۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۴۶۵۹۳۵
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی:

مردم تبریز در دورانی از 70 مجتهد تراز اول بهره‌مند بوده‌اند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با اشاره به جایگاه فقه و فقاهت در تبریز و آذربایجان، گفت: 50 سال پیش در همین تبریز 70 مجتهد تراز اول همزمان زندگی می‌کردند.
حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی امروز در نشست تخصصی وقف با اتاق اصناف و بازاریان آذربایجان‌شرقی، با تأکید بر اهمیت این سنت حسنه در رفع مشکلات و معضلات جامعه، اظهار داشت: وقف علاوه بر ماندگاری؛ خود واقف را نیز جاودانه می‌کند.

وی با بیان این‌که هر شخص در هر جایگاهی که قرار دارد می تواند واقف باشد، خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی با تفسیر المیزان و علامه امینی نیز با نگارش اثر ارزشمند الغدیر زنده هستند؛ این علما به واسطه‌ کتاب‌هایی که در راه خدا نوشته وقف کرده‌اند همواره در خاطره‌ها خواهند ماند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به جایگاه فقه و فقاهت در تبریز و آذربایجان، تصریح کرد: 50 سال پیش در همین تبریز 70 مجتهد تراز اول به طور همزمان زندگی می‌کردند، اما اکنون حتی یک مورد نیز وجود ندارد از این رو باید تلاش کنیم تبریز را به جایگاه اصلی خودش برسانیم چرا که تبریز، شهری مذهبی است.

وی با اشاره به اینکه تا دهه‌ وقف سال‌جاری قریب به 100 مورد وقف در استان ثبت شده است، اضافه کرد: اگر موقوفه‌ قائم‌مقام فراهانی و همچنین موقوفات ربع رشیدی که از «زنوز تا بستان‌آباد» است، درست احیا شود، شهر تبریز دیگر کمبودی در راستای موقوفات نخواهد داشت.

حجت الاسلام مصائبی با اشاره به این‌که 80 درصد موقوفات در استان سنددار شده‌اند، تأکید کرد: موقوفات در سامانه‌ای مخصوص ثبت می‌شوند، که این موضوع انقلاب بزرگی در حوزه‌ احیای موقوفات به شمار می رود و همچنین فرآیند بازرسی‌های موجود از ادارات اوقاف و امور خیریه استان‌ها نیز با دقت تمام از سوی سازمان انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که تبریز، شهر اولین‌ها است، اضافه کرد: ما در امور خیریه نیز در ظاهر و آمار دارای جایگاه خوبی در سطح کشور هستیم، اما واقعیت عکس این بوده و ما هنوز در این خصوص نواقصاتی داریم که باید در شهر تبریز که سرسبد و سلطان شهرهای ترک‌نشین است، تلاش کرده و این شهر را در این خصوص نیز به جایگاه شایسته‌ی خود برسانیم.

حجت‌الاسلام مصائبی با اشاره به حضور و نقش بازاریان در صحنه‌های مختلف اجتماعی و مشکلات جامعه، بیان کرد: تمایل داریم که اتاق اصناف کاری ماندگار در راستای امور خیریه انجام دهد تا برای آیندگان نیز مایه‌ی مباهات شود؛ چرا که تاکنون اصناف و بازاریان کمک‌های بسیاری را کرده‌اند که مصرف شده و ماندگار نبوده است.

وی با اشاره به برجسته کردن هویت‌ دینی شهر تبریز، یادآور شد: امامزادگان آذربایجان‌شرقی از نظر سندیت نیز بسیار معتبر هستند، چراکه امامزاده سید جمال(ع) تنها با چهار نسل به امام معصوم برمی‌گردد که این چنین مکان مقدسی در استان‌های دیگر بسیار کمیاب است؛ شهر تبریز را همواره به مذهبی بودن و ولایی بودن می‌شناسند.

حجت‌الاسلام مصائبی با اشاره به مقبرة الشعرا که مدفن 400 شاعر و عارف است، اظهار کرد: 400 شاعر و عارف به علت وجود همین امام‌زاده سیدحمزه(ع) در این قطعه جمع شده و در جوار مقدس این امام‌زاده آرمیده‌اند و به این دلیل است که اینجا مدفن این تعداد شاعر و عارف شده است.

وی ادامه داد: باید برای حفظ و برجسته کردن آستان مقدس امامزاده سید حمزه(ع) در کنار مقبرة‌الاشعرا تلاش کنیم؛ چرا که با توجه به فرارسیدن سال 2018 و گردشگری مذهبی باید هویت اصلی خود را به دنیا نشان دهیم درحالی که این اماکن همانند دیگر آثار مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در تمامی استان‌ها مکانی در جوار امام‌زادگان(ع) برای تجمع مردم در ایام مختلف سال فراهم است، خاطرنشان کرد: میدان ساعت ما چه تقدسی دارد که تمامی مراسمات مذهبی و تجمعات ما در آنجا برگزار می‌شود؟ در حالی که اگر فضایی مناسب در جوار امامزاده سید حمزه(ع) برای چنین برنامه‌هایی ایجاد شود بسیار ارزشمندتر خواهد بود./935/202/ب2

ارسال نظرات