۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۸۳۳۶۸

اختتامیه سومین دوره مسابقات اذان و هم‌خوانی قرآن در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات«اذان، ابتهال، مدیحه سرایی و همخوانی قرآنی» اداره کل اوقاف وامور خیریه استان خراسان رضوی، روز گذشته در طرقبه برگزار شد.
مسابقات استاني اذان، تواشيح و ابتهال در اهواز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات«اذان، ابتهال، مدیحه سرایی و همخوانی قرآنی» اداره کل اوقاف وامور خیریه استان خراسان رضوی، روز گذشته در تالار همایش های امام زدگان سید یاسروسید ناصر طرقبه با حضور مسؤولین و نفرات برتر برگزار شد.

در این مراسم ابتدا مهندس شادکام، معاون فرهنگی هنری شهرداری مشهد، و سپس حجت الاسلام ایزدی، امام جمعه شهرستان طرقبه و در ادامه حجت الاسلام گنابادی نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان، و در پایان خانم دکتر خدادای مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان به ایراد سخنرانی پرداختند.

رمز رسیدن به جاودانگی و ابدیت عمل به دستوراتی قرآنی است

مهندس شادکام، معاون فرهنگی هنری شهر داری مشهد در ابتدای این مراسم اظهار داشت: یکی از ویژگی های انسان تمایل به جاودانگی وابدیت است و راه کار تحقق و رسیدن به این آرمان تجربه کردن، برنامه ریزی و استفاده از چشمه قرآن است.

شادکام تصریح کرد: در قرآن کریم ذکر شده است« ما قرآن را نازل کردیم و ما حافظ آن هستیم، ماندگاری وجاودانگی قرآن با عنایت خداوند است، هر کس به هر میزان با قرآن انس و پیوند داشته باشد می تواند به این جاودانگی دست یابد». انسان به هر مقدار که انس معنوی دارد برای رسیدن به جاودانگی و دست یافتن به ابدیت باید به دستورات قرآنی و اعتقادات دینی عمل کند.

عضو هیئت امناء امام زدگان سید یاسروسید ناصر اشاره کرد: با برداشت از برخی عبارات زیارت جامعه کبیره که ذکر شده است«خَلَقَکُمْ أَنْوَاراً فَجَعَلَکُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِینَ حَتَّى مَنَّ عَلَیْنَا فَجَعَلَکُمُ اللَّهُ فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَ جَعَلَ صَلَاتَنَا عَلَیْکُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وَلَایَتِکُمْ طِیباً لِخَلْقِنَا» و عبارت قرآنی «یَرفعُ الکلم الطَیِّب» می توان به ضرورت پیوند با اهل بیت(ع) پی برد و به خانه های نورانی قرآن دست یافت و ابدی شد.

وی خاطر نشان کرد: امروز به برکت انفاس قرآنی قاریان، رشد جوانان این مرز وبوم متصل به عطر قرآن شده است؛ توجه بیشتر به قرآن وقرآن خوانی باعث انس بیشتر جوانان وعلاقه مندان به قرآن می شود وگامی در راستای آرمان های اسلامی خواهد بود.

تمسک به قرآن وعترت در مقابله با جنگ نرم تأثیرگذار است

در ادامه حجت الاسلام ایزدی امام جمعه شهرستان طرقبه اصریح کرد: قلب ماه شبعان، نیمه شعبان و قلب ماه رمضان، شب های قدر است و این دو شب دارای اعمالی مشابه اند، و اینکه قرآن در شب قدر نازل می شود نکته ای قابل توجه است آز آن جهت که وجه تشابهی با نیمه شعبان دارد و آن این است که خداوند متعال در شب نیمه شعبان ولایت را بر عالمیان نازل می کند.

حجت الاسلام ایزدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز ظهور حضرت ولیعصر(ع) است، تصریح کرد: برپا کردن جهانی پر از عدل و داد، با آمدن منجی عالم بشریت محقق خواهد شد و در سال های پس از انقلاب عشق و علاقه و ابراز ارادت به امام عصر(عج) در میان مردم ما که همواره عاشق و پیرو ولایت و امامت بودند، اوج گرفته و گسترش پیدا کرده است.

امام جمعه شهرستان طرقبه همچنین اظهار داشت: امروز یکی از مهمترین مسائلی که در برابر ما جبهه گرفته و در حال گسترش است و رهبرمعظم انقلاب بسیار به آن اشاره داشته اند، مسأله جنگ نرم است و برای مقابله با جنگ نرم دشمن باید به دو اصل قرآن و عترت(اهل بیت) متمسک و و متوسل شد و یاری جست.

اذان اسلحه ای برای مقابله با استکبار و استبداد است

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، در این مراسم بیان داشت: از آغاز زندگی در دنیا تا پایان عمر مسأله انتخاب میدان زندگی مطرح است، که انسان میدان زندگی خود را الهی و یاغیر الهی انتخاب کند؛ به عبرات دیگر در میدانی زنگی کند که مبتنی بر ارزش های اسلامی و یا بر مبانا و ارزش های غیر الهی و غیر اسلامی باشد.

وی در ادامه بیان داشت: زندگی افراد غیر معصوم بدون ترید دارای خطا و اشتباهاتی است که اگر بخواهد اشتباهات و گناهان او به طریقی جبران و کم شود باید راه اسلامی و ارزش های الهی را برگزیند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی با طرح این سوال که ویژگی زندگی الهی چیست، تصریح کرد: زندگی در میدان الهی و ولایت اهل بیت از حد بالای معارف و اعتقادات عمیق برخوردار است در صورتی که زندگی امروز بشر با مسائل غیر الهی همراه است. انسان نمی تواند به همه ارزش های دینی و اسلامی بی تفاوت باشد ولی در هنگام وداع از دنیا امید به رحمت و مغفرت خدا داشته باشد.

وی ادامه داد: معارف الهی برای لحظه لحظه زندگی بشریت پیام ونکته دارد و انسان برای رسیدن به ارزش های والای الهی، باید در میدان الهی ولایت اهل بیت زندگی خود را قرار دهد. اما جامعه امروز ما در اقیانوس معارف الهی واسلامی زندگی می کند در حالی که عمق و گسترش فرهنگ قرآن را احساس نمی کند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد اشاره کرد: اذان از گذشته(زمان رژیم پهلوی) تا به امروز همانند اسلحه ای با کفر واستکبار مقابله کرده است؛ و به برکت انقلاب اسلامی اذان به اسلحه ای برای تقویت و استحکام خاکریز های ما در مقابل دشمن درهشت سال دفاع مقدس تبدیل شد و باعث شد امروز مؤذنان به عنوان چهره های ملی و کشوری شناخته شوند.

روش آموزش جوانان باید خلاصه و مفید باشد

در پایان خانم خدادای مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان با بیان اینکه جوانان باید با ابزار های تبلیغاتی ضد دینی آشنا شوند، تصریح کرد: جوانان قرآنی باید قدرت تحلیل مسائل روز را داشته باشند و با مبانی اسلامی از جمله مسأله ولایت فقیه آشنا شوند و شیوه های امر به معروف ونهی از منکر قرآنی را بدانند.

خدادای ادامه داد: امروز باید به جوانان روش فکر کردن، مدیریت، اخلاق، قرآن و مسائل فرهنگی را به طور خلاصه و مفید آموزش داد.

مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان در پایان بیان داشت: تلاوت قرآن تا زمانی که به طور صحیح اتفاق نیافتد قرآن وارد زندگی مردم نمی شود، یعنی اگر قرآن با معنا و مفهوم واقعی بیان شود تأثیر خود را بر دل های مردم خواهد گذاشت./968/پ201/ص
ارسال نظرات