۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۵۷۶۵۴۶
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

صنعت چاپ بزرگترین صنعت در حوزه فرهنگ است

حجت الاسلام مازنی در جشن ملی صنعت چاپ گفت: وقتی اقتصاد را در حوزه فرهنگ بررسی می‌کنیم می‌بینیم باید کالاهای فرهنگی را در سبد زندگی مردم لحاظ کنیم.
حجت الاسلام احمد مازنی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جشن ملی صنعت چاپ که شب گذشته یکشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان حوزه چاپ در تالار وحدت برگزار شد، با بیان اینکه حوزه فرهنگ از همه حوزه‌ها تاثیر می‌گیرد و بر همه حوزه‌ها تاثیرگذار است، عنوان کرد: یکی از این حوزه‌ها که تاثیر متقابل میان آن است، اقتصاد است و وقتی اقتصاد را در حوزه فرهنگ بررسی می‌کنیم درمی‌یابیم باید در سبد زندگی مردم و کالاهای ضروری مردم کالاهای فرهنگی را هم لحاظ کنیم.

 وی افزود: در اقتصاد فرهنگی، حوزه کار فرهنگ باید اقتصادی باشد. رویکرد ما نیز در اجلاسیه سوم و سومین سال دوره دهم مجلس و کمیسیون فرهنگی توجه به اقتصاد فرهنگ است.

 مازنی با بیان اینکه صنعت چاپ بزرگترین صنعت در حوزه فرهنگ به شمار می‌آید، گفت: صنعت چاپ یکی از حلقه‌های مهم در حوزه اقتصاد است و ما باید به کمک اقتصاد کشور در این دوران ویژه موانع را از سر راه اقتصاد فرهنگ برداریم. یکی از موانع قوانین و مقررات دست و پاگیر است و مشکل دیگر فرهنگ، کار اداری و دوری از کارآفرینی است.

 وی همچنین درباره بحث ممیزی کتاب و نگاهی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این حوزه دارد نیز گفت: نویسنده بر اساس ذائقه مشتری کتاب تالیف نمی‌کند اما متاسفانه سال‌های زیادی بی‌اعتمادی به صاحب‌نظران و نویسندگان را تجربه کردیم و خوب است که مدتی هم اعتماد کنیم، زیرا سال‌هاست آثار نویسندگان ما در محاق ممیزی می‌ماند.

 مازنی تاکید کرد: این سوال مطرح می‌شود که آیا نویسنده و ناشران ما توانایی تالیف کتاب و نظارت بر آن را که به خودشان واگذار کنیم، ندارند؟ متاسفانه در طول این سال‌ها با روش‌های سرهنگی خواستیم بر فرهنگ مدیریت کنیم. البته من هم با کنترل و ملاحظه در این مسیر موافقم اما معتقدم باید این کار به اهلش سپرده شود.

 به گفته وی، اگر آثار نویسندگان و هنرمندان و اهل فرهنگ ما از دل هنرمند بجوشد لاجرم بر دل مردم هم می‌نشیند و بنابراین از مداخلات غیرحرفه‌ای باید در این حوزه پرهیز کرد.

رونق صنعت چاپ در سایه تحریم‌ها

در بخش دیگری از این مراسم، مسعود فرشی‌فرید؛ دبیر هجدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ در سخنانی گفت: امسال با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صنف و صاحبان صنعت چاپ اعتماد شد و برگزاری جشنواره به صنف سپرده شد که امیدواریم در این مسیر سربلند باشیم و به بهترین شکل اجرا کرده باشیم.

 وی افزود: امسال روسای اتحادیه چاپ مواضع سیاسی خود را کنار گذاشتند تا مشکلات صنعت چاپ را از به گوش مسئولان برسانند و در همین زمینه برنامه‌های متنوع و مختلفی را برای جشنواره چاپ پیش‌بینی کرده‌ایم.

 فرشی‌فرید‌ با بیان اینکه رویکرد این جشنواره حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی است، تاکید کرد: امیدواریم به زودی بار دیگر روز صنعت چاپ به تقویم ملی کشور برگردد و در آینده نزدک شاهد درج روز 11 شهریور به عنوان صنعت چاپ در تقویم‌ها و سررسیدهایی که خودمان چاپ می‌کنیم باشیم.

