۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۵۳۷۶۷۷
مدیرکل اوقاف مازندران:

بیشترین نیت واقفان مازندرانی برای برپایی محافل عزای سیدالشهدا است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران بیشترین امور وقف را در مازندران برای برپایی محافل عزای سیدالشهدا(ع) عنوان کرد و گفت: تعداد بالایی از مراسم روضه خوانی و اطعام دهی عزاداران حسینی در استان مازندران از محل موقوفات تامین می شود.
مدیر کل اوقاف مازندران

حجت الاسلام ابراهیم حیدری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه شهرستان بابل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، به اهمیت جایگاه مراسم پیاده روی اربعین حسینی پرداخت و گفت: پیاده روی اربعین نشان دهنده جهت  گیری جهان تشیع برای مسیر سرنوشت جهان برای ظهور امام عصر(عج) است.

وی افزود: دنیای مدرن با نظام سرمایه سالارانه اش به جز بحران آفرینی دستاوردی برای بشریت ندارد.

این مسؤول با بیان این مطلب که وقف از مصادیق بارز و جلوه های بارز باقیات الصالحات است، خاطرنشان کرد: وقف نام و مال انسان را ماندگار می کند و به حقیقت از بهترین و اثرگزار ترین عمل خیرخواهانه است تا زحمات دنیوی به خیر ابدی تبدیل شود.

وی ادامه داد: وقف تنظیم کننده امور فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه است تا نیازهای بشری در پاسخ به ندای فطری درونی انسان تامین شود.

حجت الاسلام حیدری برخی از موقوفات در استان مازندران را با قدمتی نزدیک به هزار سال عنوان کرد و گفت: یکی از علل نامیدن استان مازندران و خطه طبرستان به منطقه دینی به جهت وجود موقوفات و  تعداد بالای بقاع متبرکه در این استان است.

وی ادامه داد: در استان مازندران بیش از 1361 بقاع متبرکه امامزاده، 120 هزار رقبه و 14 هزار موقوفه وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران بیشترین امور وقف را در مازندران برای برپایی محافل عزای سیدالشهدا(ع) عنوان کرد و اظهار داشت: تعداد بالایی از مراسم روضه خوانی و اطعام دهی عزاداران حسینی در استان مازندران از محل موقوفات تامین می شود.

وی افزود: از محل نیت واقفین بیمارستان های دو شهر ساری و قائمشهر با هزینه ای نزدیک به یک میلیارد تومان تجهیز می شوند.

حجت الاسلام حیدری کمک به بیماران بی بضاعت را در حوزه درمان و تامین دارو از محل نیت واقفین مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: با استقرار یک هیات اعزامی از اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران در یکی از بیمارستان های قائمشهر، هزینه های درمانی بیماران نیازمند در اجرای نیت واقفان حوزه سلامت تامین می شود.

وی به سبدکالا برای نیازمندان از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بابل اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 2 هزار سبد کالا با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ع) و اداره بهزیستی در سطح شهرستان بابل توزیع شده است.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران با اشاره به طرحی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برای اعزام افراد بی بضاعت برای سفرهای زیارتی، گفت: در سال 1396 از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بابل 45 نفر از افراد مسن که تا کنون توفیق زیارت امام رضا(ع) را پیدا نکردند، به سفر مشهد مقدس اعزام شدند.

وی ادامه داد: در ادامه این طرح اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بابل موفق به اعزام 175 نفر از افراد بی بضاعت به سفر عتبات عالیات شد.

حجت الاسلام حیدری به خدمات رسانی اداره اوقاف و امور خیریه مازندران به زائران اربعین حسینی پرداخت و اظهار داشت: موکبی از سوی اداره کل اوقاف مازندران به نام موکب حضرت علی اصغر(ع) در شهر نعمانیه عراق برای خدمت رسانی و پذیرایی از زائران حسینی در ایام اربعین برپا شد.

وی با بیان فعالیت های صورت گرفته عمرانی اداره کل اوقاف مازندران در سطح شهرستان بابل، تصریح کرد: 32 واحد عرصه و اعیان موقوفه مخروبه در شهرستان بابل با اجرای طرح های عمرانی به 194 واحد مسکونی نوساز تبدیل شد و در اختیار افراد واجدالشرایط نیازمند قرار گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه شهرستان بابل با اشاره به وجود 98 بقعه امام زاده در سطح شهرستان بابل، افزود: امام زادگان بر اساس تاکید مقام معظم رهبری و با برنامه ریزی صورت گرفته، به قطب های فرهنگی و پایگاه های دینی و فرهنگی در هر منطقه تبدیل شدند.

وی به برگزاری مسابقات قرآنی و تلاش در این حوزه از سوی اوقاف و امور خیریه پرداخت و گفت: در کنار برگزاری کلاس های دوره تربیت مربی قرآن، مسابقات قرآنی در بین 21 شهرستان استان مازندران برگزار شد و 47 نفر از برگزیدگان به مرحله کشوری این مسابقات راه یافتند.

حجت الاسلام حیدری ادامه داد: قاریان و حافظان قرآن مازندرانی در مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در سال 1396 رتبه سوم را در مجموع کسب کردند.

وی با بیان این مطلب که بیش از 2 هزار هکتار از اراضی موقوفه سند دار شده است، تصریح کرد: اهتمام سازمان اوقاف و امور خیریه حفظ موقوفات و تبیین فرهنگ وقف در کشور است که خوشبختانه منجر به 77 وقف جدید در سال جاری در سطح شهرستان بابل شد.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران یکی از موارد وقف را در حوزه تحصیل دانش آموزان بی بضاعت و محروم عنوان کرد و اظهار داشت: بیشترین نیت واقفان در حوزه تحصیلی در شهرستان بهشهر است که با آماده سازی بسته هایی شامل لوازم تحصیلی و مایحتاج آموزشی در طرحی به نام مهر تحصیلی بین کودکان محروم در سطح استان توزیع شد.

وی ادامه داد: در سال جاری در سطح شهرستان بابل 5 هزار قرارداد جدید استیجاری بین اوقاف و امور خیریه و مستاجران املاک وقفی منعقد شده است.

حجت الاسلام حیدری تلاش برای احیای موقوفات را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: بنا به فتوای صریح همه مراجع تقلید استفاده از زمین های موقوفه که حق بهره برداری و اجاره بهای اوقاف پرداخت نشود، حرام است./1313/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات