۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۷۵۱۲۴۴
حجت الاسلام رمضانپور مطرح کرد:

بررسی فقهی مشروعیت حکومت اسلامی

بررسی فقهی مشروعیت حکومت اسلامی
پژوهشگر فقه سیاسی با بیان اینکه مشروعیت در کلام رهبر معظم انقلاب حق مشروعیت بسیط سیاسی بعد از تنقیح تنوع انواع حق فقهی است، افزود: مشروعیت حکومت به ساختار اعمال حکومت ربط دارد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت السلام عنایت الله رمضانپور استاد سطوح عالی قم و پژوهشگر فقه سیاسی در کرسی علمی ترویجی با موضوع جایگاه مردم در حکومت اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی با اشاره به اینکه تبیین نگاه رهبر معظم انقلاب به جایگاه مردم نسبت به مشروعیت نظام کاملا واضح و شفاف نیست، اظهار داشت: کلام رهبر معظم انقلاب درباره مردم سالاری دینی ساده است ولی تحلیل علمی بیانات رهبر معظم انقلاب ساده نیست.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تاکید براینکه دعوای نقش مردم در مشروعیت انحرافی است، تصریح کرد: مسئله اصلی استفاده از قهر و غلبه در حکومت است؛ کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه واضح و روشن است؛ حکومت اسلامی با همراهی مردم پیش می رود و ابزاری برای قهر و غلبه به مردم نیست.

وی با اشاره به اینکه مشروعیت در جامعه شناسی سیاسی، میزان همراهی مردم است، مطرح کرد: اصطلاح فقهی مشروعیت حاکم به صورت شفافی بیان نشده است؛ اقسام حقوق در فقه مختلف است، حق حضانت و حق فسخ متباین هستند؛ حق حضانت براساس مصالح است ولی حق فسخ اینگونه نیست.

حجت الاسلام رمضانپور با طرح این سوال که آیا حق حاکمیت فراتر از همراهی مردم است؟ گفت: نظریه رهبر معظم انقلاب باید در کنار نظریات دیگر بررسی شود؛ همه به حاکمیت امام معصوم علیه السلام اتفاق نظر دارند ولی اختلاف نظر در نحوه تعیین نائب عام است که آیا ولایت بعد از همراهی مردم حاصل می شود یا مردم به ولایت تحقق عینی می دهند؟

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اساس حکومت در اسلام را در رابطه با مردم تحلیل می کنند، تصریح کرد: از مجموعه کلام رهبر معظم انقلاب درباره معنای فلسفه سیاسی حق حاکمیت فهمیده می شود که معصومین حاکم هستند قبل از رای مردم و عین این حرف در مورد نائب امام علیه السلام مطرح است.

وی با بیان اینکه مشروعیت در کلام رهبر معظم انقلاب حق مشروعیت بسیط سیاسی بعد از تنقیح تنوع انواع حق فقهی است، افزود: مشروعیت حکومت به ساختار اعمال حکومت ربط دارد.

حجت الاسلام رمضانپور با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به صورت هوشمندانه از بحث علمی در مورد مشروعیت و نقش مشروعیت دوری می‌کنند تا امکان سوء استفاده پیش نیاید، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب نگاهی کلان به مسئله اساس حکومت حتی در عصر معصوم علیه السلام دارندد و در دیدگاه ایشان قهر و غلبه راه ندارد؛ امام راحل (ره) فرمودند خارج کردن مردم خلاف اسلام است.

ارسال نظرات