۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۴۹۵۴۴۷
در برنامه آفتاب شرقی مطرح شد؛

تناسب استغفار از گناه با گناه انجام شده

کارشناس مذهبی رسانه ملی با بیان اینکه گناهان مانند آلودگی های ظاهری دارای مراتبی هستند، گفت: استغفار از گناه نیز باید متناسب با آن گناه باشد.
توبه و استغفار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شیر خدایی، کارشناس مذهبی رسانه ملی بعد از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی از شبکه یک سیما با اشاره به وجه تسمیه ماه شعبان گفت: در روایت ها بیان شده است که رزق و روزی مؤمنان در ماه شعبان مقدر و تقسیم می شود و این ماه از نظر مادی و معنوی با رحمت و رضوان الهی سرشار شده است.

وی افزود: در روایت ها بیان شده که رجب و شعبان نام دو نهر بهشتی است که قبل از ماه رمضان جاری شده تا بندگان خدا خود را در این نهر بشویند تا آماده ورود به ضیافت الله شوند و به همین  دلیل این دو ماه دارای اعمال مستحبی است که با انجام این اعمال مستحب مؤمن می تواند  برای ورود به ماه رمضان کسب آمادگی کرده و قلب خود را از معاصی تطهیر کند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی تصریح کرد:  مقدمه تطهیر روح و نفس در ماه رجب و شعبان توجه به گناه است زیرا گاهی افراد گناه خود را کوچک می شمارند و یا اصلا گناه نمی دانند و این چیزی که مانع این توجه می شود و غفلت است.

خانم شیر خدایی ادامه داد: یکی از اعمال مستحب ماه شعبان استغفار است و استغفار از عناصر توبه بوده و در آیات بسیاری، توبه را با اصلاح رفتار و اعمال توأم می دانند و باید دقت کرد که توفیق توبه با توجه و عنایت پروردگار به دست می آید و خداوند با نظر مغفرت به بنده نظر می کند.

وی افزود: استغفار را با زبان گفته و به قلب تفهیم می کنیم و امام رضا(ع) در روایتی در این زمینه می فرمایند«اگر کسی با زبان توبه کند ولی این استغفار قلبی نباشد خود را مسخره کرده است».

کارشناس مذهبی رسانه ملی با بیان اینکه گناهان مانند آلودگی های ظاهری دارای مراتبی هستند، گفت: استغفار از گناه نیز باید متناسب با آن گناه باشد تا استغفار پذیرفته شود و همانطور که بیان شد استغفار باید با اصلاح رفتار و کردار همراه باشد زیرا در این صورت است که استغفار پذیرفته است و استغفار بدون عمل تنها لق لقه زبان است که هیچ اثری در اصلاح نفس انسان نداشته و چنین استغفاری نه تنها مفید است بلکه نوعی اسائه ادب به ساحت پروردگار بوده و باید دقت کرد که توبه زمانی پذیرفته است که از روی اخلاص قلب و توأم با اصلاح رفتار و کردار باشد/968/پ202/ی

ارسال نظرات