۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۵۱۸۴۲۸
استاد حوزه و دانشگاه:

تحول در متون درسی حوزه نیاز به فرهنگ سازی و برخورد عالمانه دارد

حجت الاسلام سیدباقری تحول در متون درسی حوزه را نیازمند فرهنگ سازی و برخورد عالمانه دانست و اجرایی شدن تحول در حوزه را خواسته بزرگان حوزه ذکر کرد.
سیدباقری

حجت الاسلام سید کاظم سیدباقری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مبانی و لوازم تحول در متون درسی حوزه عنوان داشت: موضوع تحول همواره در حوزه های علمیه و متون درسی آن مطرح بوده و اصلاح کتب درسی با توجه به اینکه دانش پژوه در دنیای امروز باید در کوتاه ترین مسیر به بیشترین داده برسد، امری غیرقابل انکار است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: بدون شک برخی کتب درسی حوزه متعلق به قرون گذشته بوده و اساسا برای فضای درس و تدریس نگاشته نشده است و به همین جهت در فرایند تحصیل و درس آموزی قطعا برای طلبه مشکلاتی را ایجاد می کند.

وی با بیان این که اصلاح متون درسی خواسته بزرگان حوزه است، خاطرنشان کرد: خود این بزرگان نیز گاهی به دنبال تغییر و تحول در کتب درسی بوده و این دغدغه را داشته اند، بنابراین تحول در متون درسی حوزه یک بایسته و یک ضرورت است، اما مسأله مهم در این موضوع آن است که تحول یک فرایند گام به گام است که باید مرحله به مرحله صورت بپذیرد.

حجت الاسلام سیدباقری افزود: یکی از مسائل مهم در موضوع تحول، فرهنگ سازی برای آن است، یعنی باید به نقطه ای برسیم که همه اساتید، صاحب نظران و محققان حوزه جریانی علمی و دقیق  راه بیاندازند، تا بتواند در گذر زمان بر بدنه اداری حوزه مبنی بر دست زدن به اقدام عملی در موضوع تحول فشار بیاورد.

وی با بیان این که بیان علمی و سنجیده این موضوع به مسؤولان حوزه نیز یک مسأله ضروری است، یادآور شد: کسانی که فکر تحول در حوزه دارند باید حرف خود را به صورت عالمانه و با دلیل مطرح کنند و درخواست خود را نیز محترمانه و به صورت کارشناسی بیان کنند، اما این که بخواهیم فرایند درس و درس آموزی را معطل و معلق کنیم تا دروس حوزه اصلاح شود کار درستی نیست.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: این کار یعنی تعطیلی دروس حوزه که از سوی برخی مطرح می شود، اصلا جواب نمی دهد و مشکلات زیادی را نیز برای بدنه آموزشی حوزه به وجود خواهد آورد، بنابراین همانطور که گفتیم تحول در حوزه یک فرایند اداری است که نیاز به فرهنگ سازی و بیان عالمانه دارد و ما تنها از این طریق می توانیم گام های جدی بعدی را در مسیر تحول در متون درسی حوزه برداریم./1330/ت۳۰۲

ارسال نظرات