۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۴۹۶۳۲۳
آیت الله رشاد:

گزارش دقیق عملکرد هیأت حمایت از کرسی ها ارائه شود

جلسه ۹۲ شورای علمی راهبردی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست آیت‌الله رشاد برگزار شد.
آیت الله رشاد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 92 شورای علمی راهبردی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد برگزار شد.

در این جلسه که به ارائه گزارش عملکرد شوراهای تخصصی در سال 1395 اختصاص داشت، گزارش تهیه شده در دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره پیرامون این موضوع ارائه شد.

پس از ارائه این گزارش، اعضای شورای علمی راهبردی بر موارد ذیل تأکید کردند: گسترش دامنه شمول شوراهای تخصصی به بدنه جامعه علمی کشور، تنوع و تکثر در موضوعات، تخصصی بودن بسیاری از مباحث ارائه شده در برخی کرسی‌ها و تسریع در بررسی طرح نامه‌های تخصصی.

پس از ارائه نظرات اعضا، آیت‌الله رشاد و نیز طی سخنانی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: این گزارش به نوعی ارزیابی عملکرد هیئت حمایت در سال گذشته و نشان‌دهنده میزان توفیق ما در حرکت به سمت هدف است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید بر اساس گزارش عملکردها، برآورد دقیقی از توانایی‌ها و نقاط قوت به دست آید.

آیت‌الله رشاد ضمن تأکید بر لزوم اجرایی شدن تصمیمات گفت: باید با توجه به محدودیت‌ها، برنامه‌های قابل اجرا تدوین شوند.

وی افزود: باید مجلات علمی و پژوهشی نیز مورد رصد و بررسی قرار گیرند تا مقالات مندرج در این مجلات که قابلیت ارائه به صورت نظریه را داشته باشد، استخراج و مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام‌ و المسلمین  عبدالحسین خسروپناه، دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ضمن تأکید بر لزوم توجه بیشتر به حوزه علوم عقلی گفت: به نظر می‌رسد شورای تخصصی علوم عقلی می‌تواند با اعضای هیئت علمی رشته‌های مربوطه در دانشگاه تهران، علامه طباطبایی ارتباطات بیشتری برقرار کند.

وی افزود: باید همه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نسبت به ارائه نظریه در کرسی‌ها تشویق و ترغیب شوند.

در ادامه جلسه اعضای شورای علمی راهبردی همچنین بر لزوم تسهیل حضور دانشجویان نخبه مقطع دکترا در کرسی‌های ترویجی تأکید کردند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارائه گزارش فعالیت‌ها و عملکرد سازمان بسیج اساتید در حوزه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دستور بعدی جلسه 92 شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره بود.

در این گزارش با اشاره به بررسی انتقادی حدود ۱۵۰ نظریه رایج در علوم انسانی، راه‌اندازی بانک اطلاعاتی مقالات انتقادی ارائه شده، راه‌اندازی پژوهشکده مجازی، انتشار 7 شماره نشریه در حوزه علوم انسانی با امتیاز علمی پژوهشی و استفاده از همه ظرفیت‌های علمی اساتید بسیجی.

در پایان این جلسه همچنین گزارش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری پیرامون برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به حضور حدود ۷ هزار عضو هیأت علمی شاغل به تدریس در دروس معارف اسلامی در قالب 54 گروه علمی در سطح دانشگاه‌های کشور، گسترش مباحث و حوزه‌های علمی مورد تأکید قرار گرفت./۹۹۸/د۱۰۲/س

ارسال نظرات