۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۴۷۹۵۰۱
آیت الله مظاهری:

با رجعت اهل بیت بهشتی که حضرت آدم از آن رانده شد، مهیا می شود

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به روایات معصومین(ع) گفت: هر کدام از اهل بیت(ع) در زمان رجعتشان، هزار سال بر جهان حکومت می کنند، در آن زمان ظلم ریشه کن می شود و نعمات فزونی چشمگیری دارند، در یک کلام بهشتی که حضرت آدم(ع) به سبب استفاده کردن از شجره منهیه از آن رانده شد، با رجعت اهل بیت(ع) دوباره مهیا می شود.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: آن گونه که شایسته بود، اجازه تفسیر قرآن به پیامبر(ص) داده نشد.

وی در ابتدا با مروری بر مطالب روزهای گذشته که راجع به مکالمه بین خداوند و ملائکه بود، افزود: این بخش از آیات سوره بقره که جزء آیات بسیار مهم و کلیدی است و مفسران صحبتها و نظرات متفاوتی راجع به آن داده اند، باید بیشتر تفسیر و تشریح شود، چرا که هنوز چیزهایی دارد که ناگفته مانده است.

حضرت آیت الله مظاهری اظهار کرد: خداوند بعد از اینکه خلقت جسمانی انسان را تمام کرد، خطاب به ملائکه گفت می خواهم او را خلیفه خودم روی زمین قرار دهم و چون ملائکه نمی دانستند قرار است خداوند از روحش در وجود آدم بدمد، به خداوند اعتراض کردند و با بیان اینکه او مفسد فی الارض می شود، خواهان منصرف کردن خداوند از آفرینش بشر شدند، ولی خداوند از روحش در انسان دمید و جنبه ملکوتی انسان نمایان شد، ملائکه با مشاهده کردن جنبه ملکوتی انسان از خداوند معذرت خواهی کردند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان داستانی از کلاس درس امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: امام راحل به شوخی راجع به این آیات می فرمودند، زمانیکه ملائکه به آفرینش انسان اعتراض کردند و به خداوند گفتند ما برای تقدیس و تسبیح تو کافی هستیم، خداوند به آنها گفت، مقدس نمی خواهم، آدم می خواهم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به آیاتی از قرآن که راجع به روح صحبت کرده است، اذعان کرد: حقیقت روحی که عامل استکمال انسان، با جسم حیوانی است، مشخص نشده است، در آیات قرآن راجع به روح مسائلی مطرح شده ولی مفسران حقیقی آن در جمع ما حضور ندارند تا بتوانند به صورت کامل برایمان توضیح بدهند.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) به اوج استکمال روحی رسیدند، تبیین کرد: پیامبر(ص) به مقامی رسید که تفاوتی با خداوند نداشت، مگر اینکه او مخلوق بود و خداوند خالق، او ممکن الوجود بود و خداوند واجب الوجود بود، این جایگاه به سبب اوج گیری پیامبر(ص) در کسب کمالات روحی است.

حضرت آیت الله مظاهری در تشریح شخصیت ابلیس، اذعان کرد: راجع به ابلیس سخنانی گفته شده است، البته کاملاً مشخص نیست که جنس ابلیس از چیست، مَلَک بودن یا جن بودن او نیز به طور دقیق مشخص نیست، قرآن راجع به او می فرماید «کانَ مِنَ الجِنّ»، که واژه جنّ در یک معنا به موجود غیر قابل مشاهده اطلاق می گردد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه به پیامبر(ص) فرصت تفسیر کردن آیات قرآن داده نشد، ابراز کرد: پیامبر(ص) 13 سال در مکه حضور داشتند و 10 سال در مدینه، که در طول این 23 سال 84 جنگ بر پیامبر(ص) تحمیل کردند و نگذاشتند آن گونه که شایسته است پیامبر(ص) جلسات تفسیر قرآن بگذارند و مردم را با حقایق قرآن آشنا سازند.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: هرچند وقت پیامبر(ص) بسیار کم بود ولی تا آنجا که می شد، برای عموم مردم تفسیر عوامانه می گفتند.

وی با قرائت کردن حدیث ثقلین اذعان کرد: پیامبر(ص) برای بعد از خودشان رستگاری بشر را در گرو استفاده از قرآن و اهل بیت(ع) به صورت توأمان معرفی کردند، ایشان از ابتدای رسالت تا زمان رحلتشان نام اهل بیت(ع) را در کنار نام قرآن می آوردند ولی عده ای ریاست طلب در لحظات پایانی عمر پیامبر(ص) با بی احترامی کردن به ایشان، گفتند پیامبر(ص) در حال حذیان گفتن است، پیامبر(ص) از شنیدن چنین سخنی بسیار ناراحت شدند و با همان حال ناراحتی از دنیا رحلت فرمودند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه آیات قرآن به طور قطع به صورت کامل تفسیر خواهد شد، اذعان کرد: ان شاء الله امام عصر(عج) در زمان ظهورشان جلسات تفسیر قرآن را برپا می کنند و مردم برای استفاده کردن مهیا می شوند.

وی در پایان افزود: در روایات متعددی از معصومین(ع) آمده استکه هر کدام از ائمه(ع) 1000 سال حکومت می کنند، در زمان حکومتشان ظلم ریشه کن می شود و نعمات افزایش چشمگیری پیدا می کند، بهشتی که حضرت آدم(ع) به سبب استفاده کردن از شجره منهیه از آن رانده شدند، با رجعت اهل بیت(ع) دوباره ایجاد می شود./201/867/ب1

ارسال نظرات