۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۶۱۹۷۴۱
عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان؛

منبر خوب باید مستند، قابل فهم و کاربردی باشد

منبر خوب باید مستند، قابل فهم و کاربردی باشد
عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، گفت: منبر خوب باید سه ویژگی مستند، قابل فهم و کاربردی را داشته باشد.

 حجت الاسلام علی بیاتی، رئیس موسسه نسیم رحمت و عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به ویژگیها و راه های جذاب سازی منبر خوب گفت: در بیانات مقام معظم رهبری منبر خوب باید سه ویژگی داشته باشد.

حجت الاسلام بیاتی افزود: منبر خوب باید مستند، قابل فهم و کاربردی باشد، برای رسیدن به این سه ویژگی در قدم اول باید خوب مطالعه کرد در صورت لزوم مشاوره و از معلومات و تجربیات دیگران استفاده کرد مشورت نور عقل را به نورافکن تبدیل و وسعت دید انسان را بیشتر می کند.

وی با بیان اینکه باید به خدا توکل و از ائمه مدد گرفته شود، ابراز داشت: برای مستندسازی باید تاکید بر قرآن و روایات باشد یعنی صدر سخنرانی با قرآن و روایت شروع شود.

رئیس موسسه نسیم رحمت با اشاره به بخش مستند منبرخوب اذعان کرد: سخنرانی دینی را منبر می گوییم کلمه دین بعنی اینکه قرآن و روایت باشد و در تحلیل آنها از قصه و داستان و نکات ادبی استفاده کرد.

عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان در ادامه به ویژگی قابل فهم بودن منبر اشاره و بیان کرد: باید فرد سخنران به فنون سخنرانی آشنا و مهارت فن بیان داشته باشد صریح و نرم صحبت کند مخاطبین خود را بشناسد و مطابق با فهم آنها سخن بگوید باید در بین جوامع عمومی از اطلاعات علمی و حوزوی پرهیز شود و سخنرانی پر از بیان تاریخ و قصه های آموزنده باشد تا بر ماندگاری در ذهن مخاطب تاثیر ببشتری داشته باشد.

منبر باید مطابق با نیازهای روز جامعه باشد

وی همچنین با اشاره به کاربردی بودن منبر گفت: باید از مصادیق و نیازهای روز مخاطب و جامعه صحبت کرد سخنرانی باید در صدد رفع مشکلات مردم و جامعه باشد مردم باید احساس کنند که تنها راه نجات از مشکلات رعایت قوانین دین است و بن بست در دین وجود ندارد.

حجت الاسلام بیاتی افزود: یکی از بحث های روز دنیا فضای مجازی است ما اکنون در دنیای ارتباطات قرار داریم درصد مطالعه کتاب و روزنامه مردم کم و استفاده از فضای مجازی بیشتر شده است در حال حاضر مطالعه مردم از راه شنیدن است پس در هر مقطعی می توان در خصوص موضوعات مختلف منبرهای خوبی را صوتی و تصویری کرد تا به دست مردم برسد و از این فضا به نحو احسن استفاده کرد.

وی هدف از منبر خوب را کاهش آسیب های اجتماعی و هدایت مردم به سمت سبک زندگی دینی برشمرد و اذعان کرد: این حرف جاهلانه است که منبر خوب منبری است که کاری به کار نظام و مسائل انقلاب و کشور نداشته باشد این افراد نمی دانند بحث دین این است که باید بروز باشیم باید تاریخ را مرور و مصادیق آن را در زمان خود پیدا کنیم بطور مثال ما باید شمر زمان امام حسین (ع) را بشناسیم و با شمر زمان خود تطبیق دهیم.

منبر نباید تبدیل به خبرگویی شود

عضو هیئت امنای اتاق تبلیغ خراسان در ادامه با بیان اینکه دین توجه به مصادیق روز است، اذعان کرد: منبر نباید تبدیل به خبرگویی شود منبر باید تحلیل و مصداق یابی کند در وضعیت کنونی امروز جامعه از قرآن و روایات راهکار قرار دهد باید بدانیم که عزاداری صرفا برای گریه نیست یک نوع آگاهی است که اشتباهات تاریخ تکرار نشود باید از تاریخ عبرت گرفت و از دل آنها پیام استخراج کرد.

وی در خصوص پیامدهای غلبه شور بر شعور در مجالس عزاداری تصریح کرد: در این مواقع مردم را سطحی نگر بار می آوریم افرادی که با یک شور می آیند با یک شور هم می روند مردمان کوفه احساساتی و شوری بودند لذا به راحتی با یک تهدید دست کشیدند پس در هر امری احساسات اتفاق خوبی را رقم نمی زند.

رئیس موسسه نسیم رحمت ادامه داد: اگر دین را شوری انتخاب کنیم آن را با یک تلنگر از دست می دهیم خیلی از افراد با خوشی ها از بین می روند امام (ره) می گفتند من را رهبر ندانید من یک خادم هستم رهبر آن نوجوان 13 ساله است.

مبلغین بلندگوی اسلام هستند

عضو هیئت امنای اتاق تبلیغ خراسان در خصوص نقش علما و روحانیت گفت: نقش اصلی را علما بر عهده دارند امروز دیگر پیامبری وجود ندارد در عصر حاضر مبلغین هستند که باید پای سخنان آنها نشست امروز مردم حتی مراجع تقلید خود را نمی بینند اما مبلغین در دسترس و بلندگوی اسلام هستند.

حجت الاسلام بیاتی همچنین بیان داشت: از یک منبر ده ها نفر استفاده می کنند علما نقش اصلی و مبلغین نقش تاثیرگزار را دارند بنابراین باید اطلاعات و معنویات بسیاری کسب کنند./861/ت302/ب1

ارسال نظرات