۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۵۴۱۶۴۴

معرفی چهار کتاب از نشر معارف درباره دانشجو و وحدت اسلامی

سياست‌ و تاریخ معاصر ایران، جنبش دانشجویی در ایران، تشکل دهه پیشرفت و وحدت اسلامی در نگاه اهل بیت(ع) از کتابهای منتشر شده درباره هفته وحدت و روز دانشجو است.
چهارتا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سياست‌ و تاریخ معاصر ایران، جنبش دانشجویی در ایران، تشکل دهه پیشرفت و وحدت اسلامی در نگاه اهل بیت(ع) از کتابهای منتشر شده نشر معارف درباره مناسبتهای هفته وحدت و روز دانشجو  است.

سياست‌ و تاریخ معاصر ایران

استاد مسعود رضایی شریف آبادی، که از تحلیل‏گران و تاریخ پژوهان جبهه فکر و فرهنگ انقلاب اسلامی است، تلاش کرده است در مقالات، یادداشتها و گفتگوهایش با ارائه توضيحاتي مستدل و مستند به روشنگري درباره تاریخ معاصر، تاریخ انقلاب و وقایع آن بپردازد. آنچه در اين مجموعه آمده است، گوشه‌اي از نوشتار و گفتگوهای تحلیلی این نویسنده منتقد و تاریخ‏نگار مُدقّق است.

این کتاب از 4 بخش تشکیل شده است: مقالات و یادداشت های تاریخی و تحلیلی، مقالات و یادداشت های سیاسی اجتماعی، یادداشت های سیاسی انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری و گفتگوها..

ضرورت تقویت فرهنگ نقد در عرصه تاریخ، آسیب شناسی نهضت مشروطه، تبرئه رضاشاه؟!، نهضت مبارزه با سلطه اجانب، پیوند دین و جنبش های اجتماعی و سیاسی در ایران، ماهیت سیاسی دکتر علی شریعتی، بنی صدر مجلس را تابع خودش می خواست، آیت الله منتظری از دریچه تاریخ، تغییر فرهنگ انقلابی در دولت هاشمی رفسنجانی، جریان نقد تاریخ نگاری انقلاب، پنجره ای رو به تاریخ و پاسخ به تاریخ عناوین مقالات بخش اول این کتاب هستند. در بخش دوم مقالاتی درباره وصیت نامه امام خمینی(ره)، جنبش دانشجویی، افشاگری، اسلام بدون شریعت، برخوردهای دوگانه عبدالکریم سروش، ابتلائات عرصه سیاست، رابطه اسلامیت و جمهوریت  و... می آید.

در بخش سوم هم یادداشت های کوتاهی قبل و بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری و تبیین فتنه 88 می آید و در بخش چهارم هم گفتگوهایی درباره تاریخ و عملکرد رژیم پهلوی، نقش و جایگاه مصدق، بررسی حادثه 16 خرداد، دکتر شریعتی و ساواک، روحیات و عملکرد مسعود رجوی، از جبهه ملی تا سازمان منافقین، شهید بهشتی و ماجرای بنی صدر، علل انشقاق مجمع روحانیون مبارز از روحانیت مبارز، علل انحراف و ساختارشکنی مجلس ششم، نقش و جایگاه و عملکرد ولی فقیه و رابطه هنر و انقلاب می آید و به سئوالات و شبهات ماهواره ها درباره موضوعات مذکور پاسخ می دهد.

مطالعه این کتاب برای همه مخاطبان به ویژه مخاطبان جوان و فعالان تشکلها توصیه می شود و به بسیاری از سئوالات و شبهات تاریخ معاصر، تاریخ انقلاب و عملکرد نظام اسلامی و حوادث پس از انقلاب پاسخ می‏دهد.

نشر معارف چاپ اول کتاب سياست‌ و تاریخ معاصر ایران نوشته مسعود رضایی شریف ‏آبادی را با گردآوری و تدوین یاسر عسگری در 532 صفحه و قطع رقعی در زمستان 1392با قیمت 14400 تومان منتشر کرده است.

جنبش دانشجویی در ایران

کتاب «جنبش دانشجویی در ایران» از یک مقدمه و نه بخش و دو پیوست تشکیل شده است. نظام آموزش عالی شبه‌مدرن و جنبش دانشجویی در ایران، مروری کوتاه بر جنبش دانشجویی ایران، بیان اجمالی ادوار جنبش دانشجویی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ویژگی‌های کل دوره های اول و دوم جنبش دانشجویی ایران، ویژگی‌های عمومی دوره دوم جنبش دانشجویی ایران 1313 - 1320 ، کودتای 28 مرداد و رکود و انفعال موقت جنبش دانشجویی، حماسه‌ 15 خرداد و دهه‌ سیاه انقلاب سفید، ویژگی‌های جنبش دانشجویی در نیمه اول دهه پنجاه و نقطه‌ اوج؛ دوره‌ پنجم جنبش دانشجویی عناوین بخش های این کتاب هستند. در پایان هم دو پیوست با عناوین سخنی با جنبش دانشجویی ایران و سیری گذرا در تاریخ جنبش دانشجویی آمده است.

