۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۸۱۸
آیت الله سبحانی:

حقایق آیات قرآن با گذشت زمان روشن تر می شود

حضرت آیت الله سبحانی گفت: هر چه زمان بگذرد و بشر حقایق را کسب کند، بهتر می تواند آیات قرآن را بفهمد.
 حقایق آیات قرآن با گذشت زمان روشن تر  می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر سوره ملک که در مجمتع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم برگزار شد، اظهار داشت: خداوند در آیه 5 سوره ملک می فرماید «وَ لَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ»، در این آیه سه فقره داریم: فقره اول، حاکی از آن است که خداوند خبر می دهد که ما آسمان اول را با چراغ هایی زینت بخشیده ایم؛ اما از آن شش آسمان صحبتی نمی شود؛ چراغ، همان نجوم است که تمام این نجوم در حقیقت به منزله چراغی است که شب ها آسمان را روشن می کند.

وی گفت: در بخش دوم این آیه «وَ جَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِّلشَّيَاطِين» این مصابیح را وسیله رمز شیطان ها قرار داده است؛ در سوره های صافات، جن و حجر به این مسأله اشاره شده است و یک حقیقت در چهار آیه قرآن آمده و این آیه از آیات مشکله قرآن است؛ اگر این آیه قرآن را نفهمیدیم، باید خود را متهم کنیم، نه قرآن را؛ هر چه زمان بگذرد و بشر حقایق را کسب کند، بهتر می تواند این آیات را بفهمد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در شأن نزول آیه می نویسند که در زمان جاهلیت کسانی به نام کاهن بودند که این افراد از آینده خبر می دادند، اینها شیاطین را استخدام می کردند و شیاطین به آسمان بالا می رفتند و از مذاکره فرشتگان استراق سمع می کردند و شیاطین به کاهنان می گفتند، کاهنان برای مردم پیش بینی می کردند و این مسأله تا بعثت پیامبر اسلام(ص) ادامه داشت و از آن به بعد، وقتی که شیاطین می خواستند به آسمان بروند، اینها به وسیله شهاب و آتشی دور می شدند. در قسمت دیگر این آیه آمده است «وَ أَعْتَدْنَا لهَُمْ عَذَابَ السَّعِير» ما برای آنها آتش جهنم را آماده کرده ایم.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: در این جا شبهه ای مطرح می شود که شهاب در زبان عربی آتشی است که از عالم بالا به صورت خط مستقیم به پایین می آید و عبارت است از سنگ هایی که از کرُات دیگر جدا شده و داغ است و با سرعت که می آیند، داغ شده و هنگامی که به زمین برخورد می کنند، منفجر می شوند و به آن شهاب می گویند. گفته می شود که شهاب در فاصله 6 هزار کیلومتری است، در حالی که شیاطین در عالم بالا و جایگاه ملائکه به سمت فرشتگان می رفتند و در آنجا شهاب وجود ندارد که اینجا اشکالی را مطرح می کنند؛ شهاب به معنای آتش است و اگر قرآن بخواهد آن آتش بالا و برزخی را تعبیر کند، ناچار است که با کلمات ما بگوید تا متوجه شویم که در قرآن تعبیر از شهاب شده است؛ کسی که این اشکال را مطرح کرده، خیال می کند که شهاب به معنای لغوی است، در حالی که با توجه به چهار آیه در سوره های ذکر شده، شهاب استعاره بوده و در قرآن مراد از شهاب، چراغ و مصابیح است. این آیه بسیار روشن و محکم است و ما طبق برداشت خودمان و با توج به دیگر آیات تعبیر کردیم.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: علامه طباطبایی معنای عرفانی کرده اند؛ آن معنا هم شاید باشد و ما نافی آن نیستیم، اما اگر بخواهیم معنای قرآن را بگیریم، باید آیات ذکر شده و تعابیر قرآن را مدنظر قرار دهیم./۸۲۲/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات