۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۵۸۳۸۰۲

بررسی پشت پرده سانسور اخبار اربعین در رسانه های غربی

در حالی که میلیون ها زائر از کشورهای مختلف برای زیارت اربعین در عراق حاضر می شوند، رسانه های غربی به طور مغرضانه اخبار آن را سانسور می کنند.
راهپیمایی اربعین

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، حضور میلیونی ارادتمندان به اهل بیت در راهپیمایی اربعین، می تواند در ابعاد مختلف موضوع چندین مقاله، خبر و حتی کتاب باشد. اگر به این مساله تنها و تنها از جنبه حضور نیروی انسانی نگاه کنیم، تجمع عظیم زائران، خادمان و میزبانان در کشور عراق، بزرگترین تجمع در سطح جهان بوده و باید در راس اخبار خبرگزاری های مختلف قرار گیرد. اما سوال این جاست که خبرگزاری های غربی که از کوچکترین مسائل خبری روی گردان نیستند، چرا و چگونه بزرگترین تجمع انسانی و اعتقادی جهان را سانسور می کنند؟

وقتی اخبار فستیوال ها و کارناوال های مختلف در سطح جهان در خبرگزاری های برجسته غربی منتشر می شود، همیشه این موضوع به نظر می رسد که آیا تجمعاتی که فقط در سطح یک شهر و یا حداکثر چند شهر آن هم برای موضوعات مضحکی مانند پرتاب گوجه فرنگی یا آزادسازی گاوها در خیابان برگزار می شود، ارزش این همه پوشش خبری را دارد؟

هنگامی که مراسم اربعین در خبرگزاری های برجسته جستجو می شود، این خبر یا سانسور و یا فقط در حد گزارشی مختصر پوشش داده شده است. به طور مثال خبرگزاری «سی ان ان» در سال 1390 گزارشی از اربعین منتشر کرده است و تیتر آن تاکید به ناامنی در عراق دارد و نه حضور گسترده زائران.

انتشار خبر اربعین در سال ۲۰۱۲ در خبرگزاری سی ان ان با تاکید بر ناامنی در عراق و بدون اشاره به جمعیت بالای زائران

بی بی سی هیچ خبری در این باره مخابره نکرده است اما خبر کارناوال های بی ارزش غربی مانند پرتاب گوجه فرنگی که تنها چند ده هزار نفر در آن شرکت کرده اند، در سی ان ان، بی بی سی و سایر خبرگزای های غربی به طور گسترده مورد پوشش قرار گرفته است.

انتشار گسترده خبر کارناوال پرتاب گوجه فرنگی در خبرگزاری های غربی؛ خبرگزاری آمریکایی یو اس ای تودی، در اخبار خود هیچ اشاره ای به اربعین نکرده است

در کتاب رکوردهای گینس نیز جای خالی راهپیمایی اربعین به چشم می خورد. وقتی بزرگترین اجتماعات انسانی مورد جستجو قرار می گیرد، نه تنها هیچ نشان و اسمی از اربعین دیده نمی شود، بلکه چند راهپیمایی با تعداد حضور بسیار کمتر، لیست شده است.

در این میان، صفحه ویکیپدیا در مورد تجمعات عظیم انسانی به تجمع عظیم اربعین پرداخته است و آن را در رده سوم و بعد از تجمع هندوان قرار داده است. اما موضوع فراتر از این مساله است چرا که پیاده روی اربعین از جنبه های دیگر نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. به طور مثال در هیچ جای جهان میزبانان به اندازه میزبانان عراقی غذا، نوشیدنی و خدمات پزشکی و درمانی را به رایگان در اختیار راهیپیمایان قرار نمی دهند. توجه به این نکته نیز شایان توجه است که هرچند از منظر تعداد شرکت کنندگان، راهپیمایی اربعین در برخی خبرگزاری ها از جمله ای اف پی (AFP) و ایندیپندنت (The Independent) مورد بررسی قرار گرفته است، میزان دست و دلبازی و گشاده دستی میزبانان، که خود الزاما وضعیت مالی خوبی ندارند، بررسی نشده است.

