۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۵۰۶۶۶۵
آیت الله مهدوی:

انسان متوکل در برابر دشمن ایستادگی می کند

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از فوایدی که توکل بر خداوند دارد و علم به آن می تواند سبب تحصیل توکل شود این است که انسان متوکل در برابر دشمن ایستادگی از خودش نشان می دهد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی عصر سه شنبه که در حوزه علمیه ملاعبدالله برگزار شد، گفت: توکل بر خداوند سبب دفع بلاهای آسمانی می شود.

وی در ادامه مبحث راه های علمی تحصیل توکل افزود: علم به این موضوع که انسان متوکل از عذاب های الهی در امان می ماند سبب تحصیل توکل می شود؛ عذاب های سختی که سبب از بین رفتن یک قوم می شده است با خلقت پیامبر(ص) از جهان برداشته شده است ولی عذاب های جزئی همچنان وجود دارد و زبق آیه شصت و هشتم سوره اسراء که می فرماید«أَفَأَمِنْتُمْ أَنْ یَخْسِفَ بِکُمْ جَانِبَ الْبَرِّ أَوْ یُرْسِلَ عَلَیْکُمْ حَاصِبًا ثُمَّ لا تَجِدُوا لَکُمْ وَکِیلا» انسان متوکل به خداوند از عذاب های الهی محفوظ است.

آیت الله مهدوی با بیان این که توکل بر خداوند سبب امنیت از عذاب های الهی می شود، اظهار کرد: انسان در هیچ شرایطی نباید خودش را مستقل از خداوند بداند که این احساس استقلال یکی از عوامل اصلی از بین رفتن توکل است و همین مسأله می تواند موجبات ریزش بلاهای آسمانی را فراهم آورد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: یکی از فوایدی که توکل بر خداوند دارد و علم به آن می تواند سبب تحصیل توکل شود این است که انسان متوکل در برابر دشمن ایستادگی از خودش نشان می دهد.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه چهل و هشتم سوره احزاب که می فرماید«وَلا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ وَدَعْ أَذَاهُمْ وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ وَکِیلا»، افزود: دلیل ترسیدن از دشمن عدم توکل بر خداوند است و عدم توکل بر خداوند نشانه ضع ایمان است؛ تعامل داشتن با دشمنی که به قول رهبر معظم انقلاب دائماً در فکر ضربه زدن به کشور است صد در صد غلط است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که در حالت صلح با دشمن نیز باید بر خداوند توکل کنیم، گفت: اگر دشمن خواهان صلح با ما باشد باید صلح او را بپذیریم ولی نباید از این که دشمن آغازگر جنگ بوده است و امکان حمله دوباره از جانب او وجود دارد غفلت بورزیم و این مسأله به صراحت در آیه شصت و یکم سوره انفال بیان شده است.

وی اظهار کرد: انسان در تصمیمات مهم زندگی اش کاملاً نیازمند توکل بر خداوند است؛ این مسأله نفی کننده توکل بر خداوند در امور جزئی نیست بلکه تبیین کننده اهمیت زیادتر تصمیمات مهم زندگی است.

آیت الله مهدوی در پایان با اشاره به آیه شصت و ششم سوره یوسف گفت: یکی از مواردی که انسان باید بر خداوند توکل کند در قراردادها و معاهده های با دیگران است./۲۰۲/۸۶۷/ب۱

ارسال نظرات