۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۵۰۵۹۱۷
آیت الله مهدوی:

علم به حافظیت خداوند سبب تحصیل توکل می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: باور به این مسأله که خداوند حافظ انسان است سبب سوق دادن انسان به سمت و سوی توکل بر خداوند می شود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی عصر شنبه که در حوزه علمیه ملاعبدالله واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: تحصیل هر نتیجه ای مستلزم اقدام انسان است.

وی در ادامه راهکارهای علمی تحصیل توکل، افزود: اگر بدانیم صفاتی در وجود خداوند است، همچنین بدانیم توکل کردن بر خداوند نتایجی برای ما دارد، خودِ این دانش محصل توکل است.

آیت الله مهدوی با بیان این که برخی با توکل کردن به دنبال تحصیل نتیجه مورد نظرشان هستند هجدهمین راهکار علمی تحصیل توکل را تشریح کرد و افزود: توکل به خداوند سبب اطمینان به وصول و حصول نتیجه حکمت آمیز است؛ اگر باور داشته باشیم که توکل بر خداوند سبب تحصیل نتیجه حکمت آمیز برایمان می شود به طور قطع بر خداوند توکل می کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تحصیل هر نتیجه مستلزم اقدام انسان است؛ باور به این مسأله که خداوند حافظ انسان است سبب سوق دادن انسان به سمت و سوی توکل بر خداوند می شود؛ دشمنان از طریقی به ما ضرر می زنند که ما به آن توجهی نداریم پس ما حافظی می خواهیم که علم الغیب داشته باشد؛ آیه ششم سوره شوری که می فرماید«وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَولِیَاءَ اللَّهُ حَفِیظٌ عَلَیْهِمْ وَمَا أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ»، بیان گر توکل بر خداوند به دنبال مطرح کردن حافظیت خداوند است.

امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: شیطان قسم خورده است که انسان ها را از صراط مستقیم دور کند و یکی از دلایلی که باید بر خداوند توکل کنیم این است که خداوند انسان ها را از شر شیطان محافظت می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه از آیه دهم سوره مجادله که می فرماید«إِنَّمَا النَّجْوَىٰ مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» استفاده کرد و اظهار داشت: یکی از کارهایی که از نظر اسلام خلاف است نجوی کردن با دیگران است؛ قرآن نجوی کردن را از کارهای شیطان می داند و می فرماید قصد شیطان از تحریک کردن افراد به نجوی کردن این است که مؤمنان را ناراحت کند؛ در ادامه آیه می فرماید اگر خواست خداوند نباشد شیطان به هدفش نمی رسد و انسان مؤمن بر خداوند توکل می کنند یعنی اگر کسی بر خداوند توکل کند از شر انحراف توسط شیطان محفوظ می ماند./867/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات