۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۶۹۴۳۷
دبیر جشنواره شعر انقلاب:

بیش از 800 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است

دبیر هنری جشنواره ششم شعر انقلاب گفت: روز 8 دی ماه برترین‌های جشنواره شعر انقلاب معرفی و از سه چهره پیشکسوت شعر انقلاب به نام‌های مرحوم استاد نصرالله مردانی، سیدمحمود سجادی و قادر طهماسبی (فرید) تقدیر خواهد شد.
جشنواره شعر انقلاب

به گزارش خبرگزاری رسا، دبیر هنری ششمین جشنواره شعر انقلاب، محور اصلی این جشنواره را بر اساس تعاریفی که در سه دهه گذشته از شعر انقلاب ارائه شده بود، تعریف کرد و گفت:‌ این دوره نیز بر اساس تعاریف همان سه دهه بنا نهاده شده است چرا که شعر انقلاب تعریف‌پذیر است اما این تعریف در این سه دهه اخیر رنگ عوض نکرده بلکه گسترده‌تر شده است.

وی افزود: در دهه‌های نخستین با موضوع بیداری اسلامی مواجه بودیم اما الان اوضاع خاورمیانه به گونه‌ای است که موضوع شعر انقلاب را رویاروی موضع خاص قرار می‌دهد بر این اساس عدالت و انسانیت یکی از محورهای جشنواره ششم بود.

مرتضی امیری اسفندقه، ضمن اشاره به گستره جهانی جشنواره و مدنظر قرار دادن این بعد تصریح کرد: مسئله معارف دینی و آئینی تنها یک نگاه محدود به مسائل آئینی نیست از شعر انقلاب هر آنچه در ایران به عنوان آئین اعلام شده نه تنها در ایران بلکه در کره خاکی، اگر منافاتی با اصول اصلی انسانیت و مبانی الهی نداشته باشد،‌در این حوزه قرار می‌گیرد. تعریف انقلاب از شعر آئینی یک تعریف صرفاً مذهبی نیست بر این اساس شب یلدا جزء آئین ما است و شعر برای شب یلدا هم آئینی شمرده می‌شود؛ آئینی که در تضاد با شعر آئینی نیست.شعر انقلاب اینگونه شعر را پاس می‌دارد.

وی خاطر نشان کرد: در دهه سوم نیمه دوم این دهه قرار داریم و ششمین جشنواره منظور نظر مشتاقان و شیفتگان این حوزه قرار گرفته است و بر این اساس هدف ما آن بود تا شعر انقلاب را بر پشت‌بام بلندتری به تماشا بنشینیم و ببینیم طی این سال‌ها تا چه اندازه موفق بوده یا نبوده است که این مسئله در روز اختتامیه با رونمایی از آثار مشخص می‌شود.

دبیر هنری ششمین جشنواره شعر انقلاب افزود: آنچه در حوزه آئین پذیرفته شده انسانی و دینی در گستره جهان از چشم‌انداز شعر انقلاب را شاهدیم. بنابر این شعر آئینی و انقلاب همین است.

وی با ارائه آماری اظهار داشت: پس از انتشار فراخوان تا امروز، 874 اثر از 201 شرکت‌کننده در همه بخش‌ها به دبیرخانه رسیده که شامل 244 مجموعه شعر در همه قالب‌ها، 599 تک اثر در همه قالب‌ها و 31 اثر پژوهشی بوده است. این آثار در نهایت به صورت تفکیکی در بخش مجموعه شعر شامل 140 اثر سنتی و 104 اثر نیمایی در داوری‌ها لحاظ شد و در بخش تک اثر نیز 321 شعر سنتی و 278 شعر نیمایی توانست به مرحله نهایی داوری راه پیدا کند. در بخش پژوهش نیز 25 مقاله و 6 کتاب به مرحله نهایی داوری راه پیدا کرد. به گفته اسفندقه انتخاب نهایی برگزیدگان جشنواره نیز در بخش شعر سنتی از میان 10 تک اثر و 5 مجموعه اثر و در بخش نیمایی از 8 تک اثر و 4 مجموعه اثر و در بخش پژوهش نیز از میان یک کتاب و 3 مقاله انتخاب خواهند شد.

امیری اسفندقه به بخش پژوهش هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه پژوهش یکی از موارد مهم شمرده می‌شود در این دوره بررسی کردیم که آیا در این سه دهه تلاش و کوشش و جوشش شاعران انقلاب معرفی و معروف شده‌اند و کتاب شعر منتشر شده است تا الان مجموع آثار آنها رسیده تا به وسیله یک مقاله در اثر برسیم و موضوع رساله‌ها مورد توجه باشد.

وی هم چنین از منظر شعر انقلاب به دفاع مقدس هم اشاره کرد و گفت:‌ شعر دفاع مقدس فقط شعر جنگ نیست همانگونه که شعر آئینی فقط با موضوع ستایش، مدح و مرثیه‌ اهل بیت آئینی شمرده نمی‌شود بلکه اخلاق و رفتار اجتماعی پاس داشته می‌شود از این رو شعر دفاع مقدس از هر آن چیزی که مقدس شمرده می‌شود چه جنگ باشد چه نباشد.

اسفندقه در پایان افزود:‌روز 8 دی ماه در سالن صدرای شیراز برترین‌ها معرفی و از سه چهره پیشکسوت شعر انقلاب به نام‌های مرحوم استاد نصرالله مردانی، سیدمحمود سجادی و قادر طهماسبی (فرید) تقدیر خواهد شد./872/102/ب3

ارسال نظرات