گزارشی از مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی نوآوریهای تبلیغی(جنات)


وی با بیان اینکه «حوزههای علمیه نهادی چندوجهی و کانون علم، تربیت، آموزش و پژوهش هستند»، تصریح کرد: خروجی اصلی حوزه، تبلیغ رسالت الهی و انتقال معارف قرآن و عترت به جامعه است و همه فعالیتهای علمی و آموزشی مقدمهای برای تحقق این رسالت بزرگ به شمار میرود.
حجتالاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به تغییر ماهیت جامعه سنتی و قرار گرفتن جامعه ایران در معرض امواج مدرنیته، گفت: در جامعه سنتی، ایمان و التزام دینی امری طبیعی و همسو با ساخت اجتماعی بود؛ اما در جامعه مدرن، پیامدهای فرهنگی و معرفتی مدرنیته، الگوی رفتار دینی و اخلاقی را با چالش مواجه کرده است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، جامعه امروز ایران را دارای سه دسته عمده دانست و توضیح داد: گروه گستردهای که همچنان وفادار به ارزشهای دینی و گفتمان انقلاب اسلامی هستند؛ گروهی که هرچند دینباورند، اما ذائقه فرهنگیشان تغییر کرده و با قالبهای سنتی تبلیغ ارتباط برقرار نمیکنند و بخشی کوچکتر که گرفتار دینگریزی و حتی دینستیزی شدهاند.
حجتالاسلام والمسلمین واعظی تأکید کرد: روحانیت و دستگاههای تبلیغی بدون خلاقیت، ابتکار و بهرهگیری از شیوههای نو در محتوا و قالبهای ارتباطی، قادر به اثرگذاری بر این اقشار متنوع نخواهند بود.

و سپس حجتالاسلام سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با بیان اهمیت توسعه و تعمیق فنون تبلیغ دینی، دستاوردهای این جشنواره را تشریح کرد.
وی گفت: کمیتههای اطلاعرسانی، داوری و محتوایی و همچنین تهیه آییننامه جشنواره با مشارکت مجموعههای مختلف حوزوی شکل گرفت. این جشنواره تمامی موضوعات تبلیغی را پوشش داد، اما موضوعاتی مانند خانواده، زیست فعال و هویت جوان و نوجوان در اولویت بودند.
دستاوردهای فنی و محتوایی جشنواره
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: ایجاد زیرساختهای فنی و نرمافزاری نوآورانه، از مهمترین دستاوردهای این جشنواره بود که در اختیار همه مبلغان کشور قرار گرفت و امیدواریم در آینده توسعه یافته و با اطلاعات بیشتر به خدمت فعالان تبلیغی ارائه شود.
وی با اشاره به حضور گسترده مبلغان از سراسر کشور، خاطرنشان کرد: امروز شاهد حضور مبلغان از استانهای دور و نزدیک از جمله شیراز، خوزستان، قم و تهران هستیم. اطلاعرسانی و برگزاری جلسات پیش از رویدادها، منتوریها و جلسات داوری کمک کرد تا مبلغان با نحوه ارائه طرحها و داوریها آشنا شوند.
حجتالاسلام روستاآزاد ادامه داد: طی چهارده جشنواره برگزارشده در قم، مشهد، اصفهان و خوزستان، ۹۵ طرح تبلیغی در معرض داوری و ارزیابی قرار گرفت و کتاب جشنواره جماد حاوی ۱۰۲ تجربه تبلیغی آماده و امروز رونمایی شد. همچنین سایت جناد، محل ثبت و دسترسی تجربیات تمامی شرکتکنندگان است.

در ادامه نیز حجتالاسلام حمید نوروزنژاد، عضو کمیته داوران چهارمین جشنواره ملی نوآوریهای تبلیغی جنات، بیانیه کمیته داوران این رویداد را قرائت کرد و با اشاره به حجم بالای آثار ارسالی و کیفیت ممتاز آنها، گفت: در داوری بیش از هزار و دویست اثر، انتخاب برگزیدگان کار بسیار دشواری بود و فاصله میان آثار در بسیاری موارد بسیار اندک بود. به همین دلیل دبیرخانه جشنواره و کمیته داوران پیشنهاد کردهاند تعداد منتخبین و حجم جوایز نسبت به برنامه اولیه افزایش یابد تا قدردانی از تلاشهای موثر و خلاقانه شرکتکنندگان کاملتر شود.

