۱۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۷۸۸۰۸
سرپرست سابق مدرسه عالی فقه تخصصی:

نگاه تخصصی به فقه زمینه ساز تحول در حوزه های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ سرپرست سابق مدرسه عالی فقه تخصصی با اشاره به ایجاد تحول مدنظر رهبر معظم انقلاب در حوزه های علمیه گفت: نگاه تخصصی به فقه زمینه ساز تحول در حوزه های علمیه است.
تحول


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی محمدی، سرپرست سابق مدرسه عالی فقه تخصصی در مراسم معارفه رییس مدرسه عالی فقه تخصصی که  18 فروردین ماه در ساختمان شماره 2 مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد با اشاره به ماهیت تخصصی شدن و تخصصی کردن فقه، اظهار داشت: یکی از آرزوهای بزرگان حوزه ایجاد تحول و بالندگی در حوزه علمیه است.

وی افزود: تحولی که هم بر فقه سنتی و جواهری استوار باشد و هم به سمت تخصصی شدن و تخصصی کردن آن سوق داده شود. فقهی که به روز و متناسب با اقتضائات زمان و پاسخ گوی نیازها و پرسش های نوین بشری در عرصه های مختلف باشد.

حجت‌الاسلام محمدی بر هم آوری فقه با نظام های حقوقی در سطح بین المللی تأکید کرد و با اشاره به ایجاد تحول مدنظر رهبر معظم انقلاب در حوزه های علمیه، اظهار داشت: نگاه تخصصی شدن و تخصصی کردن به فقه زمینه ساز تحول در حوزه های علمیه است.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در مدرسه عالی تخصصی فقه، گفت: یازده رشته تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد تدوین شده که در حال حاضر پنج رشته فقه قضایی، اقتصادی، سیاسی، مقارن و عبادی در حال اجرا و چهار رشته فقه خانواده، محیط زیست، پزشکی و وقف نیز در شورای آموزش جامعة المصطفی مصوب شده که هنوز اجرایی نشده است.

سرپرست سابق مدرسه عالی فقه تخصصی تصریح کرد: دو رشته تخصصی حقوق جزایی، جرم شناسی و حقوق خصوصی در حال اجرا بود و پنجاه طلبه در این دو رشته مشغول تحصیل بودند که به مؤسسه علوم انسانی منتقل شدند.

وی اضافه کرد: هشت رشته تخصصی در دوره دکتری تدوین شده که در دو رشته فقه قضایی و فقه سیاسی پذیرش طلبه شد و برای نخستین بار در آغاز سال تحصیلی جدید راه اندازی می شود و در رشته های فقه عبادی، فقه خانواده، فقه اقتصادی و فقه مقارن نیز آماده پذیرش طلبه است.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به مشکلات پیش روی مدرسه عالی فقه تخصصی خواستار ایجاد رشته کارشناسی متناسب با رشته کارشناسی ارشد، سیاست گذاری دقیق پذیرشی برای پذیرش در رشته ها، تبیین دقیق رشته های تخصصی، آسیب شناسی برنامه های تدوین شده و در حال اجرا و ثبات مدیریت در مجموعه شد. /920/پ202/ص

ارسال نظرات