۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۸۰۷۵۶
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم:

تأسی به ائمه اطهار تنها راه نجات بشریت است

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: برای شرکت در ضیافت عظمای الهی در ماه شعبان آماده شویم و خود را از تعلقات دنیایی که سبب بیچاره شدن انسان در زندگی می‌شود، رها کنیم.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک ماه مبارک شعبان، گفت: ماه مبارک شعبان به سبب واقع شدن بین ماه رجب المرجب که ماهی پر خیر و برکت بود و ماه رمضان المبارک که ماه رضوان، رحمت و غفران الهی است از مزایای ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان این‌که ماه شعبان به نام رسول اکرم(ص) نامیده شده و ولادت‌های با سعادت امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، حضرت عباس(ع) و بقیةالاعظم(عج) در آن واقع شده است، گفت: ماه شعبان المبارک فرصت بسیار مناسبی برای خداجویان، خداخواهان و کسانی است که در تلاش برای خودسازی و محکم کردن رابطه خود با خدا هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی در ادامه با تأکید بر خواندن مناجات شعبانیه در شب و هنگام زوال خورشید و عدم غفلت از آن، اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) توجه خاصی به زیارت شعبانیه و مناجات شعبانیه داشتند که غفلت نسبت به آن جایز نیست.

وی با بیان این‌که ماه شعبان متعلق به امام حسین و امام سجاد(ع) و حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و منجی عالم بشریت است، تصریح کرد: برای شرکت در این ضیافت عظمای الهی آماده شویم و با توجه به دعای «و حبل کمال انقطاع الیک ...» خود را از تعلقات دنیایی که سبب بیچاره شدن انسان در زندگی می‌شود، رها کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم، ظواهر مادی را بدترین اشغالگری در زندگی معرفی کرد و با بیان این‌که متأسفانه جامعه امروز بیش از پیش گرفتار ظواهر مادی زندگی شده است، گفت: تجملات، رقابت‌ها، هم‌چشمی‌ها، نمایش‌های غربی و فرهنگ‌های وارداتی غرب، چشم و گوش نسل جوان ما را اشغال کرده است و تنها راه رهایی از این آلودگی‌ها و گرفتاری‌ها، الگو قرار دادن زندگی ائمه(ع) در ماه شعبان است.

وی زندگی امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و علمدار کربلا(ع) را از تولد تا شهادت، بهترین الگو برای مسلمانان دانست و اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) در گفتار و کردارشان به سیره و سنت پیامبر اکرم(ص) استناد می‌کرده‌اند، از این رو تأسی به آنان تنها راه نجات بشریت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که متأسفانه مردم امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت عباس(ع) را بیشتر از طریق عاشورا و نهضت کربلا می‌شناسند در حالی که زندگی خانوادگی این بزرگواران و برخوردشان با مردم برای همه انسان‌ها الگو است، گفت: زندگی این بزرگواران سرشار از معارف الهی است.

وی با اشاره به داستانی پیرمردی که وضویش را اشتباه می‌گرفت و برخورد حکیمانه امام حسن و امام حسین(ع) با این صحنه و روش آگاه کردن پیرمرد نسبت به اشتباهش، گفت: روش تبلیغی، آموزشی و آشنا کردن مردم با آیین اسلام از سوی این بزرگواران با یک روش مؤدبانه و بزرگوارانه صورت می‌گرفت که برای همه ما الگو است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که امام سجاد(ع) تا 35 سال پس از واقعه عاشورا زندگی کردند، اما چهره ایشان در بین مردم به شخصی بیمار معرفی شده است، ابراز داشت: متأسفانه برخی مداحان برای تحریک احساسات مردم چهره امام سجاد(ع) را به عنوان چهره ضعیف و بیمار معرفی کرده‌اند، در حالی که این امام همام با نیایش و دعاهای ابوحمزه ثمالی و صحیفه سجادیه روزگار بنی‌امیه را سیاه کرد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌کس به مانند امام سجاد(ع) نمی‌توانست انتقام خون حسین‌بن علی(ع) را از بنی‌امیه بگیرد و ایشان در حقیقت چهره نینوا را منعکس کرد و سبب رسوایی یزید و یزیدیان شد. /920/ت302/ع

ارسال نظرات