۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۵۲۰۳۳۶
آیت الله مظاهری:

الگوپذیری جامعه جهانی از نظام اسلامی درگرو ثابت قدمی دینی است

رییس حوزه علمیه اصفهان در تفسیر آیه صد و چهل و سوم سوره بقره گفت: مسلمانان با استناد به این آیه الگوی جهانیان هستند و اگر بخواهند با تبلیغاتی که از سوی دشمنان اسلام صورت می پذیرد از لحاظ دینی تغییر جهت بدهند، فایده ای ندارد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: اعتراض کردن به تعبدیات کاملاً غیر عقلانی و سفیهانه است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و چهل و سوم که می فرماید«وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِی کُنْتَ عَلَیْهَا إِلا لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَیْهِ وَإِنْ کَانَتْ لَکَبِیرَةً إِلا عَلَى الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُضِیعَ إِیمَانَکُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ» را تلاوت کرد و افزود: در جلسات گذشته عرض کردیم زمانی که قبله مسلمانان از بیت المقدس به مکه تغییر یافت، یهودیان به عنوان معاندان دین اسلام تبلیغات منفی را شروع کردند و مسلمانان نادان هم تحت تأثیر تبلیغات سوء دشمن دچار شک و شبهه شدند.

آیت الله مظاهری با اشاره به آیه معروف«قُل اِنَّما اَنَا بَشَرٌ مِثلُکُم یُوحی اِلَیّ...» و با بیان این که ادعای یهودیان و پیروی مسلمانان نادان از یهودیان معاند کاملاً سفیهانه بود، اظهار کرد: پیامبر(ص) به عنوان رابط بین خداوند و مردم در جامعه تثبیت شده بودند و قرآن و معجزات متعدد دیگر، حکایت از ارتباط پیامبر(ص) با خداوند داشت پس اعتراض کردن به تغییر قبله که دستوری از سوی خداوند بود، اعتراضی کاملاً سفیهانه است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) موظف بودند دستورات خداوند را بدون ذره ای کم و کاست به مردم ابلاغ کنند؛ دستوراتی راجع به طرز انجام اعمال از سوی خداوند و از طریق پیامبر(ص) به مردم ابلاغ می شد و هیچکدام از مسلمانان به این دستورات اعتراض نمی کردند ولی در مسأله تغییر قبله عده ای از مسلمانان تحت تبلیغات سوء دشمن قرار گرفتند و به پیامبری رسول گرامی اسلام شک کردند.   

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که در احکام تعبدی چون و چرا مفهومی ندارد، اذعان کرد: نماز از زمان حضرت آدم(ع) تاکنون به عنوان یک فریضه وجود داشته است ولی طرز نماز خواندن به شکل فعلی مخصوص دین اسلام است؛ اگر انسان بپذیرد که خداوند حکیم است و به مصالح انسان آگاهی کامل دارد و همچنین بداند که پیامبر(ص) از سوی خداوند به مقام نبوت رسیده است و همه دستورات خداوند را بدون کم و کاست تبیین و تشریح می کند، هرگز به چگونگی اجرای احکام خداوند اعتراضی نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) سر درسشان از روی مزاح می گفتند، امام صادق(ع) فلان مطلب را بیان کرده اند پس فضولی کردن موقوف؛ نباید در تعبدیات دخالت کنیم چرا که خداوند به مصالح ما آگاه بوده و قوانینی را برای پیشبرد زندگی دنیوی و اخروی ما تعیین کرده است.

آیت الله مظاهری گفت: آیه صد و چهل و سوم سوره بقره در ابتدا بیان می دارد که اسلام عزیز یقیناً دین میانه رو است و ذره ای افراط و تفریط در تعبدیات و تکوینیات وجود ندارد؛ یک مسیحی در کتاب خود می نویسد جهان به گونه ای چیده شده است که اگر پشه ای یک بال کمتر یا یک بال بیشتر بزند عالم به هم می ریزد؛ به طور قطع عالم تکوین همانند عالم تشریع صد در صد منظم است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که اعتراض کردن به دستورات اهل بیت(ع) غیر عاقلانه و سفیهانه است، افزود: اعتراض کردن به دستوراتی که به واسطه اهل بیت(ع) به دست ما رسیده است یعنی اعتراض کردن به دستور خداوند و اعتراض کردن به دستور خداوند افزون بر این که نبوت و امامت را زیر سؤال می برد، یعنی من می دانم و نعوذ بالله خدا نمی داند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: اصول دین استدلالی است و همه مسلمانان باید بتوانند با استدلال اصول دین را اثبات کنند ولی در تعبدیات، نحوه عبادات و چگونگی وحی خداوند به پیامبر(ص) و وحی پیامبر(ص) به ائمه(ع) نیازی به دانستن نداریم؛ اگر بپذیریم که پیامبر(ص) و ائمه(ع) از جانب خداوند تعیین شده اند، هرگز در اجرای احکام اعتراض نمی کنیم.

وی ادامه داد: رساله مراجع تقلید برگرفته شده از آیات قرآن و روایات معصومین(ع) است به همین سبب عمل به رساله عمل به دستورات خداوند است؛ در رساله مراجع تقلید نوع و نحوه عبادات بیان شده است ولی هرگز دلیلی برای امور تعبدی بیان نشده است؛ خودِ اهل بیت(ع) نفرموده اند که مثلاً چرا نماز صبح دو رکعت است و نماز ظهر و عصر چهار رکعت است.

آیت الله مظاهری در پایان گفت: مسلمانان با استناد به آیه ای که امروز تلاوت کردیم الگوی جهانیان هستند و اگر بخواهند با تبلیغاتی که از سوی دشمنان اسلام صورت می پذیرد از لحاظ دینی تغییر جهت بدهند فایده ای ندارد./867/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات