۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۷
کد خبر: ۶۶۲۱۰۵
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد؛

معنای حقیقی تاسوعا و عاشورا

معنای حقیقی تاسوعا و عاشورا
حجت الاسلام گلزاده به شرح معنای تاسوعا و عاشورا پرداخت و گفت: اهل لغت عاشورا را از ماده عشرت به معنای دلبستگی به امری معنا کرده اند و شیعیان دلبستگی به سیدالشهدا دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صادق گلزاده، استاد حوزه علمیه قم در سخنرانی شب دهم محرم با موضوع «پاسخ به شبهات عاشورا»، گفت: یکی از سوالاتی وجود دارد، این است که  عاشورا و تاسوعا تنها به معنای نهم و دهم محرم است.

وی با بیان اینکه در لغت در اصل معنای تاسوعا و عاشورا اختلاف نظر وجود دارد، گفت: برخی لغوی ها آن را از ماده تسع و عشر گرفته اند از این رو از این لغات تنها برای روز نهم و دهم محرم در عرف استعمال می شود.

حجت الاسلام گلزاده بیان کرد: برخی از اهل لغت عاشورا از ماده عشرت به معنای ارتباط، وابستگی و دلبستگی به امری معنا کرده اند و همه مؤمنان و شیعیان در روز دهم محرم عزادار و دلبسته به سیدالشهدا(ع) هستند؛ بنابراین از این روز به عاشورا تعبیر شده است.

استاد حوزه علمیه قم و گفت: برخی این شبهه را مطرح می کنند که امام حسین(ع) در کربلا به شهادت و فوز عظیم الهی نائل شده است، از این رو شعیان برای دستیابی پیشوای خود بدین مقام باید خوشحال باشند، نه اینکه مجالس عزاداری برپا کنند.

حجت الاسلام گلزاده در پاسخ بدین شبهه ابراز داشت: دستیابی امام حسین(ع) به مقام والای در درگاه خداوند و فوز عظیم الهی یک امر باطنی و معنوی است؛ اما در عالم ظاهر فاجعه عظیم و بزرگی در حادثه کربلا صورت گرفته است و از این رو باید برای این حادثه غمگین و عزادار بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در روایات مختلف از ائمه اطهار(ع) بر عزاداری، حزن و اندوه بر سیدالشهدا(ع) تأکید شده است، افزود: ائمه اطهار(ع) در ماه محرم و صفر مجالس عزدارای برای سیدالشهدا(ع) برپا می کردند و تمام شیعیان را به برپایی این مجالس دعوت می کردند./998/پ202/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
برکات خدا برای بندگان به واسطه امام حسین است.
0
0