۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۵۱۶۷۸۶
آیت الله مظاهری:

تسلیم بودن دربرابر تقدیرات الهی از لوازم مقام رضا است

رییس حزه علمیه اصفهان گفت: گله نداشتن از تقدیرات الهی از لوازم اصلی مقام تسلیم و رضا است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: گله نداشتن از تقدیرات الهی از لوازم اصلی مقام تسلیم و رضا است.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و سی ام سوره بقره که می فرماید«وَمَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فِی الدُّنْیَا وَإِنَّهُ فِی الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ» افزود: در جلسه گذشته عرض کردیم آیین حضرت ابراهیم(ع) همان آیین پروردگار است و این آیین تشریح کننده دقیقی برای ارتباط عبد با معبود و ارتباط انسان با بندگان است؛ آئین حضرت ابراهیم(ع) که آئین همه انبیاء الهی است بیان می دارد بنده باید از گناه به صورت جدی اجتناب داشته باشد همچنین برای واجباتی که از جانب خداوند تعیین شده است اهمیت ویژه قائل شود و در حدّ توانش مستحبات را انجام دهد.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: انسانی که زیر بار فرمان خداوند در تبعیت از آئین انبیاء الهی برود، عاقل است و فردی که زیر بار دستورات ایشان نرود طبق متن قرآن سفیه است؛ سفیه کسی است که در وجودش فرمان عقل حاکم نیست؛ جهنمیان در روز قیامت گردهم می آیند و از یکدیگر می پرسند چه چیزی باعث جهنمی شدن ما شد سپس خودشان پاسخ می دهند ما در دنیا گوش شنوا نداشتیم و عقلمان را به کار نینداختیم.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که هر کس خداوند را رها کند و شیطان که دشمن آشکار است را به دوستی بگیرد، عقل ندارد، اظهار کرد: سفاهت و بی عقلی در رها کردن دوست و پیروی و دوستی با دشمن است؛ پیروی از آیین انبیای الهی مشکل نیست ولی عده ای زیر بار آن نمی روند و اشکال تراشی می کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به این عبارت از آیه صد و سی ام که می فرماید«وَلَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فِی الدُّنْیَا» ابراز کرد: برگزیده شده حضرت ابراهیم(ع) نسبت به انبیای دیگر به دلیل سربلند بیرون آمدن ایشان از امتحانات سنگین خداوند است؛ حضرت ابراهیم(ع) طبق آیات متعددی از قرآن از آبروی ویژه ای در دنیا و آخرت بهرمند هستند؛ قاعده کلی این است که هر کس در دنیا آبرو داشته باشد در آخرت نیز آبرومند بوده است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت ابراهیم(ع) به خوبی بندگی  خداوند را به جای آوردند به همین دلیل خداوند ایشان را خلیل الله خطاب کرد؛ تنها پیامبر اسلام و حضرت ابراهیم(ع) هستند که این لقب با ارزش برایشان به کار برده می شود.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که هر کس در برابر خداوند تسلیم باشد به مقام حبیب الله می رسد، اذعان کرد: حبیب خداوند کسی است که در برابر اوامر و نواهی خداوند تسلیم باشد؛ تسلیم بودن یعنی چشم گفتن در برابر هر آن چه خواست خداوند است؛ باباطاهر در شعرش می گوید، یکی درد یکی درمان یکی وصل یکی هجران پسندد، من از درد و درمان و وصل و هجران آن پسندم که جانان پسندد.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: مقام تسلیم و رضا مقام بسیار بزرگی است که هر کسی توان رسیدن به آن را دارد و بزرگانی همچون حضرت ابراهیم(ع) و ائمه(ع) در مقام تسلیم و رضا قرار داشته اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که اگر کسی در برابر خداوند تسلیم نباشد کفر ورزیده است، افزود: تسلیم نبودن در برابر خواست خداوند یعنی برتری دادن خواست خود و دیگران بر خواست خداوند و این تسلیم نبودن نوعی کفر است.

وی در پایان گفت: رسیدن به مراتب ضعیف مقام تسلیم و رضا ریاضت های سختی را می طلبد ولی از طرفی رسیدن به این مقام ها را از ما خواسته اند؛ یکی از لوازم مقام تسلیم و رضا این است که در هیچ شرایطی از خداوند گله مند نباشیم مسأله ای که به خوبی در رفتار امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در کربلا نمایان بوده است./867/پ201/ب1

ارسال نظرات