۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۴۷۹۴۹۵
رییس حوزه هنری خراسان شمالی:

اصلاح فرآیند کتاب و کتابخوانی در کشور نیازمند رویکرد علمی و عزم ملی است

رییس حوزه هنری خراسان شمالی با بیان اینکه روند و سیر کتاب از نویسنده تا مخاطب در کشور دچار نقصان جدی است، گفت: اصلاح این فرآیند نیازمند رویکرد علمی و عزم ملی در کشور است.
وحید نمازی- رییس حوزه هنری خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، وحید نمازی، رییس حوزه هنری استان خراسان شمالی امروز در سومین دوره فصل کتاب خراسان شمالی، با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه، اظهار کرد: اگر ما جامعه کتابخوانی داشته باشیم بدون شک بسیاری از مسائل اجتماعی و معضلات فرهنگی از بین رفته و آمار بزه و خشونت در جامعه ما کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: کتابخوانی در تمامی بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تأثیر داشته و دامنه تأثیرگذاری آن بسیار فراتر از حوزه فرهنگ است.

نمازی ادامه داد: البته همه مسائل و برنامه‌های فرهنگی این ویژگی‌ها را دارند؛ اما کتابخوانی و فراگیری فرهنگ مطالعه در جامعه تأثیر جدی‌تری می‌گذارد.

رییس حوزه هنری استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور، تصریح کرد: واقعیت آن است که در فرآیند تولید و مطالعه کتاب در کشور از نویسنده و مؤلف گرفته تا پایان آن که به دست مخاطب می‌رسد، در همه این سیر و فرآیند دچار نقصان و ضعف هستیم.

وی با اشاره به اینکه ما در ابتدای این چرخه قدر مؤلفان را آن‌گونه که باید و شاید نمی‌دانیم، اضافه کرد: در مرحله بعدی می‌بینیم اکنون شرایط به‌گونه‌ای شده که بسیاری از ناشران به علت مشکلات متعدد مجبور به تغییر مسیر حرفه‌ای خود شده و به رابطان چاپ و چاپخانه تبدیل شده‌اند.

نمازی با بیان اینکه بعد از انتشار کتاب و با وجود زحمات و سختی‌های فراوان نویسندگان و ناشران، در عرضه محصول هم مشکل جدی داریم، تصریح کرد: این مشکلات سبب شده تا بسیاری از تولیدات کتاب ما در انبارها بمانند و غالباً هم کتاب‌ها در همان چاپ نخست به اتمام رسیده و به چاپ‌های بعدی نرسند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید با عزم ملی و رویکرد علمی، جامع و کاربردی معایب حوزه کتاب را شناسایی شده و با عزمی فراتر از عزم موجود برای رفع آنها اقدام کنیم.

نمازی در ادامه با تأکید بر ترویج کتاب‌های خوب و ارتقای کیفیت مطالعه در کشور، اظهار کرد: باید با پیشنهاد کتاب‌های مناسب و برگزاری محافلی نظیر کتاب و کتابخوانی، مطالعه هدفمند را در کشور رونق دهیم.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت ترویج بیش از پیش فرهنگ مطالعه در کشور، افزود: رهبری در این راستا احیای فرهنگ و آیین‌های مطالعه‌ای نظیر مثنوی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی را مؤثر دانسته‌اند؛ از این‌ رو باید مواردی چون شاهنامه‌خوانی در خانواده‌ها احیا شده و اجازه ندهیم آیین‌های مطالعه‌ای کهن در کشور ما به فراموشی سپرده شوند.

گفتنی است، سومین دوره فصل کتاب خراسان شمالی، به میزبانی حوزه هنری و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی و شهرداری و شورای اسلامی شهر بجنورد برگزار شد.

این برنامه با حضور مسؤولان فرهنگی و هنری استان و نویسندگان، مؤلفان و ناشران بجنوردی در محل نگارخانه نگارستان بجنورد برگزار و در آن از 43 عنوان کتاب رونمایی شد.

کتاب‌های رونمایی شده در این برنامه با موضوعات مختلفی ازجمله روانشناسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، دفاع مقدس و غیره بودند.

حمایت از مؤلفان و نویسندگان برتر استان و معرفی آثار آنها، ایجاد انگیزه در میان پدیدآورندگان آثار مکتوب و تجلیل از آنان، کمک به ارتقای سطح کمی و کیفی آثار منتشرشده و فراهم آوردن زمینه رقابت سالم میان پدیدآورندگان آثار مکتوب از اهداف برپایی این دوره بود./9314/202/ب2

ارسال نظرات