدمت به خلق با استفاده از دوربین عکاسی، ادامه داد: عکاسی یکی از هنرهای ملموس برای مسائل اجتماعی بوده و در این زمینه نگاه انسانی و اسلامی بسیار کمک‌کننده است.

وی اظهار کرد: قدرت عکس در این است که می‌تواند در کمترین زمان بیشترین و تأثیرگذارترین پیام را برساند؛ ازاین‌رو عکاسی را هنری می‌دانیم که می‌توانیم از آن برای تمام آرمان‌های خود استفاده کنیم.

رییس حوزه هنری استان خراسان شمالی در ادامه با تأکید بر ضرورت مدیریت مشارکتی در مسائل هنری، گفت: در حوزه هنر باید مدیریت به‌صورت مشارکتی بوده و برای اجرای برنامه‌های مختلف در این عرصه هم‌فکری و کمک هنرمندان وجود داشته باشد.

نمازی اضافه کرد: دو رسالت اصلی حوزه هنری تولید اثر فاخر هنری و شناسایی، تربیت و پرورش هنرمندان متعهد و جوان است که در همه رشته‌های هنری باید به این دو سیاست توجه شود.

وی با اشاره به اینکه رشته عکاسی در استان در هر دو رسالت فوق جایگاه مناسبی دارد، افزود: در سال‌های اخیر سطح عکاسان خراسان شمالی به‌صورت چشمگیری بالا رفته و حرکت و جریان‌سازی در این رشته به‌خوبی صورت گرفته است.

نمازی با اشاره به برگزاری جشنواره استانی عکاسی، مسابقه، فراخوان و اردوهای عکاسی، پاتوق هفتگی، اعزام هنرمندان عکاس به استان‌های مجاور، برپایی نمایشگاه و ... در استان، خاطرنشان کرد: در حوزه شناسایی و تربیت هنرمندان عکاسی هم در خراسان شمالی دوره‌های متعددی برگزار شده که اکنون ثمره آن کاملاً ملموس است.

گفتنی است، در نشست شورای خانه عکاسان حوزه هنری خراسان شمالی افزون بر وحید نمازی، رییس حوزه هنری استان و محمد کریمی مقدم، مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری خراسان شمالی، عکاسانی ازجمله امید شکری، پیمان حمیدی پور، داریوش اورانوس بخت، هادی معمری، حمید بهمنیار و احسان کمالی حضور داشتند./9314/202/ب3

ارسال نظرات