۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۸۲۳۵۱

یادنامه شهید مظلوم مشروطه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ یادنامه «شهید مظلوم مشروطه» به مناسبت شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری، از سوی بخش حوزه علمیه مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان منتشر شد.
شيخ فضل الله نوري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یادنامه «شهید مظلوم مشروطه» به مناسبت شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری، از سوی بخش حوزه علمیه مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان منتشر شد.

بر اساس این گزارش، زندگی نامه، درباره نهضت مشروطه، روحانیت و انقلاب مشروطه، علما و مشروطیت، از همسویی تا ناهمگرایی و امام خمینی(ره) و انقلاب مشروطه بخش هایی از این یادنامه را در بر دارد.

همچنین عبرتهای مشروطیت از دیدگاه امام خمینی(ره) در دو بخش، نامه علامه قزوینی به شیخ فضل الله نوری و علل مخالفت شیخ فضل الله با مشروطه از دیگر بخش های تشکیل دهنده این یادنامه است.

در بخشی از این یادنامه می خوانیم:« شیخ فضل اللّه نوری متولد سال 1259 هجری در روستای لاشک کجور مازندران، پس از پشت سر نهادن دوران صباوت، به تحصیل علوم اسلامی روی آورد. مقدمات را در شهر بَلَده (مرکز شهرستان نور) آغاز نمود. پس از آن به تهران آمد و فراگیری دانش حوزوی را در این شهر تا پایان دوره سطح به پایان رسانید. بعد برای تکمیل تحصیلات به نجف اشرف و نزد مشاهیری چون شیخ راضی و میرزا حبیب اللّه رشتی دوران عالی این علوم را پی گرفت و بعد از مدتی در درس میرزای شیرازی حضور یافت و همراه با استادش از نجف به سامرا مهاجرت کرد. حضور مداوم وی در حوزه درسی این دانشوران و مدت هشت سال بهره مندی از پرتو اندیشه های میرزای مجدد و رهبر نهضت تنباکو، همراه پشتکار و اهتمام وافر به درس و کسب دانش شیخ فضل اللّه نوری را به مقام اجتهاد و فقاهت رسانید.
وی به دلیل موقع خاص سیاسی، اجتماعی با اشاره میرزای شیرازی به ایران آمد و در سال 1303 هجری روانه تهران گردید و در این شهر به اقامه جماعت، تألیف و تدریس علوم اسلامی روی آورد. تسلّط بر مباحث فقه و اصول در عالی ترین سطح، مهارت در سایر معارف دینی، شناخت مقتضیات زمانها و درک شرایط حساس جامعه موجب گردید تا به سرعت حوزه علمی این دانشور شهید مورد استقبال و توجّه طلاب و روحانیان قرار گیرد شخصیت هایی چون حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم، حاج آقا حسین قمی، آقا سید محمود مرعشی، پدر آیة اللّه مرعشی، ملاعلی مدرس، علامه محمد قزوینی، میرزا ابوالقاسم قمی و سید ابراهیم فناء توحیدی (پدر محیط طباطبایی) در مکتب او، تربیت شده اند.
امام خمینی(ره) که به مناسبت های مقتضی از این مجتهد مقاوم دفاع کرده است، از وی به عنوان عالم مجاهد و مجتهد دارای مقامات عالی سخن گفته و او را به عنوان یک روحانی شاخص و برجسته معرفی کرده است».

یادنامه«شهید مظلوم مشروطه» از سوی بخش حوزه علمیه مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان تهیه و تنظیم شده و از پایگاه اینترنتی این مؤسسه به نشانی
http://www.tebyan.net قابل دستیابی است./919/پ202/ع

ارسال نظرات