۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۴۸۹۹۶۸
تحلیل بین الملل:

"خان‌شیخون" سناریوی هالیوودی ترامپ/ ایران و پیام حمله به سوریه

ترامپ با سناریوسازی هالیوودی خود جا پای جرج بوش گذاشت با این تفاوت که سوریه بشار اسد تفاوت بسیار زیادی با عراق صدام حسین دارد.
تصویر هوایی پایگاه نظامی الشعیرات

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل:  حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات که بامداد امروز صورت پذیرفت از آن حیث از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که می‌تواند به جنگی همه جانبه در سوریه تبدیل شود که در طول شش سال گذشته بیسابقه بوده است. همچنین این حمله می‌تواند به عنوان مقدمه‌ راهبرد جدید ترامپ برای مقابله با محور مقاومت تلقی شود.

حمله به الشعیرات و دوئل ترامپ ـ پوتین
دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا این حمله را پاسخی به ادعای "استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمایی" دانست و مدعی شد: «جای هیچ بحثی نیست که سوریه از تسلیحات شیمایی ممنوعه استفاده کرده است.» وی افزود: «من امشب دستور حمله نظامی محدود به پایگاه هوایی را صادر کردم که حملات شیمیایی در سوریه از آنجا شروع شده است.»

ارتش سوریه نیز این اقدام را "تجاوزی آشکار" توصیف کرد و گفت: «این عملیات استمرار استراتژی اشتباه آمریکا در سوریه را نشان می‌دهد و همسو با تضعیف نیروهای مبارز با تروریسم است.» ارتش سوریه ادامه داد: «آمریکا به واسطه این اقدام نشان داد که شریک جبهه النصره و داعش در جنگ علیه سوریه است.»

دولت سوریه در بیانیه‌ای جداگانه از کشته شدن هفت سرباز سوری و زخمی شدن 9 تن در پایگاه هوایی الشعیرات خبر داد.

‌روسیه اما پس از این حمله به تکاپو افتاد و وزارت امورخارجه، وزارت دفاع و دولت پوتین در بیانیه‌ها و اظهارنظرهای مختلف اقدام اخیر دولت ترامپ را به شدت محکوم کردند. 

وزارت دفاع روسیه با تاکید بر اینکه چنین حمله‌ای نیازمند تمهیدات چند روزه است، تاکید کرد که «این حمله پیش از ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی برنامه‌ریزی شده بود.» این وزارت همچنین اظهار داشت که «روسیه در سریع‌ترین وقت ممکن به تقویت توان ضدموشکی ارتش سوریه خواهد پرداخت.»

سرگی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه هم گفت: «همه همکاری‌ها بین آمریکا و روسیه در سوریه متوقف خواهد شد.» او حمله به الشعیرات را تجاوزکارانه توصیف و تصریح کرد که «اقدام نیروهای آمریکایی، مسکو را به یاد تجاوز به عراق در سال 2003 انداخت که بدون اجازه شورای امنیت صورت گرفت.»

نکات حائز اهمیت درباره تحولات چند روز اخیر سوریه
اما درباره این حمله نکاتی را باید مد نظر داشت که می‌تواند به فهم مخاطب از دلایل و پیامدهای حمله نظامی آمریکا به سوریه کمک کند:

1ـ ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در خان شیخون در حالی در کمتر از چهار روز به حمله موشکی منجر شد که کشورهای غربی و عربی بدون برخورداری از دلایل محکم ـ و صرفا با استناد به رسانه‌ها و مؤسسه‌های همسو با تروریست‌ها ـ ارتش سوریه را متهم کردند. عجیب‌تر آنکه آمریکا پیشنهاد نماینده روسیه در سازمان ملل مبنی بر تشکیل کمیته‌ای حقیقت یاب متشکل از کارشناسان بین‌المللی را نپذیرفته است.

2ـ دولت ترامپ علاوه بر ادعای حمایت از غیرنظامیان سوریه، این حمله موشکی را در راستای دفاع از امنیت ملی آمریکا توصیف کرده است. گویی می‌خواهد با این تیر دو نشان بزند، هم مدعی مبارزه با سلاح شیمایی شود و هم اتهامات اخیر از انفعال دولت او در برابر روسیه‌ی پوتین را پاسخ دهد.

3ـ حمله به الشعیرات در شرایطی صورت پذیرفت که مدتی قبل از یک سو دو اقدام نظامی تروریست‌ها در حومه حما و جوبر دمشق ـ برای تاثیرگذاری بر مذاکرات ژنو ـ با شکست مواجه شده بود و از سوی دیگر حمله جنگنده‌های صهیونیست به خاک سوریه با پاسخ موشکی ارتش سوریه مواجه شده بود. دو تحولی که نشانگر تغییر موازنه قوا به سود محور مقاومت به ویژه پس از آزادسازی حلب و تدمر داشت. 

4ـ کشورهایی که از تجاوز ترامپ به خاک سوریه حمایت کردند همگی در طول شش سال اخیر با ناکامی‌های پی در پی در سوریه مواجه شده بودند. نگاهی اجمالی به کشورهای حامی نشان می‌دهد که هدف اصلی تضعیف محور مقاومت است. از اسرائیل و عربستان سعودی و بحرین گرفته تا ترکیه و کشورهای اروپایی که به شدت از پیروزی جریان مقاومت در حلب عصبانی بودند.

5ـ به نظر می‌رسد تصمیم اخیر ترامپ که در تضاد با همه اظهارات انتخاباتی او مبنی بر اولویت داشتن جنگ با داعش و لزوم همکاری با پوتین و اسد است، در آینده "اشتباهی راهبردی" تلقی شود. چرا که علاوه بر تضعیف مذاکرات صلح راه را برای مبارزه جدی تر سوریه، ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم باز می‌کند. مساله ای که در سخنان علاءالدین بروجردی نیز نمود داشت. رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تاکید کرد: «این اقدام نابخردانه آمریکا بدون تردید تبعات جدی به دنبال خواهد داشت، چرا که کشورهایی مثل روسیه و ایران در برابر این اقدامات خلاف مصالح منطقه آرام نمی‌نشینند.»

ایران و پیام حمله آمریکا به خاک سوریه
بی شک در این مدت کوتاه نمی‌توان همه ابعاد حمله موشکی آمریکا به خاک سوریه را مورد تحلیل و بررسی قرار داد اما آنچه به جزم می‌توان گفت این است که دونالد ترامپ با این ادعا که "من برخلاف اوباما عمل می‌کنم و حرف نمی‌زنم" به دنبال این است که منابع مالی هنگفتی را از رژیم‌هایی از قبیل رژیم‌های حاشیه خلیج فارس به بهانه مقابله با ایران و مقاومت اسلامی جذب کند. او با سناریوسازی هالیوودی خود جا پای جرج بوش گذاشت با این تفاوت که سوریه بشار اسد تفاوت بسیار زیادی با عراق صدام حسین دارد.

از طرفی دیگر رژیم صهیونیستی می‌خواهد از این اقدام ترامپ به نفع اهداف و منافع خود استفاده کند. وزیر دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی در سخنانی حمله آمریکا به سوریه را "فرصتی برای ایجاد ائتلافی ضد ایران از سوی ترامپ" دانست. مسئولان دیگر صهیونیستی نیز که از هماهنگی ترامپ با دولت صهیونیستی قبل از این اقدام خبر دادند، آن را ترامپ را "پیامی به ایران و کره شمالی" دانستند.

آنچه در پایان باید مورد توجه قرار گیرد این است که دنیای امروز دنیای سناریوسازی غرب علیه کشورهایی است که با آنها همسو نیستند. تجربه عراق و لیبی نزدیک‌ترین مصداق‌های این مساله هستند. آمریکا درحالی به بهانه حمله شیمایی ارتش سوریه به خان شیخون، خاک سوریه را هدف قرار می‌دهد که جنگنده‌های آن تحت عنوان ائتلاف ضد داعش دو هفته پیش در موصل نزدیک به دویست غیرنظامی عراقی را به خاک و خون کشاندند و ائتلاف نیز صرفا به غیرعمد توصیف کردن این واقعه اکتفا کرد.

همچنین با توجه به اینکه دشمنان جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک تلاش خواهند کرد که تهدید آمریکا و همپیمانان آن علیه ایران را جدی عنوان کرده تا اقدام نظامی علیه ایران را نزدیک جلوه دهند، به نظر می‌رسد تنها راهکار برای مقابله با این تهدیدهای پوشالی، تقویت وحدت ملی و ادامه روند پیشرفت توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای بازدارندگی از هرگونه حماقت آمریکایی‌ها باشد./983/ب951/ک

حسین سعدی

ارسال نظرات