۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۴۸۹۸۱۹

سناریو علیه سوریه به بهانه حملات شیمیایی

حربه استفاده از سلاح شمیایی توسط دولت سوریه بیشتر بعد تبلیغاتی و روانی دارد. کشورهای غربی نیز خود به این امر واقف اند که دولت سوریه از چنین ابزارهایی استفاده نکرده و نخواهد کرد
پرچم سوریه

به گزارش خبرگزاری رسا، طی هفته جاری خبرهای متعددی در بحث به کارگیری دولت سوریه در استفاده از سلاح های شیمیایی در استان ادلب مطرح شده است. برخی رسانه های غربی- عربی به صورت گسترده تبلیغات رسانه ای وسیعی علیه دولت سوریه انجام دادند. این در حالی است که انفجار در انباری متعلق به گروه تروریستی فتح الشام رخ داده است. در بحث حملات شمیایی در سوریه این اولین بار نیست که این اتفاق روی داده است.

در سال ۲۰۱۲ نیز در منطقه خان العسل استان حلب نیز چنین اتفاقی روی داد که بعد چهارماه از این اتفاق و در حالی که نماینده سازمان ملل در سوریه حضور داشت، حمله شمیایی جدیدی در غوطه شرقی دمشق نیز روی داد. در سال ۲۰۱۵ نیز آمریکا به بهانه حمله شمیایی در سوریه، قصد حمله به این کشور را داشت که با توجه به شرایط موجود در منطقه، واشنگتن از چنین اقدامی منصرف شد. حال باید به این سوال پاسخ داد که اتهام سازی علیه دولت سوریه در راستای کدام اهداف جبهه غربی- عربی صورت می گیرد؟

نخست؛متهم کردن دولت سوریه به انجام این حملات در جهت تحت فشار قرار دادن دولت سوریه در ابعاد بین المللی است. کشورهای غربی سعی دارند با توجه به مذاکرات سیاسی  اخیر در سوریه و حصول نتیجه، بار دیگر پرونده سوریه را در شورای امنیت بررسی کنند. استفاده ابزاری از شورای امنیت در جهت فشار به دولت سوریه و دادن امتیاز به دولت های غربی است. همچنان که طی سال های گذشته آمریکا به بهانه حمله شمیایی توسط دولت سوریه، دمشق را خلع سلاح کرد.

دوم؛حربه استفاده از سلاح شمیایی توسط دولت سوریه بیشتر بعد تبلیغاتی و روانی دارد. کشورهای غربی نیز خود به این امر واقف اند که دولت سوریه از چنین ابزارهایی استفاده نکرده و نخواهد کرد. منابع آگاه نیز تأکید کردند، موادی که در ساخت سلاح شیمیایی از آن استفاده شده است از جمله ماده کلر، از ترکیه به ریف شمالی ادلب قاچاق شده است. در نتیجه باید بر این امر تاکید کرد که حامیان تروریست ها خود عامل انجام چنین حملاتی هستند و دولت و مردم سوریه تنها قربانیان این حملات محسوب می شوند.

سوم؛با توجه به مذاکرات سیاسی در آستانه و ژنو و رسیدن به نتیجه مطلوب برای دولت و ملت سوریه، محور غربی- عربی همچنان به دنبال تشدید اختلاف ها بین معارضان و دولت سوریه است. حل بحران سوریه اولویت این کشورها نیست و استفاده از ابزارهای مختلف همچون حملات شمیایی در جهت  تعمیق بحران در سوریه است. غرب به دنبال طولانی کردن جنگ در سوریه و فرسایشی کردن آن  است. آمریکا نیز طی روزهای گذشته تاکید کرد که اولویت این کشور سقوط بشاراسد نیست و راهکارهای دیگری باید در این زمینه اتخاذ کرد.

چهارم؛ارتش سوریه در بعد میدانی اخیراَ پیشرفت هایی را در منطقه حماه صورت داد که با انجام حملات هوایی و زمینی و استفاده از توافقات محلی توانسته مناطق شمالی حماه را در آستانه پاک سازی کامل قرار دهد. همین عامل منجر به تحرکات حامیان تروریست ها در جهت منحرف کردن افکار عمومی و فشار به دولت دمشق به سمت و سوی مسایل دیگر همچون حمله شیمیایی شود.

پنجم؛متهم کردن دولت سوریه به انجام حملات شیمیایی و وقوع حادثه تروریستی در روسیه، در راستای عملیات روانی گسترده ای  است که محور غربی- عربی همزمان به روسیه و ایران وارد کرده است. به گونه ای که تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، روسیه و ایران را متهم ردیف اول حملات شمیایی در سوریه قرار داد. ایران و روسیه به عنوان حامیان اصلی دولت سوریه محسوب می شوند و محور غربی- عربی به دنبال بهانه ای است که هجمه تبیلغاتی وسیعی علیه ایران و روسیه صورت دهند.

به عنوان مساله پایانی باید گفت که حربه حملات شیمیایی و استفاده از آن ابزارنخ نمایی است که کشورهای غربی همچنان به دنبال استفاده از آن در بحران سوریه هستند. البته باید تاکید کرد که این ابزار اگرچه در کوتاه مدت می تواند دولت سوریه را با چالش مواجه کند، اما در بلند مدت این ابزار کارایی خاصی نخواهد داشت.981/ب102/ف

منبع: سایت تحلیلی طنین

ارسال نظرات