تعویق در ظهور امام عصر به دلیل آماده نبودن جوامع برای اجرای احکام الهی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در سخنرانی شب گذشته که بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد الرسول واقع در خیابان پروین اعتصامی برگزار شد، گفت: وجود امام معصوم(ع) در میان مردم سبب می شود مردم بهتر خدا را بشناسند.
وی در ابتدا با بیان این که امامان معصوم(ع) زینت حکومت اسلامی هستند، افزود: وجود امام معصوم(ع) در میان امت اسلامی سبب می شود مردم بهتر و بیش تر از زمانی که حضور ندارند، معرفت به الله پیدا کنند؛ به همین سبب اگر در دوران غیبت انسانی در راستای کسب معرفت الله تلاش کند و ایمان و عمل صالحش را تقویت کند، ارزشش از اصحاب پیامبر(ص) بیش تر است.
آیت الله مهدوی با بیان یک مثال ادامه داد: اگر ایمان انسانی در زمان غیبت امام عصر(عج) در حدّ سلمان یا ابوذر باشد، به دلیل این که ایمانش را بدون ارتباط مستقیم با حجت خداوند کسب کرده است، مقامش از سلمان و ابوذر بالاتر است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کربلا یک نورافکن بسیار قوی برای کسانی است که به دنبال کسب نور ایمان هستند، اظهار کرد: وجود امام زمان(عج) لطفی از جانب خداوند است و دلیل استمرار در غیبت ایشان رفتار اشتباهی است که عموم انسان ها از خودشان نشان می دهند.
امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند اگر مردم جامعه آماده باشند، زمان ظهور جلو می افتد ولی اگر مهیای ظهور نباشند، حضرت مهدی(عج) در حداکثر زمان ظهور خواهند کرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که اختیار انسان در ظهور حضرت ولی عصر(عج) مؤثر است، اظهار کرد: اگر مردم جامعه شرایطی را فراهم کنند که بتوان در آن، احکام الهی را پیاده کرد، غیبت امام زمان(عج) به پایان می رسد؛ وجود امام معصوم(ع) آن قدر با ارزش است که می ارزد همه افراد جامعه برای حفاظت از جان ایشان، جانشان را فدا کنند.
وی ادامه داد: رفتار اشتباه انسان ها است که ظهور را به تعویق می اندازد؛ سیزده معصوم از سوی مردم قدرناشناس به شهادت رسیدند و خداوند حجت آخرش را در میان مردم مخفی کرد تا بدین واسطه جانش را حفظ کند.
آیت الله مهدوی افزود: برخی معتقد هستند وجود امام معصوم(ع) همچون عقل راهنمای انسان ها است و برخی دیگر می گویند وجود امام معصوم(ع) لطفی از جانب خداوند است؛ خواجه نصیرالدین طوسی می گوید وجود امام زمان(عج) لطف است و تصرف او نیز لطف محسوب می شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: تصرفات امام زمان(عج) در عالم امکان تقسیم بندی مفصلی دارد که می توان مختصراً این گونه بیان کرد که تصرف در خلق و حدوث ندارند یعنی چیز معدوم را موجود نمی کنند ولی در مسأله بقاء تصرف می کنند یعنی اجازه می دهند موجودات به حیاتشان ادامه دهند./867/پ۲۰۱/ب۲