۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۰۳۹۷۹
حجت‌الاسلام پناهیان:

تقویت ایمان غم و اندوه را از دل می‌زداید

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: برای رسیدن به حال خوش معنوی باید ابتدا غم و اندوه را از دل بیرون کرد که این مساله با تقویت ایمان همراه با ذکر و یاد خدا ممکن است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شامگاه پنج‌شنبه 18 خرداد به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) درباره حال خوش معنوی به سخنرانی پرداخت و گفت: ما برای اینکه در خود سرور و نشاط ایجاد کنیم ابتدا باید غم و اندوه را از وجود خود دور کنیم.

وی افزود: برای دور کردن غم و اندوه باید افزون بر برخورد عقلانی با آن برخورد ایمانی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) عنوان کرد: غم و اندوه مانند علف هرز در وجود انسان رشد می‌کند چراکه انسان گاهی برای حفظ داشته‌هایش و یا به دست آوردن نداشته‌هایش دچار استرس و غم می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: من تعجب می‌کنم از کسی که دچار غم و اندوه است آن را به در خانه خدا نبرده و با ایمان آن را حل نمی‌کند.

وی با اشاره به آیه 73 سوره آل عمران «حسبناالله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر» بیان داشت: کسانی با نعمت و فضل خداوند به نعمتی دست یافتند هیچ سوئی به آنها نرسیده هر کس این ذکر را بگوید خداوند اجازه نمی دهد به او هیچ بدی برسد.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: وقتی می گویی خداوند برای من کافی است همین مساله از بین برنده احساس خوف، غم و اندوه در قلب شما خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه روایت امام صادق(ع) گفت: بر اساس فرمایش امام هر زمان دل شما دچار غم و اندوه شد سراغ ذکر یونسیه رفته با اعتقاد حداقل آن را 70 بار بیان کنید.

وی در ادامه روایت امام صادق(ع) با اشاره به آیه 87 سوره انبیاء، اظهار داشت: امام صادق می‌فرمایند: من تعجب می کنم کسی شما را فریب داده باشد و شما سراغ آیه 78 سوره انبیا که می فرماید «افوض امری الی الله ...» نمی‌روید.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به آیه 44 سوره غافر، افزود: تمام آیات مربوط به حال خوش معنوی در تعقیبات نمازها به خصوص تعقیبات نماز صبح وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند: تعجب می کنم از کسی که دنیا را می‌خواهد اما ذکر لاحول و لاقوه الا باالله را زیاد نمی‌گوید، چراکه قدرت خداوند انسان را به آرزوهایش می‌رساند.

وی گفت: در دوران دفاع مقدس بر اساس محاسبات دشمن که درست بود ما باید همان سال اول شکست می‌خوردیم اما پیروزی‌های ما در این عرصه ناشی از ایمان رزمندگان بر مبنای یاد خداوند و توسل به او بود که در هر بخشی با این عامل جلو رفته و پیروزی کسب می کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه نباید ذکر خدا را دست کم گرفت، بیان داشت: ذکر زمانی اثرگذار است که همراه با ایمان باشد، در جبهه رزمندگان ایمان خود را بسیار تقویت می‌کردند به همین دلیل تاثیرگذار بود ما برخلاف دشمن که بن دندان مسلح بود چیزی نداشتیم همین ایمان و توسل به خداوند آنها را پیروز کرد.

حجت‌الاسلام پناهیان عنوان کرد: زمانیکه اعتقاد و ایمان انسان رشد کند سرور و شادی معنوی او افزایش خواهد یافت، کسی به خدا اعتماد کند خداوند سکینه و آرامش را در قلب او قرار می‌دهد.

وی درباره اینکه با وجود چنین اذکاری چرا اولیاء خداوند دچار بلا و گرفتاری هستند، گفت: خواست خداوند است که شیعیان و مومنان باید با دعا گرفتاری‌های خود را برطرف کنند اما اگر برخی از اولیای خدا گرفتاری‌هایشان برطرف نمی‌شود به این علت است که آنها در اوج نشاط و شادی هستند و این گرفتاری‌ها آنها را اندوهناک نمی‌کند./۲۰۲/۸۰۷/ب۱

ارسال نظرات