۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۵۵۳۸۶۶

نگاهی بر تازه‌ترین اخبار نشر در دهه فجر

برگزاری آیین نقد کتاب «شاه کشی»، انتشار چاپ دوم «خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده»،برگزاری جشن کتاب «حدیث عشق» از مهمترین عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
تازه‌های نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برگزاری آیین نقد کتاب «شاه کشی»، انتشار چاپ دوم «خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده»، یادداشت پرویز پرستویی بر کتاب «وقتی مهتاب گم شد» و برگزاری جشن کتاب «حدیث عشق» در دهه فجر از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

«شاه‌کشی» در گلستان نقد می‌شود

همزمان با ایام دهه فجر کتاب مجموعه داستانی «شاه‌کشی» نوشته ابراهیم اکبری‌دیزگاه در شصتمین نشست از سلسله نشست‌های ترنم قلم مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

در شصتمین اجرا از برنامه‌های ترنم قلم کتاب مجموعه داستانی شاه‌کشی با حضور ابراهیم اکبری‌دیزگاه (نویسنده)، قاسم‌علی فراست و محمدرضا گودرزی (منتقدین) عصر روز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه ساعت ۱۷ در فرهنگسرای گلستان نقد و بررسی می‌شود.

شاه‌کشی روایت داستان پسری که این بار به جای برادرکشی‌های معمولِ سلطنت، راه می‌افتد تا پهلوی دوم را بکشد و انتقام بگیرد. تا انتقام کشته شدن پدرش، زندانی شدن‌های برادرش، شکنجه‌های خواهرش را که هیچ‌کس از آن حرفی نزد و نپرسید، بگیرد؛ تا قولی را که به خودش داده بود عملی کند.

این رمان را ابراهیم اکبری دیزگاه قلم زده است و شهرستان ادب آن را در ۲۵۳ صفحه، با طرح جلدی مینی مالیستی، به چاپ رسانده است. رمانی با نثری ساده و خودمانی که به دور از هر پیچیدگی به روایت داستان خودش می‌پردازد.

علاقه‌مندان می‌توانند عصر روز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه ساعت ۱۷ به نشانی تهران، نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، کتابخانه فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.

چاپ دوم «خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده» در کتابفروشی‌ها

دفتر نشر معارف، چاپ دوم کتاب «خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده» تدوین مرحوم روح‌الله نامداری ار منتشر کرد.

در پژوهش اجتماعی ـ فرهنگی، اگر پژوهشگر بخواهد در مورد فرهنگی که خود بدان متعلّق است مطالعه کند، آشنایی او نسبت به آن فرهنگ از یک سو برای کار او مزیت است و از سوی دیگر ممکن است مانع شناخت درست و دقیق دیدن شود. روزمرگی و عادت ذهنی و رفتاری، پوششی بر زندگی می‌کشد که به راحتی قادر به دیدن آن نیستیم. ذهن چیزهایی که به آنها عادت کرده‌ایم را از حوزه آگاهی خارج می‌کند و برای انجام و تکرار آن به توجه نیاز نداریم. در زبان شناسی، «آشنایی زدایی» روش و شیوه کشف و بیان معناست، ولی در پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی، آغاز پژوهش و طرح مسأله برای محقق است.

منطق گزینش بیانات و خاطراتی که در کتاب «خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده» آمده است، مبتنی بر آشنایی زدایی از «تصویر عمومی شده» امام خمینی است. کتاب از سه بخش تشکیل شده است: مقدمه تدوینگر، بیانات امام خمینی و خاطراتی ناب از امام خمینی. این کتاب و کتاب قبلی این پژوهشگر، «جدال دو اسلام» از بهترین کتاب‌ها در معرفی اندیشه و سیره امام خمینی است.

روح الله نامداری از پژوهشگران جوان انقلاب اسلامی و فعالان فکری و فرهنگی بود که اردیبهشت ماه امسال در اثر ایست قلبی درگذشت و در زادگاهش ایذه به خاک سپرده شد. ایشان مدرسِ اندیشۀ امام خمینی(ره) و شهید آوینی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی بود و به تدوین آثاری نظیر «جدال دو اسلام»، «انقلاب و نظریۀ اجتماعی» (دو جلد)، «فردی بودم مستضعف» و «اسماعیل زنده است» همت گمارده بود.

کتاب «خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده» گزاره‌هایی برای آشنایی زدایی از «تصویر عمومی شده» امام خمینی(ره) تدوین روح‌الله نامداری در ۱۶۸ صفحه با قیمت ۸هزار تومان از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم رسیده است.

یادداشت پرویز پرستویی بر کتاب «وقتی مهتاب گم شد»

پرویز پرستویی در یادداشتی بر کتاب «وقتی مهتاب گم شد» (خاطرات شهید علی خوش‌لفظ) از این کتاب تمجید کرده است.

این بازیگر در این یادداشت که در اختیار قرار گرفته نوشته است: امروز وقتی صفحه آخر کتاب «وقتی مهتاب گم شد» را بر هم نهادم، سه نکته مرا به خود مشغول کرد: چرایی از بی‌نهایت تاثیرگذاری کتاب بر روحم، دعا از ته قلب برای شادی روح برادران شهید خوش‌لفظ، و نیز درخواست صبر عظیم خداوندی برای مادر گرامی این شهیدان.

و به‌خود می‌گویم که در معنا، هر ترکش نشسته بر وجود علی خوش‌زخم‌ها ارزش دریافت هزاران باره طلای المپیک برای عطش سیری‌ناپذیر هر قهرمان را داشته… ولی نه، باز حرفم را خاضعانه پس می‌گیرم چون قیاس غلط، نابجا و حقیری برای همچو مردانی است. فقط می‌توانم از ته دل و برای همیشه افتخار کنم که در سرزمینی زندگی می‌کنم که این‌چنین قهرمانانی نه در افسانه که در واقعیت دارد. و بی‌شک با خواندن این کتاب هر ایرانی منصفی نیز به داشتن چنین مردان فرااسطوره‌ای بی‌ادعایی در جهان افتخار خواهد کرد.

دقیق‌تر بگویم تک تک سطور کتاب «وقتی مهتاب گم شد» برای من نقش استادی را دارد که با اشاراتش از او یاد می‌گیرم چگونه آرزومندانه بتوانم راه بی‌آلایش این مردان عاشق خدا را ادامه دهم، همچنان که همچون خود، برای دولتمردان کشورم نیز دعا دارم تا فارغ از هر تعلق، این کتاب را خوانده تا تاثیری عملی برای خدمت بیشتر به مردمان کشور بگیرند.

در آخر فاش از ترس و اعترافم نیز بگویم: ترس دارم که خدای ناکرده و به‌واسطه قیل و قال‌ها و به عنوان بندگان ناچیز همین خداوند، دچار این غفلت و گمراهی بزرگ شویم که راه شهید خوش‌لفظ‌ها و عمل‌شان را به عنوان یگانه چراغ نجات این کشور فراموش کرده و از مسیرشان خارج شویم.

و این اعتراف را دارم که در تمام مدت مطالعه کتاب و آشنایی با روحیه این مرد بزرگ یعنی علی آقای خوش‌زخم، رفتار و خاطرات برادر شهیدم بهروز، مرا در تمامی فراز و نشیب ماجراها، همچون قهرمان خاطرات کتاب همراهی می‌کرد.

دعا می‌کنم باز خدایا روح همگی‌شان شاد و یادشان گرامی

پرویز پرستویی

برگزاری جشن کتاب «حدیث عشق» در دهه فجر

کتابشهر ایران همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جشن کتاب «حدیث عشق» را در شعبه‌های مختلف این موسسه برگزار می‌کند.

 حامد شفیق، مدیرعامل این موسسه، با اعلام این خبر گفت: یکی از اهداف انقلاب اسلامی، ارتقای آگاهی و معرفت شهروندان ایرانی بود که این هدف با افزایش کتابخوانی محقق می­‌شود، اما این مهم با کتاب‌بازی و جلد را شکیل کردن و رنگ‌آمیزی و … درست نمی‌شود.

او افزود: در شهرهایی مانند تهران کتاب­های زیادی عرضه می­‌شود که اغلب هم خوب هستند. با این وجود سرانه مطالعه در کشور پایین است، زیرا عادت به کتابخوانی در شهروندان وجود ندارد. برای افزایش سرانه مطالعه راهی جز اصلاح عادت­هایمان نیست.

شفیق با بیان اینکه اتفاقات خوب در هر جامعه­‌ای وقتی می­‌افتد که عادت‌های غلط اصلاح شود، بیان کرد: یکی از اولویت­های ما در کتابشهر ایجاد عادت کتابخوانی در محدوده­‌هایی است که حوزه فعالیت ما تعریف شده است. برای تحقق این هدف، برنامه­‌های مختلفی داریم که یکی از آنها عیدانه­‌های کتاب و عرضه ویژه کتاب و محصولات فرهنگی در مناسبت­های مختلف است، این قبیل برنامه­‌ها فرصتی برای خانواده­‌های بی­‌بضاعت فراهم می­‌کند تا بتوانند با قیمت کمتری کتاب و محصولات فرهنگی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی افزود: کتابشهر ایران با عیدانه­‌ها به دنبال ایجاد این توقع نیست که همیشه باید کتاب ارزان­تر از قیمت واقعی­‌اش عرضه شود، اما دسترسی به کتاب را بویژه برای شهروندان که به دلایل اقتصادی، اقلام فرهنگی را از سبد خانوارشان حذف کرده­‌اند، تسهیل می­‌کند.

جشن کتاب «حدیث عشق» به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از فردا به مدت یک هفته (دوشنبه ۱۶ بهمن تا یکشنبه ۲۲ بهمن) در کلیه شعبه‌های کتابشهر ایران برگزار می­‌شود و شهروندان می­‌توانند با مراجعه به کلیه شعبه‌های این مرکز در شهرهای محل سکونت خود، از تسهیلات این جشن برخوردار شوند.

علاقه‌مندان برای دسترسی به اطلاعات بیشتر درباره این طرح و پراکندگی جغرافیایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتابشهر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی این موسسه به نشانی www.ketabshahr.com مراجعه کنند.

کتابشهر ایران به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه­‌های زنجیره­‌ای کتاب و اقلام فرهنگی از سال ۸۳ تا به امروز، با شعار اصلی «کتابشهر، کتاب‌فروشی خانواده ایرانی» بیش از ۴۰ شعبه در اقصا نقاط ایران دایر کرده است./۹۹۸/پ۲۰۴/ش

 

ارسال نظرات