۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۵۰۳۴۰۲
آیت الله مهدوی:

قرآن برای هدایت همه انسان‌ها است اما برای فهم همه نیست

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انس با قرآن معلول فهم و شناخت از قرآن کریم است، گفت: قرآن کریم برای هدایت همه انسان‌ها است ولی برای فهم همه نیست.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه قرآن کریم اصفهان، با بیان اینکه مقارن شدن این دوره نمایشگاه با عدد 14 مبارک است و ما را به فال نیک می‌اندازد که سایه چهارده معصوم(ع) بر این نمایشگاه مستدام باشد، گفت: قرآن کریم یک کتاب آسمانی است که حاوی همه علوم است اما حاوی همه علوم بودن آن به معنای تفصیل همه علوم نیست، چرا که اگر چنین بود هزاران جلد کتاب باید می‌بود.

وی ادامه داد: قرآن با کلام موجز مطالبی را به ما یادآور می‌شود که از آن به بطون قرآن یاد می‌شود، امام صادق(ع) می‌فرمایند تا روز قیامت راجع به آیه الله الصمد می‌توانستم تفسیر بگویم. دو کلمه که به ظاهر معنای ساده دارد اما باطن بسیاری داشته و این از برجستگی‌های قرآن است، ما کمتر به نکات مطرح شده پیرامون قرآن کریم و عظمت آن توجه داریم.

قرآن دعوت به صراط اقوم می‌کند که همان ائمه هستند

امام جمعه موقت اصفهان با بیان حکایت‌هایی از علما و بزرگان پیرامون کرامات و برکات قرآن کریم، اظهار کرد: قرآن کریم ما را به صراط اقوم دعوت می‌کند و اهل بیت(ع) صراط اقوم هستند، خیلی‌ها زیر چتر قرآن می‌آیند اما عمل به دستورات قرآن نمی‌کنند، خیلی‌ها زیر چتر قرآن مسلمانان را تکفیر کرده و می‌کشند، کسانی بودند که ندای حسبنا کتاب الله را برخلاف نظر پیامبر اکرم(ص) سر دادند و اجازه ندادند پیامبر اکرم(ص) آخرین مصیت خودشان را مطرح کنند.

آیت الله مهدوی با اشاره به اهمیت فهم درست از قرآن کریم، تصریح کرد: تعریف جای سوء استفاده دارد اما زمانی که پیامبر اکرم(ص) امر به توجه به پیوند میان قرآن و عترت می‌کنند برای همین است که کسی دست به تحریف و تفسیر به رأی نزند، امیرمؤمنان(ع) صراط جزء است و قابل تحریف نیست به همین دلیل است که کسی هرگز نمی‌تواند بگوید حسبنا علی، قرآن کریم برای هدایت همه انسان‌ها است ولی برای فهم همه نیست و این دو مقوله از هم جدا است و اشتباهی که برخی دچار ان شده‌اند همین است که این موضوع را به درستی درک نکرده‌اند.

انس با قرآن معلول معرفت و شناخت از قرآن کریم است

وی با بیان اینکه قرآن در بین دو جلد محفوظ نیست، اظهار کرد: آیات قرآن در سینه چهارده معصوم محافظت شده است و در سینه ایشان قرآن تحریف نمی‌شود، به همین دلیل است وقتی ائمه معصومین(ع) بخواهند قرآن را به کسی منتقل می‌کنند، نظیر کربلایی محمد ساروقی که وجود و سینه او سرشار از نور قرآن کریم است، وی با وجود اینکه سواد نداشت و الفبا را بلد نبود قرآن را از اول به آخر و برعکس می‌خواند، نشانی کل آیات قرآن کریم را بلد بود و تمام کلمات قرآن عدد و حروف و تعداد آنها را هم به درستی و با دقت تمام پیرامون محل جا گیری آنها در آیات و صفحات را هم می‌دانست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به توجه افراد بیشتر به ظواهر قرآن کریم، عنوان کرد: اگر کسی ایمان به هیچ چیز نداشت کافی بود دو سه روز به کربلایی محمد کاظم ساروقی زندگی کند تا به همه چیز معتقد شود، امام زمان(عج) در جریان تشرفی که وی خدمت امام داشت تمام علوم را به او منتقل کرده بود. در حقیقت هرچه ما معارف قرآن را بهتر و بیشتر بشناسیم انس بیشتری با قرآن خواهیم داشت انس با قرآن معلول شناخت و معرفت به قرآن است، قرآن کتاب تربیتی انسان است و اگر بخواهد قرآن در سینه کسی کامل پیاده شود آن انسان حجت الهی است.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار کرد: کسی که بخواهد دائما با اهل بیت(ع) باشد باید با قرآن مأنوس گردد تا به سرچشمه معارف ائمه معصومین(ع) برسد./202/1304/ب1

ارسال نظرات