۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۵۵۵۲۹۶
مرندی:

سلامت معنوی بر مبنای غربی نمی تواند پاسخگوی انسان باشد

رییس فرهنگستان علوم پزشکی با تأکید بر اجرای سلامت معنوی بر مبنای اسلام گفت: سلامت معنوی بر مبنای غرب نمی تواند پاسخگوی نیاز های انسان و جامعه اسلامی باشد.
مرندی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی امروز در افتتاحیه پنجمین همایش سلامت معنوی که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به مسأله سلامت معنوی گفت: پزشکان مسؤول سلامت مردم هستند و باید به همه ابعاد سلامت که سلامت معنوی یکی از آن ها است توجه داشته باشند.

وی افزود: متأسفانه تا امروز نتوانستیم عرصه سلامت معنوی را به جایگاه واقعی خود برسانیم، مسأله سلامت معنوی در جهان مورد قبول است اما مبانی آن بر اساس مبانی غربی نوشته شده در حالی که ایران باید با توجه به معارف غنی دینی خود در این زمینه پیشگام باشد.

مرندی با بیان این که حوزه سلامت معنوی دارای خلأ محتوایی است، اظهار داشت: پر کردن مناسب این خلأ باید در دستور کار مسؤولان و دست اندرکاران سلامت باشد تا بتوانیم نتیجه آن را در جامعه مشاهده کنیم.

وی با اشاره به نقش سلامت معنوی در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها ادامه داد: اگر پزشکان به عنوان مسؤولان سلامت مردم  به این موضوع توجه داشته می توانند بسیاری از مشکلات افراد را حل کنند چرا که سلامت معنوی در سلامت و سعادت جامعه بسیار مؤثر است.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان این که وظیفه پزشکان تأمین و حفظ سلامت جامعه است، یکی از ابعاد مهم سلامت را سلامت معنوی دانست و ابراز داشت: علم سلامت معنوی در اختیار حوزه و روحانیت که باید از آن استفاده شود، از این رو بیش از 100 جلسه و نشست برای بهره گیری از نظرات بزرگان حوزه برگزار شده است، حوزه نیز باید برای ادای رسالت خود قوی تر ورود کند و در کنار وزارت بهداشت در تحقق همه ابعاد سلامت جامعه کوشا باشد.

وی با تأکید بر اجرای سلامت معنوی بر مبنای اسلام عنوان کرد: سلامت معنوی بر مبنای غرب نمی تواند پاسخگوی نیاز های انسان و جامعه اسلامی باشد؛ بنابراین باید برای اجرای سلامت معنوی مورد نظر اسلام اهتمام کرده و نسبت به سایر کشورها پیشگام باشیم و غنای نظرات اسلامی را برای جهانیان تبیین کنیم.

مرندی خاطرنشان کرد: تعريف سلامت معنوي بر عهده كشورها گذاشته شده و هركشور با توجه به باور ها و دين خود تعريفی را ارائه مي دهد، به همین دلیل در گروه سلامت معنوی فرهنگستان درباره تعريف سلامت معنوی با توجه به اعتقادات دينی جلسات متعددی برگزار شده است./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات