۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۵۴۴۸۱۲
دبیر علمی کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی:

شیخ عبدالحسین تهرانی از علمای جهادی تاریخ اسلام و ایران است

حجت الاسلام میرلوحی گفت: واقف بودن، مبارزه با افکار انحرافی، بازسازی عتبات و وصی امیرکبیر از محورهای اصلی شخصیت شیخ عبدالحسین تهرانی است که محورهای کنگره بر اساس شناساندن بیشتر این ابعاد استوار شده است.
کگره شیخ عبدالحسین تهرانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی، حجت الاسلام مصطفی میرلوحی، دبیر علمی کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی در شورای علمی کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: شیخ عبدالحسین تهرانی از علمای جهادی سطح اول تاریخ اسلام و ایران است که همین موضوع از انگیزه های اصلی برپایی کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی جهت شناساندن بهتر شخصیت و منش زندگانی این عالم بزرگوار به نسل جوان بوده است.

وی ادامه داد: شیخ عبدالحسین تهرانی، جایگاه و ویژگی های بارز و منحصر به فردی در میان علما دارد اما در وهله نخست، واقف بودن شیخ عبدالحسین تهرانی از اهمیت بیشتری برخوردار است که باید اهتمام بیشتری نسبت به معرفی این بخش از زندگی ایشان شود.

حجت الاسلام میرلوحی گفت: مبارزه با افکار انحرافی زمان خود، بازسازی عتبات عالیات و وصی بودن امیرکبیر از دیگر خصوصیات بارز شخصیت شیخ عبدالحسین تهرانی بوده است که نقشه راهبردی کنگره بر اساس معرفی و شناساندن تمامی ویژگی های بارز شیخ عبدالحسین تهرانی بنا شده است.

وی خاطرنشان کرد: بزرگان و علمایی چون شیخ صدوق و شیخ عبدالحسین تهرانی آنچنان که باید برای نسل جوان جوان شناخته شده نیستند، متاسفانه این علما حتی در میان طلاب حوزه های علمیه نیز آنچنان که باید شناخته شده نیستند، در واقع این مهجوریت به هیچ وجه شایسته  جایگاه علمی این بزرگان نیست.

حجت الاسلام میرلوحی تاکید کرد: بنابراین باید گفت، فلسفه وجودی کنگره هایی چون شیخ صدوق و شیخ عبدالحسین تهرانی بر اساس معرفی و شناساندن علما و بزرگانی استوار شده که از مهجوریت و مظلومیت خاصی به لحاظ کم نام و نشانی برخوردارند.

وی تصریح کرد: مسلما مسؤولان برپایی کنگره از اهمیت و جایگاه مدرسه شیخ عبدالحسین تهرانی در جنوب تهران غافل نخواهند شد، مدرسه ای که با حضور شخصیت هایی چون آیت الله امامی کاشانی و شهید مطهری، در میان حوزویان از جایگاه والایی برخوردار است، مدرسه ای که روزگاری مشهورترین اساتید حوزه علمیه در آنجا تدریس می کردند.

مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

عالم واقف عبدالحسین تهرانی شیخ‎ العراقین (درگذشته 1286ق) از فقهای قرن سیزدهم، مورد اعتماد و وصی امیرکبیر، از مبارزین علیه بابیت و بهاییت و از پیشگامان  بازسازی عتبات عالیات عراق بوده است که در آن دوران مکان مقبره مختارثقفی نیز توسط ایشان کشف شد. او از شاگردان برجسته صاحب جواهر بود، همچنین شیخ تهرانی معتقد به کارآمدی‌ احکام‌ و قوانین‌ اسلامی‌ در جامعه بود از این رو دعاوی شرعی که به دیوانخانه ارجاع ‎شده بود، از سوی امیرکبیر به وی محول شد./۸۱۶/د103/ب1

ارسال نظرات