۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۰۰۳۰۳
آیت الله مظاهری:

دشمن با شبهه افکنی در اصول دین به دنبال گمراهی جوانان است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: در حال حاضر یهودیان روی اصول دین اسلام تکیه کرده اند و می خواهند با شبهه اندازی در اصول دین، جوانان را به ابتذال و گمراهی بکشانند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: فرعیات دین اسلام متناسب با اقتضائات مکانی و زمانی تغییر می کند.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و پانزدهم که می فرماید«وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» را تلاوت کرد و افزود: تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه برای سوء استفاده کردن یهودیان سوژه بسیار مناسبی بود و می توانست عوام مردم را فریب دهد؛ یهودیان به مسلمانان می گفتند اگر بیت المقدس قبله شما بوده است چرا آن را تغییر دادید و اگر کعبه قبله شما بوده است چرا از ابتدا به طرف آن نماز نمی خواندید، این جابجایی نشان می دهد ادعای نبوتی که محمد ابن عبد الله(ص) دارد، دروغین است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که پیامبر(ص) قبل از این که قبله تغییر کند، از مسأله تغییر قبله با خبر بودند، اذعان کرد: پیامبر(ص) و خواصی همچون سلمان فارسی، ابوذر و مقداد قبل از این که قبله تغییر کند، از مسأله تغییر قبله با خبر بودند ولی برای این که زمان آن فرا برسد، منتظر فرمان الهی بودند؛ به محض این که دستور تغییر قبله صادر شد، جبرئیل آمد و در هنگام نماز قبله را تغییر داد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به منقولات تاریخی خاطرنشان کرد: قبل از این که قبله از بیت المقدس به کعبه تغییر کند یهودیان که به دنبال فرصت برای تخریب دین اسلام بودند مسلمانان را مسخره می کردند و می گفتند شما به طرف قبله ما نماز می خوانید پس پیرو دین ما هستید به همین سبب مسلمانان بسیار ناراحت می شدند و منتظر دستور الهی مبنی بر تغییر قبله از بیت المقدس به سمت کعبه بودند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که اصول دین اسلام ثابت است و فروعش متناسب با زمان و مکان تعیین می شود، ابراز کرد: امام خمینی(ره) می فرمودند زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در فقه ما است؛ فرعیات دین اسلام که قبله نیز یکی از آن ها است، ابدیت ندارد و متناسب با شرایط ممکن است تغییر کند؛ مثلاً زمانی که انسان مجبور باشد پشت به قبله یا در حرکت نماز بخواند، باید به وظیفه اش عمل کند و پشت به قبله یا در حرکت نماز بخواند؛ گاهی به جای وضو باید تیمم کرد و گاهی باید نشسته نماز خواند که این مسائل باعث زیر سؤال رفتن دین نمی شود.

وی تشریح کرد: باید تابع دستور خداوند باشیم و آیه شریفه ای که تلاوت کردیم، می فرماید خداوند در همه جا حضور دارد پس تابع دستورات او باشید و از هر طرفی که او تعیین کرد او را پرستش کنید.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: به سبب این که فرعیات دین متناسب با مکان و زمان و اقتضائات تعیین می شود، امام عصر(عج) در دوران غیبت کبری مردم را به سمت مجتهد جامع الشرایط سوق داده اند؛ در علم فقه، کتاب مرحوم شیخ طوسی نمره اول را دارد، اگر کتاب فقهی ایشان را با کتب فقهی مراجع تقلید فعلی مقایسه کنید متوجه تفاوت های بسیار زیادی خواهید شد که کاملاً طبیعی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان توضیح داد: در فرعیات دین همچون نماز یکسری اصول ثابت وجود دارد و یکسری مسائل تغییر پذیر، مثلاً این مسأله که باید در طول شبانه روز 17 رکعت نماز بخوانیم یک اصل است ولی این که جزئیات آن در شرایط مختلف چگونه به فعلیت برسد، می تواند متفاوت باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: یهودیان برای ضربه زدن به ادیان دیگر از هر فرصتی استفاده می کنند؛ در صدر اسلام به سبب این که پیامبر(ص) در میان امت حضور داشتند یهودیان نمی توانستند اصول دین اسلام را مورد هجمه قرار دهند، مثلاً اگر شبهه ای وارد می کردند، پیامبر(ص) معجزه ای از خودشان نشان می دادند و آن ها می رفتند به همین سبب اکثر ایراداتی که از دین اسلام می گرفتند مربوط به فروع دین بود.

وی در پایان افزود: در حال حاضر یهودیان روی اصول دین اسلام تکیه کرده اند و می خواهند با شبهه اندازی در اصول دین، جوانان را به ابتذال و گمراهی بکشانند، به همین سبب باید در برابر هجمه های آن ها هوشیار باشیم./201/867/ب1

ارسال نظرات