۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۵۱۰۸۵۵
آیت الله مهدوی:

آتش به اختیار، فعالیت فرهنگی در چارچوب مصلحت ها است

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب احساس کردند که اگر مسائل فرهنگی باز هم بخواهد دقیقا در چارچوب ضوابط پیش برود مقصودشان تأمین نخواهد شد به همین سبب فرمان آتش به اختیار را به مسؤولان فرهنگی مردمی دادند؛ البته آتش به اختیار به معنای کار در چارچوب مصلحت ها است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: تقویت عقل بهترین راه مبارزه با جذابیت هایی است که در گناهان وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا فرمان آتش به اختیار از سوی مقام معظم رهبری داده شد؟ افزود: گاهی فرمانده جنگ در وسط میدان قرار دارد و دقیقاً اتفاقات را رصد می کند به همین سبب خودش مستقیماً دستور می دهد و رفتار سربازان را تنظیم می کند ولی گاهی ممکن است با یک دستور کلی، فرمان آتش به اختیار به سربازان بدهد؛ در مسائل فرهنگی با وجود این که مسؤولان فرهنگی کشور زحمات زیادی کشیده اند ولی از فرمان آتش به اختیاری که رهبر معظم انقلاب صادر کردند، مشخص بود که مقصود ایشان در مسائل فرهنگی تأمین نشده است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب احساس کردند که اگر مسائل فرهنگی باز هم بخواهد دقیقاً در چارچوب ضوابط پیش برود مقصودشان تأمین نخواهد شد به همین سبب فرمان آتش به اختیار را به مسؤولان فرهنگی مردمی دادند؛ البته آتش به اختیار به معنای کار در چارچوب مصلحت ها است؛ عمل در چارچوب مصلحت یعنی هر کاری که سبب تقویت ایمان مردم، تقویت اخلاق و منجر به عمل صالح شود، خوب است.

دولتمردان در عمل به اقتصاد مقاومتی به شعار بسنده نکنند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که با توجه به قراردادهای وارداتی که از سوی دولتمردان منعقد می شود، چگونه می توان به اقتصاد مقاومتی رسید؟ اذعان کرد: مسأله اقتصاد مقاومتی یکی از اصول اساسی کشور است و متأسفانه با وجود این که دولتمردان گاهاً شعارهایی در عمل به اصل اقتصاد مقاومتی می دهند ولی رفتارشان در جاهایی برخلاف شعاری است که می دهند؛ موظف هستیم بدون این که دولت را تخریب کنیم و با حفظ اخلاق، انتقادهای خود را از مراجع ذیصلاح به گوش دولتمردان برسانیم.

مصلحت نیست که جان امام زمان(عج) در دوران ظهورشان با معجزه حفظ شود

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا راز غیبت امام عصر(عج) حفظ جان ایشان است؟ تشریح کرد: طبق روایات رسیده از جانب معصومین(ع) یکی از دلایل اصلی غیبت امام عصر(عج) حفظ کردن جان ایشان از خطرات است ولی یکی از دلایل عمده ای که موجبات غیبت امام عصر(عج) را فراهم آورده است عدم آمادگی عموم مردم جامعه است؛ یازده امام معصوم(ع) یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند چون عموم مردم برای پذیرش حکومت امام معصوم(ع) آماده نبودند؛ امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند اگر 35 یار داشتم قیام می کردم، البته منظورشان از یار، یار تنوری است.

وی توضیح داد: جان امام معصوم(ع) نباید به صورت غیر عادی از خطرات محفوظ بماند چرا که در این صورت مردم به اجبار دین اسلام را می پذیرند و حکمت الهی از خلقت انسان زیر سؤال می رود.

خلقت انسان های ناپاک یکی از مصلحت های خداوند است

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که اگر پروردگار مهربان و عالم به غیب است و می داند هر انسانی بعد از تولدش چگونه زندگی می کند و بهشتی یا جهنمی می شود چرا از به وجود آمدن افرادی که جهنمی می شوند، جلوگیری نمی کند؟ تبیین کرد: نظام هستی بر اساس نظام علت و معلولی شکل گرفته است و نباید نظم جهان علت و معلولی بهم بریزد؛ خداوند عالم است و می داند که فرزندی که از پدر و مادری متولد می شوند چه عاقبتی خواهد داشت ولی طبق مصلحتی که دارد نمی خواهد که از انعقاد نطفه انسان ناپاک جلوگیری کند، از طرفی اگر همه افراد عالم خوب و مسلمان بودند حکمت الهی زیر سؤال می رفت و خیلی از افراد در پاسخ به این که چرا آفریده شده اند، پاسخی نمی یافتند؛ خداوند قدرت دارد ولی قدرت او بر حکمتش غلبه ندارد بلکه این حکمت الهی است که بر قدرتش غالب است.

زدن عکس امام و رهبری در مساجد نوعی تعظیم شعائر است

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که اگر از نظر شرعی زدن عکس و مجسمه در مساجد خلاف است، پس چرا در مساجد عکس امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و یا شهداء زده می شود؟ اظهار کرد: اصل اساسی این است که زدن عکس و استفاده از مجسمه در مساجد کراهت دارد ولی منظور عکس هایی از قبیل عکس مقام معظم رهبری یا امام راحل یا شهدا که نوعی تعظیم شعائر محسوب می شود، نیست همچنین عکس این بزرگواران سبب می شود انسان به یاد خداوند بیفتد و جاسوسان دشمن که برای ارزیابی وضعیت نظم به مساجد می آیند از این که بتوانند بر انقلاب چیره شوند نا امید خواهند شد.

در احسان به دیگران نباید مورد اتهام واقع شویم

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که چگونه به دیگران احسان کنیم که مورد اتهام واقع نشویم؟ گفت: احسان کردن به دیگران باید با حفظ دو اصل صورت پذیرد، اصل اول این است که نباید سبب اتهام زنی دیگران به انسان شود و اصل دوم این است که برای انسان نباید لباس شهرت شود.

تقویت عقل بهترین راه مبارزه با جذابیت های گناه است

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که با توجه به جذابیت هایی در گناه وجود دارد در مسائل فرهنگی چه راهکاری پیشنهاد می کنید که بتوانیم جوانان را به دین داری سوق دهیم؟ اظهار کرد: مهم ترین کاری که در مسائل فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که عقل افراد تقویت شود؛ اگر عقل انسانی تقویت شد می تواند بر هر چیزی غلبه پیدا کند؛ تقویت عقل بسیار مشکل است ولی عقل می تواند بر نفس اماره چیره شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان افزود: رفتارهای ناهنجار زمانی از انسان سر می زند که از میزان عقلش کاسته شده باشد و این برای عموم مردم به طور روزمره اتفاق می افتد؛ زمانی که عقل کم می شود نفس اماره با همراهی شیطان فرصت پیدا می کنند که بر وجود انسان حاکم شوند و رفتار او را تعیین کنند./۲۰۱/۸۶۷/ب۱

ارسال نظرات