۲۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۷۹۵۰۵

گفتگوی آیت الله قبلان با یک هیئت ایتالیایی در مورد آخرین اطلاعات از امام موسی صدر

خبرگزاری رسا ـ آیت الله قبلان روز گذشته در دیدار با هیاتی سیاسی ـ حقوقی از کشور ایتالیا به ریاست جوزپه تورته، رییس موسسه گفتگوی این کشور، راهکارهای موثر برای روشن شدن پرونده ربوده شدن امام موسی صدر و دو همراهش را مورد بررسی قرار دادند.
آيت الله قبلان رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان


به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ عبدالامیر قبلان، رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، در این دیدار در جریان تلاش های صورت گرفته و اقدام های قانونی و قضایی در دست اجرا برای روشن شدن پرونده امام موسی صدر قرار گرفت و با تاکید بر مسئولیت کامل کشور لیبی در این خصوص، دولت لبنان را به توجه شایسته به این مساله ملی و پایبندی به بیانیه وزارتی لبنان و اقدام به روشن سازی این مساله و محاکمه قذافی فراخواند.

رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان همچنین از تلاش های این هیات ایتالیایی در این راستا قدردانی کرد و بر حمایت از هرگونه تلاشی برای فاش شدن راز این ماجرا تاکید کرد.

گفتنی است که امام موسی صدر در تاریخ 25/8/1978 به همراه شیخ محمد یعقوب پدر حسن یعقوب نماینده پارلمان لبنان و عباس بدرالدین، خبرنگار در سفری رسمی وارد لیبی و در هتل الشاطی در طرابلس غرب مهمان مسئولان لیبیایی شدند.

رسانه های گروهی لیبی هیچ خبر یا گزارشی درباره رسیدن امام موسی صدر به لیبی و رویدادهای سفر وی به این کشور و دیدار وی با معمر قذافی رهبر لیبی یا دیگر مسئولان لیبیایی منتشر نکردند. وی آخرین بار در ظهر روز 31/8/1978 با دو همراهش در لیبی مشاهده شد.

بعد از اینکه هیچ خبری از وی و همراهانش به دست نیامد، جنجالی جهانی درباره ناپدید شدن آنها سبب شد که مسئولان لیبیایی در تاریخ 18/9/1978 اعلام کنند که آن ها بعد از ظهر روز 31/8/1978 سوار برهواپیمای آلیتالیا، طرابلس را به مقصد ایتالیا ترک کردند.

مسئولان قضایی ایتالیا تحقیقات گسترده ای در خصوص این مساله آغاز کردند و بعد از اینکه ثابت شد که امام موسی صدر و همراهان او وارد خاک ایتالیا نشده اند، دادستان کل دادگاه رم در تاریخ 12/6/79 حکمی مبنی بر مسکوت ماندن این قضیه صادر کرد.

در نتیجه تحقیقات گسترده، دادستانی کل ایتالیا در تاریخ 19/5/ 79 به این نتیجه رسید که آن ها اصلا لیبی را ترک نکرده اند./981

ارسال نظرات