از طرف دیگر حضور پیروان سایر ادیان و مذاهب نیز در راهپیمایی اربعین در هیچ خبرگزاری مورد بررسی قرار نگرفته و در اندک خبرگزاری هایی که به موضوع اربعین اشاره کرده اند، تنها عبارت حضور شیعیان آمده است و از حضور اهل سنت و مسیحیانی که اعتقاد به امام حسین علیه السلام دارند، سخنی به میان نیامده است.

بررسی دلایل عدم پوشش اخبار اربعین

رسانه های جریان اصلی (Main stream Media) در اختیار قدرتهای بزرگ غربی و اسباب و وسیله جنگ روانی و رسانه ای آن ها هستند. کشورهای غربی و در راس آنان آمریکا هر سال با تولید ده ها فیلم سینمایی، انیمیشن و مستند، در پی آن هستند که افکار جهانیان را در مورد تفوق قدرت پوشالی خود، قانع سازند. این امر با روش های گوناگونی انجام می گیرد. مثلا این رسانه ها در مورد قدرت فعلی غرب زیاده گویی و اغراق می کنند و یا این که در مورد برخی از جنبه هایی که در آنها غرب قدرتی ندارد، به دروغ گویی بپردازند. در این میان در موارد دیگر نیز به تخریب طرف مقابل پرداخته می شود. به طور مثال رسانه های غربی برای مخاطب غربی این گونه تعریف و اثبات کرده اند که کشورهای خاورمیانه عقب افتاده بوده و مردمی بی تمدن دارند و از طرف دیگر این رسانه ها کشورهای خود را بهشت آمال جهان با مردمی متمدن و گشاده روی و گشاده دست معرفی کرده اند. حال اگر اخبار حضور چندین میلیون زائر برای زیارت اربعین در عراق و نیز میزبانی رایگان از این زوار منتشر شده و بر این نکته تاکید شود که بسیاری از این میزبانان تمامی داشته های خود را در اختیار میهمانان خود یعنی زوار اربعین قرار می دهند، تناقض و دروغ رسانه ای غرب فاش خواهد شد. از این رو بعید و عجیب نیست که رسانه های غربی اخبار این تجمع میلیونی و با شکوه را سانسور کرده و یا در کمترین حد ممکن مورد پوشش قرار دهند.

نکته دیگر در این باره، وحدت گسترده پیروان ادیان در راهپیمایی اربعین است. مسلما برای هدایت کنندگان رسانه های خارجی که وظیفه جهت دهی به افکار عمومی را دارند، این واقعیت قابل تحمل نیست که اهل سنت و حتی مسیحیان در راهپمیایی عظیم اربعین و در رثای امام شیعیان شرکت می کنند و حتی امام حسین علیه السلام را فقط امام شیعیان ندانسته بلکه امام همه ادیان می دانند.

وحدت، همیشه خار چشم قدرت های شیطانی بوده است. به طور مثال محور غربی-عربی-عبری با هدایت عربستان و رژیم صهیونیستی سالها آرزوی جنگ و تفرقه میان مردم عراق و ایران را داشته اند اما راهپیمایی اربعین هر ساله نشان می دهد که وحدت میان شیعیان عراق و ایران، واقعیتی انکار ناپذیر است.

از بحث مردمی که بگذریم، امنیت عراق مساله مهمی است که نشان از تفوق سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران دارد. واضح است این مساله نیز به مذاق هیچ رسانه غربی خوش نمی آید. چرا که برنامه و طرح آنان چیزی جز نشان دادن جلوه های ناامنی و یا دروغ پردازی در مورد دخالت ایران در کشورهای همسایه نیست./۸۴۷/ب۹۵۱/ف

امیر رحیمیان
ارسال نظرات