۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۵۱۱۱۰۶
آیت‌الله جاودان:

مؤمن از فزع قیامت در امان است

استاد درس اخلاق با بیان اینکه انسان مؤمن از فزع قیامت در امان است، گفت: میزان پاداش مؤمن در قیامت قابل قیاس با مقدار اعمال او نیست.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد اخلاق، جهارشنبه شب در جلسه هفتگی درس اخلاق که در حسینیه مرحوم شیخ زاهد برگزار شد، با اشاره به آیه 89 سوره نمل «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُم منْ فَزَع یَوْمَئِذ آمِنُون ...»، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: هر کس در قیامت حسنه بیاورد برای او چیزی بهتر از آنچه که به همراه آورده مقرر می‌شود؛ بنابراین کسانی که توشه آخرتشان حسنه باشد چیزی بهتر از آن به دست خواهند آورد.

وی افزود: انسان اگر همه عمرش را به بندگی و خدمت سپری کند باید معادل آن مقدار از عمر نتیجه کسب کند. خداوند در مقابل اعمال نیکوی انسان پاداش بی نهایت عطا می‌کند بنابراین پاداش الهی در برابر توشه‌ای که انسان به همراه دارد بسیار بهتر و با ارزش‌تر خواهد بود.

آیت‌الله جاودان در ادامه با بیان اینکه این دسته از انسان‌ها در قیامت از فزع قیامت در امان خواهند بود، ابراز کرد: از هنگامی که مرگ به سراغ این افراد می‌آید هیچ رنج و عذابی به آنان وارد نمی‌شود، زیرا این افراد به همراهشان فقط اعمال نیکو وارد آخرت می‌کنند و هیچگونه عمل ناپسند در زاد و توشه آنان وجود ندارد.

استاد اخلاق ادامه داد: انسان در این دنیا به یک اندازه مشخص می‌تواند شادی و سختی را تحمل کند خوف و فزع نیز به همین صورت است اما در قیامت تحمل انسان به هر میزان که باشد، عذاب را می‌چشد و تمام هم نمی‌شود و این همان فزع اکبر یعنی ترس بزرگ قیامت است.

وی با بیان اینکه پاداش و عذاب آخرت براساس حقیقت اعمال انسان خواهد بود، اظهار داشت: اما کسانی که جز خوبی برای قیامت توشه‌ای به همراه ندارند هرگز فزع اکبر را در آن روز درک نخواهند کرد بر همین اساس کسی که لایق ترس باشد فزع اکبر را خواهد چشید و کسانی که شایسته آن نباشند هرگز تلخی آن ترس را درک نخواهند کرد، بنابراین پاداش و عذاب آخرت براساس حقیقت اعمال دنیوی انسان به او داده می‌شود.

آیت‌الله جاودان اضافه کرد: اگر مردم از عملکرد کسی بترسند و یا اینکه کسی به ناحق برای مردم ترس بوجود بیاورد این فرد در قیامت در ترس حبس می‌شود.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه اگر انسان به آن درجه رشد عقلی برسد که بتواند گناه را به طور کامل کنار بگذارد و در جمع آوری حسنه تلاش کند و به جبران گناهان گذشته خود بپردازد، کسب حسنه داشته است، گفت: انسان اگر عمل نیکو انجام دهد حسنه و اگر به انجام گناه مبادرت داشته باشد برای قیامت سیئه کسب کرده است.

وی افزود: انسان اگر از عالم دنیا توشه بد به همراه خود نبرد هیچ رنجی در عالم آخرت به او تحمیل نمی‌شود.

آیت‌الله جاودان با استناد به آیات الهی، تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «بت‌ها و بت‌پرستان هیزمان جهنم هستند» و در جای دیگر می‌فرماید «آنانی که ما برایشان خوبی نوشته‌ایم کسانی هستند که جز خوبی کاری انجام نداده‌اند این افراد از آتش جهنم دور خواهند بود»؛ انسان می‌تواند در زمره کسانی که جز اعمال نیکو ندارند قرار بگیرند.

این استاد اخلاق در ادامه بیان داشت: دوری این افراد از جهنم به گونه‌ای است که آنان به هیچ عنوان صدای آتش جهنم را نمی‌شنوند این افراد غرق در شادی و خوشی هستند و هرچه اراده کنند در آن موقعیت قرار می‌گیرند و هرگز فزع قیامت آنان را در بر نخواهد گرفت زیرا توشه آنان سراسر خوبی بوده است.

وی افزود: این افراد تا ابد در دلخواه خودشان غرق هستند و با اولیای الهی همنشین خواهند بود و در جایگاه امن و به دور از طوفان قیامت قرار خواهند گرفت.

آیت‌الله جاودان تأکید کرد: انسان اگر در انجام وظیفه و احکام الهی کوتاهی و یا تندی نکند و طبق دستور الهی عمل کند توشه آخرتش حسنه خواهد شد.

این استاد اخلاق در پایان اظهار داشت: انسان قابل تغییر است اگر در طول عمر خود به انجام گناه بیش از انجام حسنه مشغول بوده باشد بخواهد باز گردد می‌تواند با توبه و جبران سیعه را به حسنه تبدیل کند بر همین اساس کسی که قیامت را جدی بداند هر کاری انجام می‌دهد که گناهانش جبران شود./807/۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات