۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۵۹۴۰۷۱
عضو گروه مطالعات راهبردی مجمع جهانی اهل بیت(ع):

سند الگوی پیشرفت باید روان و بدون گزاره های نامفهوم باشد

سند الگوی پیشرفت باید روان و بدون گزاره های نامفهوم باشد
حجت الاسلام مهریزی با بیان این که الگوی پیشرفت باید روان و جنبه تبیینی آن پررنگ باشد، گفت: مانع اجرایی شدن یک سند روشن نبودن و تداخل مفاهیم آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تبیین فرایند تدوین و مزیت های نسبی سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در سالن نشست های انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

محسن مهریزی عضو گروه مطالعات راهبردی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این نشست با بیان این که جنبه ترویجی الگو کمرنگ است، گفت: نه تنها بدنه عمومی جامعه با محتوای این سند درگیر نشده اند حتی جامعه نخبگانی نیز در جریان این سند قرار نگرفته اند.

وی افزود: گرچه با همایش های ملی این نقیصه برطرف شده ولی برگزاری همایش های علمی چون غالبا شکل و قالب کلیشه ای دارد برای درگیر کردن جامعه نخبگانی کافی نیست.

عضو گروه مطالعات راهبردی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: با توجه به این که اسناد پیشرفت سایر کشور ها نیز مورد توجه قرار گرفته باید دانست که سایر کشورها در قالب گزاره های برانگیزاننده سعی کرده ند محتوای سندهای خود را ترویج کنند و بحث پیشران ها را تا نحوی به اجرای سند در ابعاد مختلف کم کنند.

وی با بیان این که سند الگو باید روان و جنبه تبیینی آن پررنگ باشد، گفت: در این صورت بسیاری از اشکالات برطرف خواهد شد، چراکه اولین مانع اجرایی شدن یک سند روشن نبودن و تداخل مفاهیم و گزاره های به کار رفته در آن است.

حجت الاسلام مهریزی تصریح کرد: به نظر می‌ رسد مطرح کردن کامل همه مبانی خداشناسی و هستی شناسی هجم سند را بالا برده و از چابکی انداخته و برعکس برخی پیسوت های لازم در اصل سند نیامده است؛ شما اگر این سند را با قانون اساسی کشور خودمان مقایسه کنید متوجه می شوید یک سری از مفاهیم قانون اساسی نیز در این سند آمده و بیشتر هم مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان داشت: با توجه به تنوع قومی و نژادی و همین طور نگاه ملی در خود ایران باید اولا این سند به صورت منطقه ای مورد توجه قرار بگیرد و به عبارت دیگر در نگاه کلان باید به مسائل جزئی تر پرداخته شود و این مسأله منافاتی ندارد که این الگو برای کل کشور باشد، چراکه ظرفیت های یک منطقه در جای دیگر نیست و تنها آمایش سرزمینی مهم است./1330/پ203/ج

ارسال نظرات