برشی از کتاب جنبش دانشجویی در ایران:

به عنوان یک هشدار مهم و صمیمانه باید گفت یک جریان مشخص مدافع لیبرال ـ سرمایه‌داری شبه‌مدرن در سالیان اخیر کوشش گسترده‌ای انجام داده تا جنبش دانشجویی را از محتوای انقلابی و عدالت‌طلبانه و دین‌مدار آن تهی کرده و به کارگزار و پیاده‌نظام و گوشت دم توپ اغراض قدرت‏طلبانه‌ لیبرال‏ها و سرمایه‌داری امپریالیستی جهانی تبدیل نماید و در این مسیر بعضاً از ضعف تئوریک و بینشی کنونی در فضاهای دانشگاهی، نفوذ و اساتید بی‌اعتقاد و کتب درسی نامناسب با آرمان‏ها و اعتقادات انقلاب، کارشکنی‌ها و ناراضی‌تراشی‌های طیفی از مریدان نفوذی و نارضایتی بحق دانشجویان از برخی ناکارآمدی‌ها، بهره‌گیری می‌نماید.

نباید فراموش کرد که مروری بر هشت دهه جنبش دانشجویی به ما نشان می‌دهد که عدالت‌طلبی و رویکرد ضدامپریالیستی و به ویژه ضدآمریکایی و استقلال‏ طلبانه اصلی‌‏ترین شاخص‌‏های برجسته جنبش دانشجویی بوده است و جنبش دانشجویی از هنگامی که تحت هژمونی و هویت اصیل اسلامی و به رهبری روحانیت شیعه به نقش‌آفرینی پرداخته، توانسته است که جایگاه مهم و تعیین‌کننده‌ خود در مجموعه‌ حرکت اعتلایی مردم ایران را به دست آورد.

در اوضاع کنونی کشور برخی جریان‌های التقاطی و یا مروج شبه‌مدرنیسم نهان روشانه این‌گونه هدف‌گذاری کرده‌اند که اولاًَ جنبش دانشجویی را از هدف مهم آرمانی و استراتژیک خود یعنی تحقق عدالت اجتماعی دور کرده و ثانیاً از جنبش‌ دانشجویی به عنوان رقیب و یا اهرم فشاری برای حرکت هویت‌بخش دینی جامعه بهره می‌گیرند. این خطر بزرگی است که برخی شئون و بخش‌های پیکره جنبش دانش‌جویی را تهدید می‌کند و طریق مقابله با آن فقط از کانال هوشیاری و درک خودآگاهانه قشر دانشجو و جنبش دانشجویی از موقعیت‌ و جایگاه تاریخی خود ممکن می‌گردد.

نکات مهم در خصوص جنبش دانشجویی در ایران همانا تأکید ورزیدن بر دو عنصر برجسته کردن گفتمان عدالت‌طلبانه و عمل کردن ذیل هژمونی انقلاب دینی و روحانیت تحقق می‌یابد. به دلیل جوهر دینی انقلاب، جنبش دانشجویی به عنوان یک اهرم و بازوی مهم اجرایی و عملیاتی حرکت فراگیر دینی جامعه نقش بازی می‌کند. بنابراین اتمسفر هژمونیک جنبش دانشجویی در ایران امروز جز از متن و بطن روح اسلامی انقلاب نمی‌تواند برخاسته باشد و گفتمان عدالت‌طلبانه جنبش دانشجویی نیز باطن آرمان‌ها و اندیشه‌های خود را نه در شعارها و ایدئولوژی‌های عصر روشنگری و سکولار آن‌ها، که در چشم‌انداز فراخ و معنوی تفکر اسلامی جست‌وجو می‌نماید.

نشر معارف چاپ دوم کتاب جنبش دانشجویی در ایران  نوشته شهریار زرشناس (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) را در 84 صفحه و قطع رقعی در سال 1393 به قیمت 3500 تومان منتشر کرده است.

تشکل دهه پیشرفت

کتاب «تشکل دهه پیشرفت» با بررسی ضرورت های دهه عدالت و پیشرفت، به ‌ضرورت تداوم آرمان‌گرایی و تعمیق حرکت های دانشجویی به عنوان پیشران جامعه تأکید کرده و به تبیین ابعاد نظری و عملی چگونگی حضور فکری و فیزیکی آنها در مسائل عینی کشور می پردازد. کتاب علاوه بر گشودن عرصه‌های جدید آرمان‌گرایی برای دانشجویان، فعالیت دانشجویی را به مسائل عینی زندگی مردم و پیشرفت کشور گره می‌زند.

