۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۷۶۵۱۹۱
یادداشت؛

بازگشت مهاجران افغانستان و الزامات مهم این اقدام

بازگشت مهاجران افغانستان و الزامات مهم این اقدام
روند بازگشت بهانه ای برای تخریب و تضییع این الفت و محبت تاریخی نشود و البته شیطنت دشمنان مشترک هم نباید از محاسبات دور بماند.

مدتی است که با صدای بلند و مکرر ضرورت بازگشت مهاجرین افغانستانی به وطنشان توسط مسولین کشوری،استانی و شهرستانها اعلام و مورد تاکید قرار گرفته است که طبیعتا در چهارچوب وظایف سازمانی و قانون و مصوبات لازم الاجرا می باشد. لذا بنا ندارم نسبت به این تصمیم نقدی و خدشه ای وارد و طرح کنم، چون از همه دلائل مطلع نیستم ،مجاز نیست که اظهار نظر منفی یا انتقادی داشته باشم.

آنچه به نظرم ضرورت دارد الزامات این تصمیم است که شاید از این زاویه تامل شود اهمیت آن  ملاحظات کمتر از اصل اقدام نباشد و مهم‌ترین ملاحظه، نحوه اجرا و عملیات بازگشت خواهد بود.

۱_ اگر مراقبت نباشه و در برنامه ریزی و کنترل های مستمر و سخت گیرانه پیگیری نشود می تواند ؛ نحوه فراخوان،چگونگی سازماندهی،جمع آوری میدانی و اعزام به اردوگاه‌ها و نهایتا رد مرز هر کدام می تواند موجب نارضایتی و رنجیده شدن مهاجران و حتمالا حاشیه سازی ها داخلی و خارجی  شود .

۲_ حتما تصمیم گیران محترم می دانند اگر شرایط زندگی در افغانستان مناسب نباشد به ویژه در مساله امنیت بدون تردید مقصد مهاجران افغانستانی از ایران به  کابل،هرات،قندهار ،قندوز.نیمروز و بدخشان و.....نخواهد بود و تجربه سال‌های گذشته نشان داده که مهاجرت به سایر کشورهای جهان از جمله اروپا و....بخش مهمی از مقصد مهاجران می شود.

بازگشت مهاجران افغانستان و الزامات مهم این اقدام

۳_ دلبستگی شیعیان افغانستان به اهل بیت علیهم السلام و از جمله پیشگام بودن افغانستانی ها در همراهی با نهضت امام خمینی ره از قبل پیروزی انقلاب تا کنون در همه میدان ها و مراحل دشوار از ورق های پرافتخار و درخشان هر دو ملت ایران و افغانستان است و اکنون مراقبت و نظارت ویژه ای لازم است که در بازگشت و اقدامات مرتبط فضایی ایجاد نشود که دوستان،یاران و همراهان مخلص و قدیمی کشور پس از سالها از دست دهیم.

۴_ میزبانی و همراهی مردم ایران و افغانستان در بیش از ۴۰ سال اخیر که زیست مشترک و به هم تنیده ای در همه لایه های اجتماعی ایجاد کرده است خیلی نیاز به مراقبت است که روند بازگشت بهانه ای برای تخریب و تضییع این الفت و محبت تاریخی نشود و البته شیطنت دشمنان مشترک هم نباید از محاسبات دور بماند.

بازگشت مهاجران افغانستان و الزامات مهم این اقدام

۵_ بسیاری از کشورهای دنیا حتی در اروپا به مساله مهاجرت نگاه فرصت محور و مزیت دارند و بسیاری از ظرفیت ها و رشد و پیشرفت خود را با استعداد ها و توانمندی های مهاجران تامین و محقق می سازند گویا در کشور ما از اساس اتباع از هر نوعی نتوانسته فرصت و مزیت منظور شود.

۶_کمترین الزام مرتبط با این ماموریت اینست که در روند اجرایی از تشکل ها و انجمن ها قانونی و رسمی و نخبگان تاثیرگذار افغانستانی های مقیم ایران کمک بگیریم و با تفاهم و توافق مدیریت میدانی این اقدام را به این عزیران واگذار شود باشد تا با کمک این عزیزان  روند اجرایی بهتری و حاشیه های کمتری را شاهد باشیم.

حجت گنابادی‌نژاد

ارسال نظرات