۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۵۱۰۰۲۰
در حرم حضرت معصومه تبیین شد؛

مهندسی معاشرت اجتماعی از دیدگاه اسلام

کارشناس معارفی با بیان این‌که معاشرت جمیل امنیت اجتماعی را تضمین می‌کند، گفت: معاشرت معیار در ادبیات روایات ثقلین توصیف‌ و تأکید شده است.
آداب معاشرت همسران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجتبی محمدی امروز در سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی موضوع تحکیم خانواده از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و عنوان داشت: معاشرت معیار از منظر شرع مقدس اسلام شاخصه‌هایی دار د که زوجین باید در آموختن آن اهتمام ایمانی داشته باشند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان این‌که معاشرت معیار در ادبیات روایات ثقلین توصیف‌شده است، اظهار داشت: امام صادق(ع) در روایتی معاشرت معیار را از بایستگی‌های رفتاری مرد از منظر شرع مقدس اسلام می‌داند و تأکید فرموده مرد حتی به تکلف و تلاش باید این ویژگی‌های را در خود ایجاد کند.

وی ادامه داد: در این روایت آمده است «اِن المرء یحتاج فی منزله و عیاله الی ثلاث خصال یتکلفها و ان لم یکن فی طبعه ذلک معاشرة جمیلة و سعة بتقدیر و غیرة بتحصن؛ مرد در اداره خانه و خانواده‌اش نیازمند است خود را به سه خصلت بیاراید گرچه این خصال در سرشت او نباشد رفتاری خوش، گشاده‌دستی به‌اندازه و غیرتی همراه با خویشتن‌داری.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که همسران آبروی یکدیگر هستند، ابراز داشت: خـداونـد در آیه 187 سـوره بقـره می‌فرماید «هُـنَّ لِبَـاسٌ لَكُـمْ وَأَنْـتُمْ لِبَـاسٌ لَهُـنَّ؛ همـسران شـما لبـاس شـما هسـتند و شـما لبـاس آنهـا» بر اساس این دستور خداوند متعال همسران بر یکدیگر حقوقی دارند و حفظ حرمت از حیاتی‌ترین حقوق انسانی همسران از منظر دین است.

وی افزود: امام صادق(ع) فرمود «‌پیامبر (ص) بر سعد بن معاذ نماز خواند و جبرائیل را دید که با فرشتگان زیادی بر جنازه نماز می‌خوانند. سپس فرمود ‌ای جبرئیل برای چه حقی بر او نماز می‌خوانید جبرئیل گفت به خاطر خواندن سوره توحید که همواره در حال نشسته، ایستاده و سواره تلاوت می‌کرد. سرانجام بعد از دفن سعد، وقتی پیامبر (ص) و اصحابش از قبر سعد دور می‌شدند، مادر سعد گفت ‌ای سعد، بهشت بر تو گوارا باد پیامبر (ص) در جواب وی فرمود ‌ای مادر سعد، سعد در آخرت با مشکل برخورد خواهد کرد، زیرا که اخلاقش با خانواده‌اش چنانکه بایدوشاید نبود.»

حجت‌الاسلام محمدی بابیان این‌که معاشرت جمیل امنیت اجتماعی را تضمین می‌کند، گفت: امام علی(ع) در ترسیم الگوی مواجهه با مردم در کنش‌های فردی و اجتماعی فرموده‌اند «با مردم آن‌گونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشک‌ریزند و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوى شما آيند.»

وی ادامه داد: مرد باید در مسیر زندگی غیرت داشته باشد این در حالی است که شرع مقدس اسلام حیا و حجاب زن را نشانه غیرت مرد توصیف کرده است./837/پ۲۰۲/س

 

ارسال نظرات