کتاب در بخش اول به الزامات دهه پیشرفت و عدالت و جنبش دانشجویی ویژه آن میپردازد و در بخش دوم به بررسی وضع موجود و مشکلات و آسیب های کارهای دانشجویی به ویژه در حوزه علمی و تخصصی همت می گمارد.

فصل سوم تحت عنوان «چه باید کرد؟» بر بایدها و نبایدهای عملی نقش آفرینی جنبش دانشجویی در مسائل کشور، تمرکز کرده و به تببین جایگاه گفتمان سازانه و مطالبه گرانه جنبش دانشجویی پرداخته است.

فصل چهارم گام های عملیاتی را از مسئله یابی و اولویت گذاری، تا نحوه نقش آفرینی و استفاده از ابزارهای خاص محیط دانشجویی و در نهایت ملاحظات عملی و شبهه های مربوط به این مسئله را تبیین کرده است.

فصل پنجم نیز به عنوان یکی از وجوه ممیزه کتاب به بررسی تجربیات موفق در فرآیند یا نتیجه در نقش آفرینی جنبش دانشجویی در مسائل کشور در طول دهه پیش پرداخته است، که در حوزه های مختلف سیاست خارجی، حقوقی، اقتصادی، کشاورزی، نظام سلامت، صنعتی و…. با ذکر مثال های عینی الگوی عملی را برای علاقه مندان روشن ساخته است.

این کتاب، از مبانی تا ملاحظات عملی و ارائه الگو را نه تنها برای تشکل های دانشجویی که برای سایر مجموعه های مردمی و نخبگانی که در سطح ملی یا منطقه ای سودای نقش آفرینی در مسائل کشور را دارند، چارچوبی دقیق و عملیاتی را فراهم کرده است.

نشر معارف چاپ دوم کتاب تشکل دهه پیشرفت: شیوه نامه حضور فکری و مطالباتی مجموعه های دانشجویی در مسائل کشور نوشته محمدصادق شهبازی را در 124 صفحه و قطع پالتویی در سال۱۳۹۳  به قیمت 4000 تومان منتشر کرده است.

وحدت اسلامی در نگاه اهل بیت(ع)

آیت ‏الله شیخ حسین الراضی، از علمای سرشناس و مبارز عربستان است که سالهاست امام جماعت مسجد رسول اعظم(ص) در شهر «العمران» در منطقه الاحساء را بر عهده دارد. این روحانی برجسته بارها به اتهام سخنرانی‌های روشنگرانه و انتقادی از سوی دستگاه امنیتی سعودی بازداشت شده است.

برشی از کتاب «وحدت اسلامی در نگاه اهل بیت(ع)»

 اتحاد و وحدت امت اسلامی به منزله قدرت و دژی نفوذناپذیر در برابر رخنه دشمنان است؛ دشمن، شبانه روز در تلاش است تا از یک‏سو بر منابع امت اسلامی تسلط یابد و از سویی دیگر مانع گسترش و انتشار اسلام شود؛ بنابراین امت اسلامی با انواع مختلف تهاجم های فکری، فرهنگی و نظامی روبروست؛ منظور از تهاجم فکری همان شبیخون فرهنگی است که همه مذاهب و فرقه های مختلف اسلام، اعم از شیعه و سنی و عرب و عجم را مورد تهدید قرار می دهد همچنان که جنگ نظامی در کشورهای اسلامی نیز به نفع دشمن است و بارزترین نمونه آن، اتفاقاتی است که در فلسطین، افغانستان و عراق در حال وقوع است؛ پس دشمن، فساد را رواج داده و منابع مسلمانان را به یغما می برد و پیوسته برای چپاول کشورهای اسلامی نقشه می کشد.

حرف ما این است که آیا زمان آن فرا نرسیده که امت اسلامی متحد و یک‏دل شوند و در شرایط حساس امروز که پیشرفت هر امتی در گرو اتحاد و هم صدایی است، هم چون بنیانی باشند که یکدیگر را تقویت و حمایت می کنند و دوشادوش همدیگر به پیش می روند؟ آیا امروز نباید شیعه و سنی با یکدیگر دست اتحاد و برادری دهند و سیاستی که در گذشته عامل جدایی آنان بوده است، امروز آنان را به یکدیگر پیوند دهد؟!

تفرقه نه تنها خدمتی به اسلام نمی کند، بلکه بنیان اسلام را ویران می سازد و خواری و بندگی در برابر غیر خدای جهانیان را فراهم می سازد و بساط فساد، بی دینی و استعمار نیز در جوامع اسلامی برچیده نخواهد شد.

نشر معارف چاپ دوم کتاب وحدت اسلامی در نگاه اهل بیت(ع) نوشته آیت الله شیخ حسین الراضی (عالم برجسته عربستان) را با ترجمه حجت الله فسنقری و ام البنین قزلسفلو در 196 صفحه و قطع رقعی در سال 1396به قیمت 8000 تومان منتشر کرده است./۹۲۵/ پ ۲۰۴/ش

 

ارسال نظرات