وی همچنین درباره نقش ویژه صنعت چاپ در تولید ملی، ادامه داد: دست‌اندرکاران این حوزه باید تلاش کنند از ظرفیت برخی تحریم‌هایی که بر علیه کشور ما می‌شود استفاده بهینه را به نفع صنعت چاپ داشته باشند و بتوانند به رونق در این حوزه کمک کنند، به عنوان مثال در سال 96 حدود 560 هزار دلار فقط دفتر، سررسید ، دفتر یادداشت و ایزی نوت وارد کشور شده است و با تحریم‌ها دیگر شاهد ورود این کالاها به کشور نخواهیم بود و صنعت چاپ می‌تواند در زمینه تولید این کالاها اقدام کند.

 تامین ارز؛ مهمترین مشکل چاپ

احمد ابوالحسنی؛ رییس اتحادیه لیتوگرافان تهران نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست با اشاره به وجه تمایز صنعت چاپ با دیگر صنایع گفت: این تمایز در نوآوری و به‌روز شدن ماشین‌آلات و تجهیزات و مواد اولیه در این گروه بسیار سریع بوده و عدم به‌روزرسانی یعنی ضعف کیفیت و افزایش هزینه و خارج شدن از عرصه رقابت که صدمات زیادی به آن زده است.

 وی ادامه داد: در این میان بزرگترین چالش امروز صنعت چاپ کشور تامین ارز به مقدار مورد نیاز است و برای رفع این معضل حیاتی صنعت چاپ چاره‌ای نداریم به جز اینکه به درآمد ارزی به غیر از وابستگی به تخصیص ارز بانک مرکزی و دولت متکی نباشیم و این راه‌حل از طریق ایجاد شرکت مدیریت صادرات محصولات صنعت چاپ و بسته‌بندی امکان‌پذیر است.

 ابوالحسنی با اشاره به ساز و کارهای این موضوع، توضیح داد: در این زمینه باید سرمایه گذاری اولیه و هوشمندانه‌ای برای ایجاد ساختار و جذب تیم‌های حرفه‌ای بازاریابی و حضور این تیم‌های حرفه‌ای در بازارهای هدف و شبکه‌سازی بازاریابان مقیم در بازارهای هدف، بتوانیم سفارش‌های خارجی مستمر دریافت کنیم.

 وی تاکید کرد: همچنین در صورت لزوم با واردات مواد اولیه به صورت موقت و حتی در صورت ضرورت واردات برخی ماشین‌آلات مدرن و نصب آن در مناطق ویژه اقتصادی یا آزاد بتوانیم از سرعت عمل مناسب برای درآمدهای ارزی برخوردار شویم و از این طریق درآمدهای صادراتی خود را تامین کنیم.

رییس اتحادیه لیتوگرافان با بیان اینکه نیازهای ارزی واحدهای چاپ، لیتوگرافی و بسته‌بندی برای تامین مواد اولیه نیز می‌تواند از همین محل تامین شود، گفت: البته لازم است برای سرمایه در گردش این شرکت نیز از حمایت‌های دولتی و همین‌طور خرید سهام توسط واحدهای چاپی بزرگ و کوچک نیز اقدام کرد و تحصیص یارانه صادراتی و استفاده از فاینانس و یوزانس خارجی و حمایت‌های صندوق توسعه ملی برای پیشبرد اهداف این پروژه ملی لازم است.

 وی در بخش دیگر صحبت‌های خود گریزی هم به وضعیت صادرات کشور ترکیه در این حوزه اشاره کرد و افزود: جالب است بدانید صادرات محصولات چاپی کشور ترکیه بیش از ۴۰ میلیارد دلار در سال است و اگر طی سه سال فقط به ۱۰ درصد این رقم یعنی ۱۲ میلیارد دلار برسیم صنعت چاپ و بسته‌بندی ما از رشد جهشی برخوردار خواهد شد و هدف‌گذاری صادرات سالانه حداقل ۵۰ هزار تن محصولات چاپی دور از دسترس نیست و این با همت فعالان این صنعت و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گمرک ایران امکان‌پذیر است.

 مشکلاتی که باید دیده شوند

آخرین سخنران این مراسم، ایرج استادعلینقی؛ رییس هجدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ و رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بود. وی در سخنان خود با دسته‌بندی مشکلات صنعت چاپ به صورت کلی گفت: مشکلات این حوزه سه بخش را شامل می‌شود که نخستین بخش آن به مشکلات ناشی از وضعیت کلی اقتصادی در برهه زمان کنونی باز می‌گردد؛ در این زمینه تامین مواد اولیه ناشی از احتکار، تامین مواد اولیه ناشی از گران‌فروشی‌ درون‌صنفی و تامین مواد اولیه ناشی از دستورالعمل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از عمده‌ترین مباحث این حوزه است.

 وی ادامه داد: از سوی دیگر تامین مواد اولیه ناشی از دستورالعمل‌های گمرکی، تامین مواد اولیه ناشی از دستورالعمل‌های بانک مرکزی، کمبود سفارش‌ها ناشی از رکود تولید، کمبود تولید ناشی از نبود سرمایه در گردش و عدم تولید ناشی از ترس از بروز بحران بیشتر نیز در زمره مشکلات کلی اقتصادی به شمار می‌آیند.

 علینقی با اشاره به بخش دوم مشکلات صنعت چاپ، توضیح داد: این مشکلات ناشی از انتقال شرح وظایف از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت است که موضوعات مختلفی را مثل عدم توجیه صحیح وزارت صنعت و عدم وجود زیرساخت‌های لازم در آن و تقابل دستورالعمل‌های پیشین در وزارت ارشاد با قوانین رایج وزارت صنعت را شامل می‌شود.

 وی افزود: همچنین عدم صدور شناسنامه در وزارت صنعت مشکل دیگر ما به شمار می‌آید و عدم رهگیری ورود و نصب ماشین‌آلات در صورت عدم استفاده از معافیت‌ها، عدم وجود دستورالعمل‌‌های نظارتی در حین تاسیس و ورود ماشین‌آلات، عدم همکاری در بازرسی‌های مرتبط با تاسیس و ورود اتحادیه و عدم ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط به اتحادیه  مرتبط نیز در دسته مشکلات دوم این صنعت قرار می‌گیرد.

 رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران از مشکلات کنونی صنعت چاپ ناشی از دستورالعمل‌های کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بخش سوم مباحث مربوط به این صنعت نام برد و تاکید کرد: در این زمینه دستورالعمل‌های مربوط به کمیسیون تخلفات، دستورالعمل‌های کهنه و عدم تغییر آن‌ها با توجه به رشد تکنولوژي و عدم وجود دستورالعمل‌های حمایتی تولید نیز از جمله مشکلات ما در این گروه است که امیدواریم هرچه زودتر به آن‌ها رسیدگی شود.

در پایان این مراسم وزیر فرهنگ و ارساد اسلامی از حبیب‌الله ترکمان، محمد معالج، عباس سرابیان و جواد اسماعیلیان به عنوان پیشکسوتان شاخص و از غلامرضا سحاب و اسمعیل دمیرچی به عنوان نفرات شاخص تجلیل شد.

همچنین از حمیدرضا طاهری آشتیانی؛ شرکت پلاستیک ماشین الوان، راستین فروتن، خیرالله محبوبی؛ شرکت کامل برچسب پرند، اصغر بیاضیان؛ شرکت پرنیان چاپ و محمدعلی آقایی‌زاده نیکجو؛ شرکت نقشینه چاپ تبریز به عنوان تولیدکننده برتر هجدهمین جشنواره صنعت چاپ تجلیل شد.

مراسم هجدهمین جشن ملی صنعت چاپ ایران عصر روز یکشنبه ۱۱ شهریور با حضور جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه در تالار وحدت برگزار شد./998/د ۱۰۳/ش

منبع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا).

ارسال نظرات